We wtorek, 2 kwietnia przywrócono po 13 latach ruch pociągów na linii kolejowej Lublin- Lubartów. Na trasie tej będzie w ciągu doby kursowało pięć par tzw. „szynobusów”, które stanowią własność województwa lubelskiego, a użytkowane są przez Lubelski Zakład Przewozów Regionalnych.
Uroczyste otwarcie linii odbyło się we wtorek, 2 kwietnia. W spotkaniu udział wzięli m.in. wiceminister transportu Andrzej Massel i prezes Przewozów Regionalnych Małgorzata Kuczewska-Łaska.
Jednotorowy odcinek Lubartów –Lublin Północny z trakcją spalinową stanowi fragment drugorzędnej linii kolejowej nr 30 Łuków – Lublin Północny. Z uwagi na degradację linii, przewozy pasażerskie zawieszono w 2000 roku. Rewitalizacja odcinka odbyła się w ramach programu „Modernizacja linii kolejowej nr 30 Łuków- Lubartów Północny na odcinku Lubartów – Lublin – Północny”.
- W ciągu dnia będzie łącznie dziesięć kursów. Bilet normalny będzie kosztował 3,25 zł – mówi dyrektor Lubelskiego Zakładu Przewozów Regionalnych Justyna Mądry. - W tej chwili nie boimy się konkurencji busów z uwagi na to, że nasza cena jest konkurencyjna, a czas podróży także przemawia na korzyść połączenia kolejowego – dodaje.
Ze stacji Lublin pociągi Regio odjeżdżają o godzinach: 8.56, 13.54 (kursuje tylko w dni robocze), 15:55, 17:58 i 20:22, zaś z Lubartowa składy wyruszają o: 6:36, 9:58, 14:40 (kursuje tylko w dni robocze), 16:51 i 18:42. Pociągi trasę o długości ok. 28 km pokonują w 35 minut. Pojazdy szynowe obsługują 8 przystanków.
Zakres prac prowadzonych na linii objął m.in. modernizację i naprawę nawierzchni kolejowej na dł. 25, 300 km, modernizację urządzeń sterowania ruchem kolejowym, przebudową peronów w Lubartowie, Bystrzycy i Rudniku, a także budową nowych peronów na przystankach osobowych w Wandzinie, Niemcach, Ponikwodzie i Zadębiu.
Głównym efektem wykonanych prac jest wznowienie ruchu pociągów pasażerskich na tej linii, podniesienie prędkości jazdy pociągów do 120 km/h, a także m.in. podniesienie prędkości nośników inżynieryjnych do 221 kN.