NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Bittel: Przyszłość kolei? Jesteśmy optymistami

| Roman Czubiński 18.11.2020 1,9k

Bittel: Przyszłość kolei? Jesteśmy optymistami
fot. PKP PLK
Mimo trudności spowodowanych przez pandemię polska kolej zachowała ciągłość działania. Kolejarze, podobnie jak lekarze czy policjanci, są dziś na pierwszej linii walki z koronawirusem – powiedział podczas Kongresu Kolejowego wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel. Jak zaznaczył, bieżące wyzwania związane z pandemią nie mogą doprowadzić do rezygnacji z inwestowania w infrastrukturę i tabor.
Wiceminister podkreślił, że resort infrastruktury nie miał wpływu na przebieg epidemii. Mógł jedynie dostosowywać się do szybko zmieniających się warunków. – Od początku robimy, co możemy. Gdy zmniejszyło się zapotrzebowanie, sektor ograniczył połączenia pasażerskie, ale tak, by zapewnić konieczne połączenia. Było to dość elastyczne dopasowanie – ocenił Bittel.

W przewozach towarowych poważnym utrudnieniem było zamknięcie na pewien czas granic wewnątrz strefy Schengen. – Potrzeba było dużego wysiłku wielu osób, by utrzymać łańcuchy logistyczne – i to się udało – stwierdził jednak wiceminister. Przypomniał też o przedsięwzięciach, które nazwał „ekstraordynaryjnymi”, takich jak obsługa pociągów przewożących z Niemiec na Ukrainę obywateli tego państwa.

– Sektor potrafi dostosować się do bezprecedensowej sytuacji. Wszystkim należą się wielkie podziękowania. Nie tylko lekarze, pielęgniarki, ratownicy czy służby mundurowe, ale i kolejarze są na pierwszej linii walki – podkreślił Bittel. Przypomniał też, że od pierwszej chwili działania służb państwowych wspierała Straż Ochrony Kolei.

Pandemia nie doprowadziła do zahamowania inwestycji w infrastrukturę kolejową. – Tu radzimy sobie całkiem nieźle. Czynimy starania, by inwestycje przebiegały w sposób niezakłócony – zadeklarował wiceminister. Jak stwierdził, nadzwyczajna sytuacja zbliżyła nawet do siebie poszczególne strony procesu inwestycyjnego: problemy na poszczególnych budowach są dziś rozwiązywane szybciej, niż przed wybuchem epidemii. – Nie pozwolimy, by ograniczenia dotknęły procesów inwestycyjnych – tak w infrastrukturę, jak i w tabor. Pandemia się skończy – i trzeba będzie nadal zabiegać, by polska kolej zapewniała najlepszą możliwą ofertę – zaznaczył Bittel.

Zdaniem wiceministra przyszłość polskiej kolei rysuje się – mimo trwających trudności – optymistycznie. – Nie możemy tylko spokojnie czekać na rozwój wydarzeń. Musimy jak najlepiej zarządzać przewozami i inwestycjami. Wspieramy przewoźników na różne sposoby. Nie zaniedbujemy żadnego elementu przygotowań do przyszłości – zapewnił. Przyznał jednak, że nowa unijna perspektywa budżetowa, do której trwają przygotowania, z powodu nowych mechanizmów będzie bardzo wymagająca. – Potrzebna będzie determinacja i dużo siły. Chcemy, by obniżenie stawek można było finansować z unijnego Programu Odbudowy. Na razie KE jest raczej niechętna takiemu rozwiązaniu – stwierdził Bittel. Jak przypomniał, luka finansowa przedsiębiorstw z branży jest ogromna.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45791)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (45791)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5