Nie można prowadzić przewozów kolejowych bez zapewnienia bezpieczeństwa. Zagadnienie bezpieczeństwa jest bardzo szerokie i obejmuje tzw. bezpieczeństwo techniczne przez bezpieczeństwo prowadzenia operacji kolejowych aż do bezpieczeństwa rozumianego jako ochrona przed działaniami osób „zewnętrznych” z punktu widzenia systemu kolejowego - pisze Piotr Faryna, prezes TOR Audytor, spółki współorganizującej seminarium "Bezpieczeństwo kolei - dokąd zmierzamy", które odbędzie się 17 grudnia w Warszawie.
Obecnie sprawy związane z bezpieczeństwem kolei są szczegółowo i w restrykcyjny sposób regulowane na poziomie całej Unii Europejskiej. W praktyce bez spełnienia wymogów zapewniających minimalne poziomy bezpieczeństwa w ogóle nie można prowadzić przewozów kolejowych. Wymogi te są opisane w przepisach wspólnotowych i krajowych a w szczególności w dyrektywie o bezpieczeństwie kolei, przepisach wykonawczych i TSI. Podmioty prowadzące działalność kolejową muszą posiadać stosowne dokumenty świadczące o tym, iż są w stanie zapewnić odpowiedni poziom bezpieczeństwa. Służą temu autoryzacje bezpieczeństwa (zarządcy infrastruktury), certyfikaty bezpieczeństwa (przewoźnicy) i świadectwa bezpieczeństwa (inni użytkownicy, np. bocznic kolejowych). Aby je uzyskać (utrzymać, odnowić) w drodze decyzji Prezesa UTK, zainteresowane podmioty muszą spełnić szereg wymagań, począwszy od wprowadzenia w firmie systemu zarządzania bezpieczeństwem (SMS) do bieżącego monitorowania wszelkich zagrożeń związanych z funkcjonowaniem bądź wprowadzeniem zmiany w zakresie swojej działalności. Autoryzacje i certyfikaty wydawane są na okres 5 lat.
W Polsce zdecydowana większość przedsiębiorstw kolejowych uzyskała te dokumenty w 2010 roku. Oznacza to, że muszą one szykować się do procesu odnowienia certyfikatów i autoryzacji w ciągu najbliższego roku. Wiąże się to z bardzo ważnym pojęciem znaczącej zmiany. Działalność kolejowa jest bardzo dynamiczna i stosunkowo często wprowadza się w niej modernizacje, nowe pojazdy, nowe rozwiązania organizacyjne itp. Są to zmiany wymagające przeprowadzenia stosownych procedur, także przy nowelizacjach SMS, w szczególności dotyczy to przeglądu występujących zagrożeń i analiz związanych z ryzykiem. Wiosną 2015 roku w życie wchodzą kolejne przepisy nakładające na wszystkich „aktorów sceny kolejowej” (nie tylko przedsiębiorstwa srticte kolejowe ale także dostawców i usługodawców zewnętrznych) obowiązki związane z bezpieczeństwem. Są to sprawy skomplikowane, wymagające specjalistów poruszających się w ramach dosyć hermetycznej i bardzo już rozbudowanej wiedzy.
17 grudnia 2013 r. Tor-Audytor we współpracy z Instytutem Kolejnictwa i TOR-Konferencje organizuje seminarium poświęcone opisanym zagadnieniom z udziałem prelegentów z instytucji wyspecjalizowanych w tej problematyce.
Więcej informacji, program oraz rejestracja - tutaj.