- W Polsce przewoźnicy towarowi, przy mniejszej liczbie pociągów, wnoszą większość opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej. W wielu krajach sytuacja jest odwrotna - mówił podczas Środkowoeuropejskiego Forum Operatorów Kolejowych Radosław Czapski z Banku Światowego.
- Polska ma trzecią co do wielkości sieć kolejową w Unii Europejskiej. Wciąż bardzo duży jest udział przewozów kolejowych w transporcie towarów. Niestety jakość infrastruktury nadal pozostawia wiele do życzenia. Dodatkowo mniej więcej 2/3 przychodów z opłat za dostęp do infrastruktury pochodzi od przewoźników towarowych przy mniejszej liczbie pociągów. We Francji, Niemczech i Włoszech przewoźnicy towarowi płacą mniejsze stawki za dostęp niż pasażerscy, choć należy uwzględnić specyfikę każdego kraju - zaznaczył Czapski.
Bank Światowy postuluje poprawienie infrasturktury i wprowadzenie wieloletnich kontraktów na jej utrzymanie. Według BŚ powinno być także więcej inwestycji o charakterze odtworzeniowym, szczególnie na szlakach towarowych. Bank Światowy apeluje także, by sprawdzić, czy polskie państwo stać na Kolej Dużych Prędkości. Zwraca uwagę, że jej budowa nie może się odbyć kosztem tradycyjnej infrastruktury.