Według wiceministra Andrzeja Massela regulacja UE dotycząca rozdzielenia funkcji zarządcy infrastruktury kolejowej oraz przewoźnika kolejowego jest nie do przyjęcia dla polskiego rządu. - Jednoznaczne stanowisko wiceministra przedstawione podczas posiedzenia Komisji Infrastruktury jest dla spółki niezwykle ważne. Poparcie Rządu RP stwarza mocne podstawy do zachowania status qvo funkcjonowania PKP LHS – mówi Zbigniew Tracichleb, prezes zarządu PKP LHS.
30 stycznia Komisja Europejska przedłożyła propozycje legislacyjne w ramach IV pakietu kolejowego, który ma wejść w życie w 2019 r.. Obejmują one 6 aktów prawnych, w tym dyrektywę zmieniającą dyrektywę z grudnia 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego. Wprowadza ona obowiązek rozdzielenia funkcji zarządcy infrastruktury od przewoźnika kolejowego, czyli tzw. unbundling. Ma to na celu wyeliminowanie konfliktu interesów między podmiotami udostępniającymi linie kolejowe od podmiotów korzystających z linii, co w efekcie ma wzmocnić konkurencję na europejskim rynku przewozowym.
Największy problem z tymi przepisami będą miały jednak przedsiębiorstwa, które łączą zarówno funkcje zarządcy infrastruktury oraz przewoźnika kolejowego. W Polsce mamy ich kilka, w tym spółkę PKP LHS zarządzającą linią szerokotorową łączącą Śląsk z ukraińską siecią kolejową oraz świadczącą jednocześnie usługi przewozowe na tej linii. Kwestia wymuszenia przez Komisję Europejską oddzielenia tych dwóch działalności PKP LHS od wielu miesięcy budzi duże emocje zarówno w Polsce, jak i w Brukseli.
- Spółka PKP LHS od ponad 10 lat funkcjonuje w zintegrowanej formule jako zarządca linii kolejowej nr 65 i podmiot wykonujący na tej linii przewozy towarów zaspokajając potrzeby transportowe regionu południowo – wschodniej Polski. Efektywne i optymalne zarządzanie infrastrukturą kolejową linii LHS w wymiarze regionalnym przyczynia się do wzrostu kolejowego transportu towarowego – mówi Tracichleb. -Spółka stale inwestuje z własnych środków w infrastrukturę kolejową, unowocześnia ją, a tym samym przyczynia się do zwiększenia przepustowości linii – dodaje.
Jak informuje prezes zarządu PKP LHS, obecny model funkcjonowania spółki jako podmiotu łączącego funkcję przewoźnika i zarządcy został przyjęty w zaktualizowanej Strategii na lata 2013-2017.