Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

20 lat (R)ewolucji komputerowej w sterowaniu ruchem

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
11-06-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Zastosowanie techniki komputerowej w sterowaniu ruchem kolejowym w Polsce rozpoczęło się 20 lat temu w Ożarowie Mazowieckim. Komputery pozwalają zarządcy infrastruktury przede wszystkim zmniejszyć koszty pracy.

Pierwsze komputerowe urządzenia sterowania ruchem zainstalowano w 1994 roku na stacji Ożarów Mazowiecki. Był to system EBILOCK 850 firmy ABB ZWUS Signal. Obecnie fabryka należy do Bombardiera i nazywa się Bombardier Transportation (ZWUS) Polska. Dla uczczenia dwudziestolecia rozpoczęcia komputeryzacji sterowania ruchem Bombardier i TOR Konferencje zorganizowały w poniedziałek cykl wykładów w Jachrance, połączony z wizytą w Lokalnym Centrum Sterowania Nasielsk.

Konferencję rozpoczął były minister transportu Tadeusz Syryjczyk, senior ekspert Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. – Kolej jest konserwatywna w stosunku do nowych technologii. Pewne zjawiska w innych branżach, na przykład telekomunikacji nastąpiły dużo szybciej. Wynika to z pewnego pozytywnego aspektu: kultury bezpieczeństwa, która zmusza do postawienia znaku zapytania przed każdą nową technologią – powiedział Tadeusz Syryjczyk.

Jak wskazał, w niektórych aspektach kolej była prekursorem zautomatyzowanych rozwiązań. Same systemy sterowaniu ruchem kolejowym były w założeniu wyrafinowanym układami zależności (układami logicznymi) i pamięci. – Zapobieganie wielokrotnemu użyciu zgody wymagało nie tylko kontroli semafora, ale i pamiętania faktu wykorzystania zgody. Zawórka przeciwwtórna to w istocie 1 bit pamięci…o wymiarach 10 cm – wskazał były minister.

W następnej wypowiedzi Paweł Polak, dyrektor biura automatyki i telekomunikacji PKP PLK wskazał, że systemy komputerowe w sterowaniu ruchem kolejowym możemy podzielić na trzy grupy: nadzorujące pracę dyżurnych, nadzorujące pracę maszynisty, oraz zabezpieczenia na przejazdach. – Komputerowe wspomaganie pracy maszynistów do wprowadzenia ERTMS/ETCS praktycznie nie istniało – mówi Polak.

– Jesteśmy na początku drogi wyposażania sieci kolejowej w urządzenia komputerowego sterowania – przyznał dyrektor PLK. Jeżeli policzymy urządzenia stacyjne jako zwrotnica plus sygnalizator na sieci, to sterowanych komputerowo par wciąż na sieci PLK jest tylko 7,2 tys, a przekaźnikowo –komputerowych – 2,6 tys.  Urządzeń przekaźnikowych jest 45 tys., a mechanicznych scentralizowanych – niecałe 28 tys. Najczęściej instalowany – w 5,1 tys. z 7,2 tys. przypadków – jest system Ebilock 850 i 950.

Sławomir Nalewajka, prezes Bombardier Transportation (ZWUS) Polska przypomniał, że obecnie wyzwanie stanowi mnogość interfejsów.  Jak dodał, ostatnio pojawiają się nowe koncepcje organizacyjne, które mogą rozwiązać ten problem – Być może wcale nie trzeba kupować urządzeń, a jedynie dostęp do nich? W takim układzie zarządca gwarantuje sobie dostępność urządzeń o określonych parametrach i niezawodności na dany czas. A rozwiązania techniczne to już ból głowy dostawcy – wskazuje Nalewajka.

Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Polregio otwiera centrum kształcenia w Skarżysku

Pasażer

Polregio otwiera centrum kształcenia w Skarżysku

Polregio 16 października 2025

Linia 354: Alstom dostarczy systemy SRK

Infrastruktura

Linia 354: Alstom dostarczy systemy SRK

Alstom 29 września 2025

BT (ZWUS) w katalogu \"Firmy Kolejowe\"

Warte uwagi

BT (ZWUS) w katalogu \"Firmy Kolejowe\"

Rynek Kolejowy, 25 czerwca 2009 25 czerwca 2009

Bombardier Transportation (ZWUS) Polska jako Generalny Wykonawca

Kongres Kolejowy

Bombardier Transportation (ZWUS) Polska jako Generalny Wykonawca

Rynek Kolejowy 25 czerwca 2010 25 czerwca 2010

Zobacz również:

Polregio otwiera centrum kształcenia w Skarżysku

Pasażer

Polregio otwiera centrum kształcenia w Skarżysku

Polregio 16 października 2025

Linia 354: Alstom dostarczy systemy SRK

Infrastruktura

Linia 354: Alstom dostarczy systemy SRK

Alstom 29 września 2025

BT (ZWUS) w katalogu \"Firmy Kolejowe\"

Warte uwagi

BT (ZWUS) w katalogu \"Firmy Kolejowe\"

Rynek Kolejowy, 25 czerwca 2009 25 czerwca 2009

Bombardier Transportation (ZWUS) Polska jako Generalny Wykonawca

Kongres Kolejowy

Bombardier Transportation (ZWUS) Polska jako Generalny Wykonawca

Rynek Kolejowy 25 czerwca 2010 25 czerwca 2010

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij