Prototyp zespołu trakcyjnego z napędem akumulatorowym 13 stycznia 2015 wyruszył na 20 kilometrową trasę pomiędzy Harwich a Manningtree. Właśnie rozpoczęły się próby pociągu z pasażerami.
Czterowagonowy EZT firmy Bombarier, typu Electrostar 379, został doposażony w baterie fosforanowo-litowo-magnezowe, których producentem jest pochodząca z Teksasu firma Valence. Testy, które rozpoczęły się 13 stycznia na zelektryfikowanej linii mają dać odpowiedź na pytanie, czy napęd jest w stanie pracować w regularnym ruchu pasażerskim. Pociąg posiada również możliwość tradycyjnej jazdy w oparciu o pobór energii z sieci trakcyjnej, lecz ma być wykorzystywany wyłącznie w sytuacjach awarii napędu akumulatorowego.
EZT z napędem akumulatorowym może mieć zastosowanie tam, gdzie występują odcinki pozbawione sieci trakcyjnej. Jak podaje producent baterii, celem testów jest sprawdzenie, czy wprowadzanie akumulatorowych EZT może być cenową alternatywą dla elektryfikacji krótkich odcinków linii, dotychczas pozbawionych sieci trakcyjnej. Dane zgromadzone podczas testów mają też dać odpowiedź, czy sensownie jest budować EZT z autonomicznym napędem bateryjnym, czy raczej stosować baterie w pojazdach zaopatrzonych w tradycyjny napęd elektryczny, tworząc w ten sposób hybrydy.
Testy IPEMU (Independently Powered Electric Multiple-Unit – autonomiczne napędzanego elektrycznego zespołu trakcyjnego) są efektem współpracy Bombardiera, zarządcy sieci kolejowej Network Rail, przewoźnika Abelio Greater Anglia, agencji Future Railway i brytyjskiego Departamentu Transportu. Niewykluczone, że instalacja baterii stanie się normą w czasie przeprowadzanych w przyszłości modernizacji taboru. Odpowiedź na ile rozwiązanie się sprawdzi mają dać sześciotygodniowe testy, które właśnie się rozpoczęły.
- Zrobiliśmy spory progres w związku z projektem IPEMU, a próby z pasażerami podczas regularnego ruchu to kolejny krok naprzód – powiedział główny inżynier Network Rail James Ambrose.
.
Już 10-11 marca w Warszawie odbędzie się kolejna edycja Europejskiego Forum Taborowego. To największa i najbardziej prestiżowa konferencja w Środkowo-Wschodniej Europie, poświęcona rynkowi produkcji i modernizacji taboru kolejowego. W tym roku podjęte zostaną tematy nowoczesnych technologii i innowacyjności w konstruowaniu oraz utrzymaniu pojazdów kolejowych, zwłaszcza odnośnie zużycia energii, designu i podzespołów.
Więcej na temat konferencji.