Partnerzy serwisu:
Biznes

BCC: Nowy budżet UE dobry dla Unii i Polski

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Autor:

BCC

Data publikacji:
22-11-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
BCC

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
BCC: Nowy budżet UE dobry dla Unii i Polski
Po wielu miesiącach trudnych negocjacji pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą Europejską i Komisją Europejską, Parlament Europejski przyjął wieloletni budżet unijny na lata 2014-2020. - To dobra wiadomość z punktu widzenia całej Unii jak i Polski - uważa Business Centre Club.

Pierwsze podejście do przyjęcia budżetu unijnego jesienią 2012 roku zakończyło się niepowodzeniem. Kolejne, już w tym roku, w lutym, czerwcu, lipcu, wrześniu i październiku, spotykał podobny los. - Dopiero presja czasu zmobilizowała unijnych polityków, i jak to często bywa w Unii Europejskiej, budżet unijny został przyjęty przez Parlament Europejski dosłownie w ostatniej chwili, 19 listopada. Przypomnijmy, że obecny budżet unijny na lata 2007-2013 był przyjmowany w analogicznym okresie w czerwcu 2006 roku. W porównaniu to tamtego okresu, mamy więc prawie pół roku opóźnienia - przypomina BCC.

Nowy budżet UE na lata 2014-2020 będzie mniejszy od obecnego budżetu na lata 2007-2013. BCC przypomina, że zmniejszenie budżetu z jednej perspektywy na drugą zdarza się po pierwszy raz w historii Unii Europejskiej. Wielu unijnych polityków stwierdza, że nie jest to budżet na miarę ambicji i aspiracji Unii Europejskiej. Zmniejszenie budżetu to niewątpliwie sukces polityczny tych państw i przywódców unijnych, którzy wyraźnie nawoływali do oszczędności i do ograniczenia budżetu unijnego, w tym szczególnie premiera Davida Camerona i kanclerz Angeli Merkel. W interesie krajów członkowskich, beneficjentów wsparcia unijnego, było raczej dogadać się, nawet na mniej korzystnych warunkach, niż odkładać przyjęcie nowego budżetu w czasie.

Budżet unijny w zobowiązaniach ma wynieść 960 mld euro i 908 mld euro w wydatkach. Polska ma w sumie otrzymać 105,8 mld euro i będzie największym beneficjentem budżetu unijnego. Gorzej sytuacja wygląda dla Polski w przypadku wspólnej polityki rolnej (WPR), gdzie mamy otrzymać 28,5 mld euro. To wprawdzie nieco więcej niż obecnie mamy, ale wg początkowej propozycji KE mogliśmy liczyć na prawie 35 mld euro, a wg listopadowej propozycji Przewodniczącego Rady Hermana Van Rompuya z 2012 roku było to około 32 mld euro.

Na politykę spójności mamy otrzymać 72,9 mld euro, czyli 5 mld euro więcej niż obecnie. - To niewątpliwie najbardziej pozytywna dla nas wiadomość, bo oznacza, że 22,5 proc wszystkich funduszy w polityce spójności w nowej perspektywie popłynie do Polski, jeszcze więcej niż w tej perspektywie (19,5 proc). Ogólnie, w skali UE, wydatki na politykę spójności spadną w stosunku do obecnej perspektywy - zaznaczają przedstawiciele Business Centre Club.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Mirbud: Wykonawcy spoza UE doprowadzą do wyniszczenia polskich firm

Prawo i polityka

Mirbud: Wykonawcy spoza UE doprowadzą do wyniszczenia polskich firm

Damian Kelman 03 lutego 2025

MI: Inwestycji w nieczynną linię na Ukrainę oczekiwała UE

Infrastruktura

Rail Baltica na Łotwie – Ministerstwo Transportu podsumowuje

Infrastruktura

Jakie będą cele Ministerstwa Infrastruktury na prezydencję w UE?

Infrastruktura

LTG Cargo Polska: Szukamy nisz i czekamy na Rail Baltikę

Biznes

Kwieciński: Perspektywy unijne nie powinny się nakładać

Biznes

Kwieciński: Perspektywy unijne nie powinny się nakładać

ew, Rynek Infrastruktury 19 października 2012

Zobacz również:

Mirbud: Wykonawcy spoza UE doprowadzą do wyniszczenia polskich firm

Prawo i polityka

Mirbud: Wykonawcy spoza UE doprowadzą do wyniszczenia polskich firm

Damian Kelman 03 lutego 2025

MI: Inwestycji w nieczynną linię na Ukrainę oczekiwała UE

Infrastruktura

Rail Baltica na Łotwie – Ministerstwo Transportu podsumowuje

Infrastruktura

Jakie będą cele Ministerstwa Infrastruktury na prezydencję w UE?

Infrastruktura

LTG Cargo Polska: Szukamy nisz i czekamy na Rail Baltikę

Biznes

Kwieciński: Perspektywy unijne nie powinny się nakładać

Biznes

Kwieciński: Perspektywy unijne nie powinny się nakładać

ew, Rynek Infrastruktury 19 października 2012

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5