Eurostar Group – operator kolejowy obsługujący połączenia kolejowe z Wielką Brytanią przez tunel pod kanałem La Manche, został pozwany do sądu przez francuskiego producenta taboru, firmę Alstom za decyzję o zakupie 10 pociągów za 600 mln euro od niemieckiego Siemensa.
Alstom złożył skargę w High Court w Londynie argumentując ją tym, że przetarg nie mógł być rozstrzygnięty ponieważ jednostki Siemensa nie spełniają przepisów bezpieczeństwa, które obowiązują w tunelu pod kanałem La Manche.
Eurostar poinformował 7 października, że pozyska 10 szybkich pociągów Velaro, które wyprodukuje Siemens. Składy te mają być odpowiedzią na konkurencję pociągów Deutsche Bahn, która zamierza uruchomić połączenia kolejowe do Londynu do 2013 roku. Alstom podważa wybór pociągów Siemensa ze względu na to, że posiadają one napęd rozproszony, a nie dwie głowice napędowe, jak w przypadku pociągów produkowanych przez Francuzów. Wszystkie posiadane do tej pory pociągi Eurostara zostały wyprodukowane przez Alstom.
- Eurostar jest przekonany, że argumenty przedstawione przez Alstom w uzasadnieniu swojej skargi są bezzasadne – poinformował agencję Bloomberg przedstawiciel francusko-angielskiego operatora. – Siemens złożył ofertę, która była znacznie lepsza niż Alstomu w kluczowych kwestiach – dodał. Zdaniem Eurostara procedura przetargowa była „solidna”, a wszystkie otrzymane oferty były „rzetelnie i obiektywnie ocenione”/
W ubiegłym tygodniu francuski minister transportu Dominique Bussereau wyraził zdumienie, że paryska firma została odrzucona w przetargu. Prezes Eurostar Group, Jacques Gounon odpowiedział we wczorajszym wywiadzie telewizyjnym, że interwencja francuskiego rządu jest „czysto polityczna”. Dodał, że choć Francja może utrudnić pozyskanie pociągów od Siemensa, udane testy niemieckich pociągów w Eurotunelu powinny stłumić opór francuskiego producenta taboru.
Każda aktualizacjia przepisów bezpieczeństwa musi być zatwierdzona przez francusko-brytyjską Komisje Międzyrządową ds. Bezpieczeństwa w Tunelu, działająca w ramach Channel Tunnel Safety Authority – organizacji czuwającej nad bezpieczeństwem w tunelu pod kanałem La Manche.