Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Warszawa: Niepewna przyszłość Muzeum Kolejnictwa

Dalej Wstecz
Data publikacji:
21-03-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ak,Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Warszawa: Niepewna przyszłość Muzeum Kolejnictwa
Spółka PKP SA chce sprzedać tereny przy placu Zawiszy, na których znajduje się m.in. Muzeum Kolejnictwa. - Przed laty grunt został przekazany PKP SA przez wojewodę, ale z myślą, że powstanie tu także muzeum. Nie wzięło się ono przecież znikąd. Nie jesteśmy tu żadnym intruzem – mówi Walentyna Rakiel-Czarnecka, zastępca dyrektora Muzeum Kolejnictwa. W środę, 27 marca odbędzie się w sądzie rozprawa – spółka PKP SA wystąpiła o eksmisję muzeum.

Muzeum Kolejnictwa Warszawie ma swoją siedzibę przy ulicy Towarowej od 1972 roku. O lokalizacji tej zadecydował ówczesny minister transportu.

-Od 13 lat muzeum jest prowadzone przez samorząd województwa. Przejmując muzeum samorząd nie dostał ani budynków ani praw do ziemi. Jest to ewenement w skali kraju. Samorząd województwa przejął ok. 200 placówek, którymi zarządza. Taka sytuacja jest czymś zadziwiającym – informuje  Rakiel-Czarnecka.

Nowa lokalizacja?

Jak mówi Rakiel – Czarnecka,  pomiędzy samorządem a  PKP SA zawarte zostało porozumienie, które dotyczyło zabezpieczenia dla muzeum, w wypadku, gdyby teren należący do kolei miał zostać zagospodarowany inaczej. Spółka miała zapewnić lokalizację zastępczą. – Taka sytuacja się zrodziła, ale żadnego zabezpieczenia nie mamy. Samorząd podjął wiele działań, aby sprecyzować, gdzie muzeum miałoby się przenieść. Z tego, co wiem, PKP SA nie wskazało miejsca, w które nasza instytucja mogłaby się przenieść. W Sochaczewie mamy podobny problem, bo teren też nie należy do nas – mówi zastępca dyrektora. - Przez brak uregulowanej sytuacji związanej z siedzibą, jednostka nie może starać się o dofinansowywania unijne. – Musimy szukać takich projektów, gdzie nie wymagają od nas potwierdzenia, że mamy prawo do budynku –  dodaje.

Widmo eksmisji

- Nasz eksponaty stoją na niezadaszonym terenie. Nie możemy wystąpić o żadne pieniądze, które umożliwiłyby postawienie wiaty. Ponieważ PKP SA zerwało dotychczasowe umowy i zażądało od nas czynszu w wysokości 60. tys. miesięcznie. Chcieliśmy zdobyć te środki. Był taki pomysł, aby postawić na terenie muzeum ogromny namiot, znalazł się sponsor. Zaprosilibyśmy inne muzea techniki. Niestety spółka PKP SA nie wyraziła zgody, aby przymocować ten namiot. PKP SA na nic nam nie pozwala, a od nas żąda comiesięcznego czynszu. Z tego powodu w sądzie jest teraz sprawa i chcą nas eksmitować. Otrzymujemy coraz mniejsze dotacje i nie mamy środków na czynsz. Płacimy za światło, za wodę, za ciepło. Utrzymujemy ten teren, dbamy o te budynki. Nie mamy jednak pieniędzy na tak wysoki czynsz -  wyjaśnia zastępca dyrektora.

Muzeum nie jest instytucją biznesową

Zdaniem Rakiel – Czarneckiej  odział PKP Nieruchomości nie jest partnerem do rozmów dla muzeum. Jak wyjaśnia -  "Oddział ten powołany został do robienia interesów, a my nie jesteśmy instytucją biznesową. Nas nie wolno tak traktować. W ubiegłym roku zorganizowaliśmy spotkanie, na które zaprosiliśmy PKP SA. Odbyło się ono pod patronatem i z udziałem Marszałka Województwa. Wspólnie zastanawialiśmy się nad przyszłością muzeum. Teren, na którym się ono znajduje jest nierozerwalnie związany z historią kolejnictwa w Polsce. Niestety ze strony PKP SA nie było reakcji. Przedstawiciele podkreślili jedynie, że ich obowiązkiem jest zrobienie porządku z nieruchomościami kolei".

- Teren znajduje się w centrum Warszawy, a jednak grunt ten jest zapuszczony. A przecież są odpowiednie organy, które mogą PKP podstawić pod ścianą. Przecież ta ziemia należy do skarbu państwa. Akurat została przekazana PKP SA, ale wojewoda przekazał te tereny i może je też odebrać – mówi zastępca dyrektora.

Zdaniem PKP SA

- Muzeum Kolejnictwa zajmuje nieruchomość należącą do PKP SA. Wielokrotnie proponowaliśmy alternatywne lokalizacje, bardziej odpowiadające tematyce – mówi Paulina Jankowska z biura prasowego PKP SA. - Muzeum, jednak jak dotąd nie doszło do porozumienia. Jesteśmy aktualnie w bieżącym kontakcie z Urzędem Marszałkowskim i prowadzimy rozmowy, które mają pomóc w rozwiązaniu zaistniałej sytuacji – dodaje.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Narodowe Muzeum Kolejnictwa? Na razie szczegółów brak

Tabor i technika

Tczew włącza się do walki o Narodowe Muzeum Kolejnictwa

Prawo i polityka

Jest pomysł na Narodowe Muzeum Kolejnictwa

Tabor i technika

Muzealnictwo kolejowe musi zacząć pobudzać emocje

Komentarze

Makieta z czekolady w Muzeum Kolejnictwa

Tabor i technika

Makieta z czekolady w Muzeum Kolejnictwa

Muzeum Kolejnicwa 30 stycznia 2016

Zobacz również:

Narodowe Muzeum Kolejnictwa? Na razie szczegółów brak

Tabor i technika

Tczew włącza się do walki o Narodowe Muzeum Kolejnictwa

Prawo i polityka

Jest pomysł na Narodowe Muzeum Kolejnictwa

Tabor i technika

Muzealnictwo kolejowe musi zacząć pobudzać emocje

Komentarze

Makieta z czekolady w Muzeum Kolejnictwa

Tabor i technika

Makieta z czekolady w Muzeum Kolejnictwa

Muzeum Kolejnicwa 30 stycznia 2016

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5