Minął już rok od wdrożenia systemu dynamicznej informacji pasażerskiej na wybranych warszawskich dworcach. System nadal nie jest wolny od poważnych błędów – także na przystanku Warszawa Stadion, gdzie do obsłużenia są tylko dwie krawędzie peronowe.
Wciąż dostajemy informacje o nieprawidłowościach w działaniu nowego systemu informacji pasażerskiej, wdrożonego na dworcach Warszawa Wschodnia i Zachodnia przy okazji mistrzostw Euro 2012. Okazuje się, że problemy występują także na przystanku Warszawa Stadion, gdzie do obsłużenia są tylko dwie krawędzie peronowe – po jednej dla każdego kierunku. System wyświetla często niewłaściwe pociągi, nieuwzględniając kilkuminutowych opóźnień i przesunięć w odjazdach.
Jak działa system informacji na Stadionie? – Na przystanku Warszawa Stadion system informacji został wdrożony przed SDIP na stacjach Warszawa Wschodnia i Warszawa Zachodnia. Połączony jest z nimi specjalnym interfejsem. Ewentualne zmiany w kursowaniu pociągów powyżej 5 minut są korygowane przez obsługę systemu – mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK. – Za działanie systemu SDIP odpowiada PLK. Obsługę dla układu podmiejskiego i Warszawy Stadion prowadzą obecnie operatorzy systemu, pracownicy KM, z nastawni Warszawa Wschodnia. W systemie informatycznym generowana jest automatycznie „kolejka” pociągów wyjeżdżających ze Wschodniej przez Stadion na Warszawę Zachodnią – dodaje Siemieniec. W praktyce można jednak odnieść wrażenie, że system pokazuje teoretyczny rozkład pociągów, a nie faktyczne ich przyjazdy, które powinny być łatwe do ustalenia na podstawie tego, jakie składy i w jakiej kolejności odprawiane są ze stacji węzłowych.
PKP PLK odpiera zarzuty o licznych nieprawidłowościach w działaniu systemu informacji na Stadionie. – Nie otrzymaliśmy dotychczas informacji i zgłoszeń o częstych błędach w jego funkcjonowaniu. System podlega nieustannemu monitoringowi, a posiadane przez nas dane pokazują, że w maju na ok. 17,5 tysiąca pociągów przejeżdżających między Warszawą Wschodnią i Zachodnią stwierdzono 45 błędów – zapewnia Siemieniec.
Niemal bezproblemowo funkcjonuje system na dworcu Warszawa Śródmieście, gdzie również do obsłużenia są tylko dwa tory. Właściwie nie zdarza się, w przeciwieństwie do Stadionu, żeby pociągi były źle wyświetlane bądź zapowiadane. Jednak według PKP PLK tych dwóch systemów nie można porównywać. – Na przystanku Warszawa Śródmieście system informacji obsługiwany jest przez KM, jednak systemy na W-wie Śródmieściu i W-wie Stadionie są nieporównywalne technologicznie. Śródmieście nie jest np. sprzężone z inną stacją, a ruch pociągów na stacjach Warszawa Wschodnia/Zachodnia jest zdecydowanie większy niż na Śródmieściu – przekonuje Mirosław Siemieniec.