Ponad 140 mln zł wydały PKP PLK na prace na linii nr 8, łączącej Kraków z CMK. Dzięki inwestycji pojedzie tędy więcej pociągów. Nowe urządzenia i dodatkowe perony zapewnią sprawny przejazd składów dalekobieżnych i krakowskiej Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.
Już od kwietnia nowe urządzenia na odcinkach Miechów – Słomniki i Niedźwiedź – Zastów zwiększyły przepustowość trasy, czyli pozwoliły na przejazd większej liczbie pociągów m.in. z Warszawy do Krakowa. Kolejne działania dodatkowo poprawią możliwości linii i pozwolą przewoźnikom wprowadzić więcej połączeń m.in. w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej na małopolskim odcinku trasy kolejowej Warszawa – Kraków.
PLK wybudują również dodatkowe perony w Słomnikach i Miechowie. Zapewnią one sprawną obsługę pociągów dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych. Podróżni relacji Kraków – Warszawa pojadą w najkrótszym czasie, gdyż szybkie pociągi będą mogły przejeżdżać przez stacje z pełną prędkością, a podróżni kolei aglomeracyjnej skorzystają z nowych, dodatkowych peronów. Obiekty o długości 200 m będą w pełni wyposażone w ławki, wiaty, oświetlenie, system informacji dla podróżnych oraz monitoring. Dojścia na perony spełnią również wymagania w zakresie obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Zastosowane przez PLK na ósemce rozwiązania podniosą poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Koszt przebudowy peronów to 3 mln zł.
W 2014 r. na małopolskim odcinku trasy Warszawa – Kraków (między Kozłowem a Krakowem), PLK podniosły standard obsługi pasażerów na przystankach: Kamieńczyce, Słomniki Miasto, Goszcza. Podróżni zyskali wygodniejszy dostęp do pociągów i bardziej czytelną informację. Koszt prac, łącznie z remontem wiaduktów, torów, sieci trakcyjnej i przejazdów, wyniósł ok. 70 mln zł. W 2013 r. za 70 mln zł poprawił się standard obsługi podróżnych w Miechowie i na stacji Tunel. Zakończono modernizację stacji Tunel oraz renowację dwóch tuneli, wymieniono tory, sieć trakcyjną, dwa wiadukty, przejazd kolejowy. Inwestycje PLK pozwoliły na koniec 2014 r. osiągnąć zamierzony efekt i uruchomić szybkie połączenia m.in. Krakowa z Warszawą w czasie 2 h 28 min.
* * *
Inwestycje poprawiające przepustowość na małopolskim odcinku linii nr 8 są niezbędne. Warto przypomnieć, że przed wprowadzeniem, w grudniu 2014 r., obecnego rozkładu jazdy, przedstawiciele Przewozów Regionalnych skarżyli się, że w związku z faktem, iż na tej trasie pojawią się Pendolino (a także zwiększona będzie liczba innych pociągów PKP IC, w związku z wytrasowaniem połączeń Kraków - Wrocław przez protezę koniecpolską) przepustowość tej trasy w znaczącym stopniu wyczerpała się. W związku z tym, iż PKP IC uzyskały absolutny priorytet przy konstruowaniu rozkładów jazdy – PR były ofiarą tej sytuacji.
Wnioski rozkładowe PR na pociągi z Krakowa w kierunku Kozłowa (przede wszystkim w popołudniowym szczycie) były diametralnie odmienne od propozycji rozkładu, który stworzyły PKP PLK. Mimo iż finalny rozkład jest stosunkowo nieodległy od pierwotnych wniosków PR – sam fakt pojawienia się tego problemu dużo mówi o problemach z przepustowością linii nr 8.
Tadeusz Syryjczyk, były minister transportu, Partner w ZDG TOR, ocenia że problemy te wynikają w dużej mierze z błędów na etapie projektowania inwestycji, polegających m.in. na likwidacji posterunków odstępowych czy właśnie braku odpowiedniej liczby peronów przy torach głównych dodatkowych, co ułątwiłoy wyprzedzanie pociągów aglomeracyjnych przez pociągi dalekobieżne.