W dniu 19.05.2006 roku odbyły się w Łodzi uroczystości związane z obchodzonym przez Ośrodek Informatyki w Łodzi Spółki PKP Informatyka spółka z o.o. jubileuszem 45-lecia.
Ośrodek jest najstarszą firmą informatyczną w województwie łódzkim. W ramach obchodów 45-lecia Ośrodka dokonano uroczystego wyłączenia ostatniego w regionie i jednego z ostatnich w Polsce komputera ODRA 1305.
Historia Ośrodka sięga roku 1960, kiedy to Zarządzeniem nr 160 Ministra Komunikacji zostało powołane Biuro Statystyki i Kontroli Taryfowej. W kolejnych latach następowały zmiany nazwy jednostki na: Ośrodek Zmechanizowanych Obliczeń, Ośrodek Zautomatyzowanych Obliczeń, Ośrodek Informatyki Kolejnictwa, CIK Ośrodek Informatyki. 1 października 2001 roku powstaje PKP Informatyka spółka z o.o., w ramach której działa Ośrodek Informatyki w Łodzi. Dyrektorami byli kolejno Władysław Juszczyk, Wacław Oracz, Mieczysław Owczarek, a od 1998 roku do chwili obecnej Józef Wróblewski.
Pierwszym zadaniem realizowanym przez Ośrodek - wtedy Biuro, w ramach obsługi PKP, były obliczenia statystyczne z przewozów ładunków. Ośrodek tworzył oprogramowanie i prowadził eksploatację bezpośrednią kolejnych systemów: "Czynsze za pobyt na sieci PKP wagonów towarowych obcych zarządów kolejowych", "Rozliczanie i obliczanie należności przewozowych dla ładunków masowych" oraz INTERWAG, który wspomagał prawidłową gospodarkę wagonami towarowymi.
Ośrodek brał udział w eksploatacji sytemu CETAR, wprowadzając dane z listów przewozowych nadsyłanych ze stacji zbiorczych i stacji im podległych dotyczących przewozów towarowych w komunikacji wewnętrznej, eksportu SMGS, importu i tranzytu.
W ramach realizowanego w latach dziewięćdziesiątych projektu Systemu Kierowania Przewozami i Zarządzania (SKPZ) w Łodzi opracowano i wdrożono szereg aplikacji: Zwrot Próżnych Wagonów Obcych (ZPWO), Czynsze - Rozliczenia Towarowe (CZRT), Czynsze - Ujęcie Danych (CZUD).
W ostatnich latach zrealizowane zostały w nowoczesnej technologii trójwarstwowej aplikacje: INF - informowanie o miejscu pobytu wagonu towarowego na sieci PKP, o wyjściu wagonu PKP za granicę lub jego powrocie, INFO-LHS - kompletna obsługa w zakresie śledzenia i rozliczania przewozów w spółce przewozowej PKP LHS, RZK - Rozliczenia z Zarządami Kolejowymi, RU - Centralny Rejestr Umów - administrowanie umowami i zleceniami, fakturowanie usług. W ramach systemu śledzenia wagonów opracowano aplikację Terminal Graniczny (TG obecnie zastępowaną przez ZTG - Zintegrowany Terminal Graniczny) zajmującą się ujęciem danych o wagonach i przesyłkach w ruchu międzynarodowym na granicznych punktach zdawczo-odbiorczych oraz ORZ - Obce Rejestracja Zdarzeń - aplikacja rejestrująca zdarzenia z wszystkimi wagonami obcymi oraz własności PKP o określonych seriach literowych na sieci PKP.
Ośrodek świadczy obecnie usługi w zakresie eksploatacji bezpośredniej systemów: CZRT - Sporządzanie rozrachunków czynszu, rachunków różnicowych, rachunków refundacji czynszu i zestawień porachunkowych, ADC - Nadzór nad danymi wykorzystywanymi przez aplikacje CZRT, INF, ZPWO (weryfikacja poprawności, kompletności, logiczności zdarzeń), OBLIKO - Weryfikacja i przetwarzane informacji o obciążeniu odcinków linii kolejowych: sporządzanie raportów o sumarycznych obciążeniach linii kolejowych oraz prognoza obciążenia na następny rok.
Prace eksploatacyjne w Ośrodku wykonywane były począwszy od 1961 roku na maszynach analitycznych firmy "ARITMA" przetwarzających informacje na dziurkowanych kartach 90-cio kolumnowych, poprzez (od 1976 r.) komputery ODRA 1305, mikrokomputery MERA 306, MERA 9150, RIAD R-34 oraz mikrokomputery klasy PC, komputery ALPHA oraz serwery firm IBM, DELL i HP.
W 2001 roku uruchomiony został w Ośrodku serwer aplikacji internetowych OAS zastąpiony następnie przez serwer aplikacji internetowych (iAS) obsługując kolejne aplikacje realizowane w technologii trójwarstwowej. Od października 2003 roku łódzki Help Desk przejmuje obowiązki całodobowego punktu przyjmowania zgłoszeń i pomocy w zakresie serwisu sprzętu - w godzinach nocnych i w dniach wolnych od pracy dla wszystkich klientów Spółki z całej Polski.
Obecnie głównymi klientami Ośrodka są PKP CARGO i PKP LHS. Ośrodek, poza tworzeniem systemów informatycznych i ich eksploatacją bezpośrednią, prowadzi usługi nadzoru aplikacyjnego i technicznego we wszystkich zakładach kolejowych w województwie łódzkim i rejonie Płocka, usługi sieciowe (budowa i zarządzanie), wdrożeniowe i outsourcingowe. Ośrodek świadczy usługi serwisowe zgodnie z wdrożonym w Spółce w 2005 roku Systemem Zarządzania Jakością według normy PN-EN ISO 9001:2001.