Komisja Europejska zatwierdziła dofinansowanie pięciu dużych projektów transportowych dotyczących modernizacji i znacznej poprawy jakości transportu kolejowego w woj. śląskim, opolskim i kujawsko-pomorskim. Inwestycje są warte łącznie 202,9 mln euro, a środki na nie będą pochodzić z Funduszu Spójności. Wszystkie projekty zostaną sfinansowane za pośrednictwem programu operacyjnego dla Polski „Infrastruktura i środowisko” w ramach osi priorytetowej - „Transport przyjazny środowisku”/
Celem inwestycji jest modernizacja kolei w sposób zrównoważony i przyjazny środowisku, oraz poprawa warunków podróżowania poprzez zwiększenie komfortu podróży i skrócenie czasów przejazdu. Łączny koszt wszystkich pięciu inwestycji wyniesie 413,7 mln euro. - Oto dobre przykłady tego, jak nasze inwestycje regionalne przyczyniają się do poprawy mobilności obywateli, umożliwiając im bezpieczne i przyjazne środowisku podróżowanie. Zatwierdzone dziś projekty nie tylko podniosą konkurencyjność regionu, ale też w krótkim czasie poprawią jakość życia mieszkańców dzięki znacznemu skróceniu czasu podróży, poprawie warunków podróżowania oraz jakości świadczonych usług przewozowych - powiedziała unijna komisarz ds. polityki regionalnej Corina Creţu, która zatwierdzała wymienione inwestycje.
Projekt w woj. śląskim i opolskim przewiduje to część "Protezy Koniecpolskiej". Obejmuje rewitalizację 60 km odcinka linii kolejowej między Częstochową a miejscowością Fosowskie. Celem projektu jest renowacja i modernizacja podtorza i związanych z nim obiektów kolejowych, rozjazdów, peronów, skrzyżowań, przejazdów, obiektów inżynieryjnych, oświetlenia, urządzeń sygnalizacyjnych oraz systemów kontroli i sterowania, a także trakcji elektrycznej. Co zaskakujące, Komisja Podała że projekt ma zostać ukończony dopiero w czerwcu 2016 r. Cała inwestycja kosztuje 85,7 mln euro, z czego Unia Europejska finansuje za pośrednictwem Funduszu Spójności 48,2 mln euro.
Projekt w woj. opolskim obejmuje modernizację 35 km odcinka linii kolejowej nr 132 między Błotnicą Strzelecką a stacją Opole-Groszowice oraz remont wiaduktu. Zakończenie prac przewidziane jest na luty 2015 r. Główną korzyścią z realizacji projektu będzie skrócenie czasów przejazdu na tym odcinku. Cały koszt inwestycji wyniesie 60,8 mln euro, z czego 39,4 mln euro sfinansuje Unia Europejska ze środków pochodzących z Funduszu Spójności.
Kolejny projekt w woj. śląskim dotyczy remontu linii kolejowych nr 1, 133, 160 i 186 na odcinkach Zawiercie – Dąbrowa Górnicza i Ząbkowice – Jaworzno Szczakowa, których łączna długość wynosi 68 km. Prace mają zostać ukończone w kwietniu 2015 r. Cała inwestycja kosztuje 115,4 mln euro, z czego Unia Europejska finansuje za pośrednictwem Funduszu Spójności 71,8 mln euro.
Ostatni projekt w woj. opolskim i śląskim przewiduje renowację 69 km linii kolejowej nr 143 Kalety – Wrocław Mikołajów na odcinku Kalety – Kluczbork. Jego głównym celem jest zwiększenie prędkości i skrócenie czasów przejazdu. Ten projekt także ma zostać ukończony do kwietnia 2015 r. Unia Europejska za pośrednictwem Funduszu Spójności pokrywa 63,6 mln euro z łącznego kosztu inwestycji wynoszącego 97,9 mln euro.
Projekt w woj. kujawsko-pomorskim obejmuje renowację i modernizację podtorza oraz obiektów kolejowych, rozjazdów, przejazdów, skrzyżowań oraz wiaduktu, a także demontaż zbędnego toru i związanej z nim linii trakcyjnej na 51 km linii kolejowej nr 18 Kutno - Piła na odcinku Toruń – Bydgoszcz”. Projekt ma zostać zrealizowany do listopada 2015 r. Unia Europejska finansuje za pośrednictwem Funduszu Spójności 28,1 mln euro w ramach inwestycji, której łączny koszt wyniesie 53,9 mln euro.