Wczoraj (25 października) ruszyła sprzedaż Biletu warszawskiego IC, który upoważnia do przejazdów łączonych pociągami spółki PKP Intercity i komunikacją miejską w Warszawie. Poprosiliśmy Zarząd Transportu Miejskiego i PKP Intercity o udzielenie odpowiedzi na najczęstsze pytania naszych czytelników związane z nową ofertą.
Zasada działania biletu jest prosta: uprawnia on pasażerów do korzystania przez 60 minut ze wszystkich środków komunikacji miejskiej w Warszawie w obrębie pierwszej strefy biletowej w dniu wyjazdu bądź przyjazdu pociągu. Pasażer sam określa ważność biletu poprzez wpisanie godziny rozpoczęcia podróży środkami komunikacji miejskiej. Aby skorzystać z komunikacji miejskiej w ramach Biletu warszawskiego IC, pasażerowie muszą dopłacić do ceny biletu za przejazd pociągiem zryczałtowaną kwotę 3,40 zł (dla porównania: bilet 60-minutowy normalny w taryfie ZTM kosztuje 5,20 zł). Bilet jest już dostępny w kasach, a od 29 października będzie go można także nabyć u konduktora w pociągu.
Poprosiliśmy Zarząd Transportu Miejskiego oraz PKP Intercity o przygotowanie odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania dotyczące nowej oferty. Pytania i odpowiedzi przedstawiamy niżej.
1) Czy zryczałtowana opłata jest różna w przypadku pasażerów korzystających z ulg?
Magdalena Potocka, Zespół prasowy ZTM: Nie, od tej opłaty nie stosuje się ulg.
2) Z Biletu warszawskiego można korzystać tylko w dniu podróży. Co w przypadku pociągów przyjeżdżających po 23 (pozostaje niepełna godzina) lub opóźnionych i w związku z tym docierających już po północy (następny dzień)?
ZTM: W przypadku opóźnionego przyjazdu pociągu do stacji przeznaczenia Warszawa w takim terminie, że podróżny nie będzie już mógł skorzystać w terminie (60 minut), z przejazdów pojazdami komunikacji miejskiej ZTM w 1. strefie ZTM (tj. termin ważności biletu upłynął albo różnica pomiędzy godziną przyjazdu opóźnionego pociągu do stacji przeznaczenia Warszawa a terminem upływu ważności biletu jest mniejsza niż 60 minut) – wówczas na podstawie odpowiedniego poświadczenia wydanego do biletu, ma prawo do ubiegania się o zwrot opłaty 3,40 zł.
3) Bilet jest ważny 60 minut. W jakim odstępie czasowym względem odjazdu / przyjazdu pociągu będzie można skorzystać z oferty? Czy np. w przypadku odjazdu pociągu z Warszawy o godz. 18 będzie można wpisać na bilecie godz. 12? I odwrotnie: jeśli pociąg przyjeżdża o godz. 12, to będzie można wpisać godz. 18 jako godzinę rozpoczęcia ważności części miejskiej biletu?
ZTM: Bilet warszawski pozwala pasażerom pociągów na korzystanie przez 60 minut ze wszystkich środków stołecznej komunikacji na terenie 1. strefy biletowej. Pasażer sam określa czas przejazdu. Ważne jest jednak to, że może korzystać z warszawskiej komunikacji miejskiej tylko w dniu podróży, przed wyjazdem ze stolicy lub po przyjeździe do niej.
Małgorzata Sitkowska, rzecznik prasowy PKP Intercity: Bilet jest ważny w dniu wyjazdu tylko w razie korzystania z przejazdu w relacji z Warszawy, natomiast jeśli podróżny z Biletem warszawskim IC przyjedzie do Warszawy – wtedy bilet jest ważny przez 60 min. od godz. wskazanej przez podróżnego, ale nie później niż 60 min. przed upływem terminu ważności biletu na przejazd. Warto pamiętać, że termin ważności biletów na pociągi PKP IC jest następujący: bilety wydane na odległość do 100 km są ważne 6 godzin, a powyżej 100 km – 24 godziny, licząc od daty i godziny wydania albo wskazanej przez podróżnego. Termin ważności biletu wskazany jest na bilecie za pomocą nadruku lub potwierdzonego wpisu.
4) Zgodnie z zasadami „Bilet warszawski IC „z” Warszawy – jest honorowany w pojazdach komunikacji miejskiej ZTM w Strefie 1 ZTM w dniu wyjazdu podróżnego z Warszawy przez 60 minut od godziny wskazanej przez podróżnego, najpóźniej na 60 minut przed rozpoczęciem terminu ważności biletu”. Czy to oznacza, że w przypadku biletów relacyjnych, ważnych np. w godz. 12-15, pasażer najpóźniej będzie mógł bilet aktywować najpóźniej o godz. 11 i być na dworcu już o godz. 12 (bo bilet relacyjny ważny jest od godz. 12), nawet jeśli pociąg, którym zamierza jechać, odjeżdża dopiero przed godz. 15? Jak należy rozumieć ten zapis?
ZTM: Dla nas istotny jest dzień podróży. Pasażer zobowiązany jest wpisać czytelnie godzinę na bilecie i może podróżować komunikacją miejską przez 60 min w dniu wyjazdu.
5) Czy pasażerowie z „warszawskim biletem” będą mogli skorzystać ze oferty wspólnego biletu i podróżować pociągami KM i WKD?
ZTM: Nie, Bilet warszawski nie będzie honorowany w pociągach Kolei Mazowieckich, Warszawskiej Kolei Dojazdowej oraz w komunikacji autobusowej gminy Łomianki.
6) W jaki sposób osoba posiadająca „bilet warszawski” będzie mogła legalnie wejść do metra?
ZTM: Podróżny korzystający z Biletu warszawskiego, który będzie chciał skorzystać z metra, powinien pobrać w POP-ie wejściówkę wielokrotnego użytku. Ma również do dyspozycji windy, którymi może zjechać na peron.
7) Czy bilet będzie dostępny w sprzedaży internetowej? Jeśli nie, to i tak trzeba będzie kupić osobny bilet na komunikację miejską, żeby dojechać do kasy biletowej na dworcu.
PKP Intercity: Na razie "Bilet warszawski IC" będzie dostępny tylko w kasach lub u konduktora. Nasz partner nie posiada narzędzi do kontrolowania biletów internetowych, wydawanych prze nas.
8) Czy planują Państwo włączenie do oferty innych miast?
PKP Intercity: Prowadzimy rozmowy z Metropolitalnym Związkiem Komunikacyjnym Zatoki Gdańskiej w celu wprowadzenia podobnej oferty w Trójmieście. Wstępne zainteresowanie sygnalizował nam Kraków. Docelowo, chcielibyśmy tę ofertę wprowadzać we wszystkich dużych miastach.