Zarząd województwa śląskiego przyjął listy rankingowe projektów transportowych do realizacji w przyszłej perspektywie finansowej Unii Europejskiej na lata 2014-2020. Lista projektów z zakresu linii kolejowych proponowanych do realizacji z poziomu krajowego w ramach Kontraktu Terytorialnego wskazuje na konieczność realizacji 13 inwestycji.
Lista zbudowana jest w oparciu o jednolite w skali kraju kryteria zaproponowane przez Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Wodnej. Ranking uwzględnia zakładaną kwotę dofinansowania przedsięwzięć, przy czym w przypadku projektów o najwyższym szacowanym koszcie przyjęto ograniczenie maksymalnego wsparcia. Zakwalifikowanie projektów na listy rankingowe oznacza, że wpisują się one w przyjęte kryteria, a ich przyszła realizacja będzie mieć kluczowy wpływ na rozwój województwa.
Lista projektów z zakresu linii kolejowych proponowanych do realizacji z poziomu krajowego w ramach Kontraktu Terytorialnego wskazuje na konieczność realizacji 13 inwestycji. Wśród nich największe to budowa połączenia kolejowego MPL Katowice w Pyrzowicach z miastami Aglomeracji Górnośląskiej, odcinek Katowice - Pyrzowice (szacunkowy koszt całkowity ok. 1,2 mld zł), Rewitalizacja i odbudowa linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry - Zawiercie (331,8 mln zł) oraz Rewitalizacja linii kolejowych nr 694/157/190/191 Bronów - Bieniowiec - Skoczów - Goleszów - Wisła Głębce (172,4 mln zł). Pełna lista znajduje się tutaj.
Listy są wynikiem prac Grupy roboczej ds. transportu powołanej w ramach Urzędu Marszałkowskiego. Jej zadaniem było przygotowanie rankingu w oparciu o kryteria ministerialne. Przedmiotem prac Grupy były wszystkie propozycje projektów zgłoszone w ramach konsultacji społecznych prowadzonych w toku prac nad projektem przyszłego RPO WSL oraz w ramach propozycji zgłoszonych do realizacji z poziomu krajowego.
Przypominamy, że Kontrakt Terytorialny jako umowa pomiędzy Rządem RP a Samorządem Województwa będzie przewidywał najistotniejsze inwestycje z punktu widzenia rozwoju regionu i określał źródła ich finansowania obejmujące zarówno fundusze unijne, jak i środki krajowe.