We wtorek (11 czerwca) odbyła się inauguracja ekonomicznego systemu sterowania ruchem kolejowym ESTER na linii nr 22 Tomaszów Mazowiecki – Drzewica. Pionierski projekt zrealizowała radomska firma Zakłady Automatyki Kombud SA. - To była symboliczna inauguracja. Okazją było rozliczenie projektu z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości. Zaprosiliśmy media i inne osobistości by zaprezentować dobrze zrealizowane, innowacyjne przedsięwzięcie – opowiada Kazimierz Frąk, prezes Kombudu.
– ESTER był odpowiedzią na zapotrzebowanie PKP PLK SA na ekonomiczny system sterowania ruchem dla linii kolejowych o mniejszym znaczeniu. W projekcie zastosowaliśmy szereg nowoczesnych rozwiązań: autonomiczne, niekonwencjonalne źródła energii dla zasilania aparatury systemu (ogniwa solarne, turbiny wiatrowe), transmisję z wykorzystaniem sieci radiowych co pozwala uniknąć kosztownej budowy linii kablowych, energooszczędne źródła światła w sygnalizatorach – mówi Frąk.
– Jako źródeł światła w sygnalizatorach użyliśmy technologii LED, co pozwala zmniejszyć o rząd wielkości pobór energii, a jednocześnie wydłuża żywotność - mówi Frąk. W ramach projektu opracowano szereg produktów:
-
Ekonomiczny, komputerowy system urządzeń stacyjnych MOR-3E,
-
Uniwersalny system zabezpieczenia przejazdów SZP-1 wykorzystujący transmisję radiową,
-
System samoczynnej sygnalizacji przejazdowej RASP-4.4.Ft
-
la szlaków wielotorowych (do 4 torów szlakowych),
-
System liczników osi SKZR-2 z radiową transmisją danych dla kontroli torów szlakowych,
- Na górze tej całości jest system zdalnego sterowania i kierowania ruchem MOR-2lcsr, będący platformą integrującą wszystkie te urządzenia. Pozwala to tworzyć Lokalne Centra Sterowania obejmujące zasięgiem sterowania wiele stacji, co warto zaznaczyć – LCS Drzewica jest najdłuższym LCS–em na sieci PKP PLK. Obejmuje cały odcinek od Radomia do Tomaszowa Mazowieckiego z wyłączeniem tych stacji, co stanowi około 90–kilometrowy odcinek – mówi prezes Kombudu.
Realizację projektu umożliwiło podpisanie w grudniu 2008 r. umowy między firmą Kombud a Polską Agencją Rozwoju Przemysłu na dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Zakończenie projektu i jego rozliczenie z PARP odbyło się kilka tygodni temu. Unijne wsparcie zamknęło się ostatecznie w kwocie 9,3 mln zł, a wartość całego projektu to 21,5 mln zł.