Partnerzy serwisu:
Pasażer

UTK: Wspólny bilet to szansa na poprawę informacji pasażerskiej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
29-09-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
UTK: Wspólny bilet to szansa na poprawę informacji pasażerskiej
fot. Kasper FiszerPociągi różnych przewoźników w Łodzi
Departament Praw Pasażerów Urzędu Transportu Kolejowego zwraca uwagę, że brak jednolitego systemu taryfowego wiąże się także z trudnościami w pozyskiwaniu przez podróżnych kompleksowej informacji o połączeniach. Toczące się prace nad wdrożeniem tzw. wspólnego biletu mogłyby przyczynić się do zmiany tego stanu rzeczy. Zakres informacji prezentowanych w różnych kanałach sprzedaży różnych przewoźników mógłby bowiem być tożsamy.

– Istotą wspólnego biletu jest degresywny charakter taryfy – ocenił podczas konferencji „Wspólny bilet” Karol Kłosowski z Departamentu Praw Pasażerów Urzędu Transportu Kolejowego. Wskazywał, że tak właśnie skonstruowany był cennik w czasach jednolitego PKP. Jego główną zaletą była w opinii przedstawiciela regulatora rynku prostota konstrukcji tabeli opłat. – Konduktor mógł od ręki wypisać dowolny bilet – podkreślał. Tę samą cechę można jednak traktować zdaniem Karola Kłosowskiego jako wadę. Cennik był bowiem sztywny i nie umożliwiał dostosowania się do warunków lokalnych.

Pociąg jak taksówka: zawsze jest opłata za „trzaśnięcie drzwiami”

– Inaczej niż wówczas, dziś mamy do czynienia z czymś, co my nazywamy efektem taxi. Kiedy przesiadamy się pomiędzy pociągami różnych spółek, jest tak, jakbyśmy przesiedli się z taksówki do taksówki i znów ponosili opłatę początkową – tłumaczył. – Dużym wyzwaniem jest więc sprawienie, by model wspólnego biletu funkcjonował dobrze nie tylko z punktu widzenia pasażerów, ale i przewoźników kolejowych – dodał.

W swoim krótkim wystąpieniu przedstawiciel UTK stwierdził jednak, że problemy wynikające z braku jednolitej taryfy kolejowej z punktu widzenia pasażera nie ograniczają się do kwestii ekonomicznych. Równie istotna jest w jego opinii sprawa braku kompleksowej informacji dotyczącej planowanego przejazdu. – Zrobiliśmy research, z którego wynika, że tylko jedna wyszukiwarka podaje łączną opłatę za przejazd – mówił. Zgłaszane do urzędu problemy podróżnych wiążą się także z trudnościami w identyfikacji kas biletowych. – Zdarza się, że ktoś czeka w długiej kolejce, by dowiedzieć się, że danego biletu tu nie kupi – tłumaczył prelegent.

Czy zakup w kasie powinien być dodatkowo płatny?

– W naszej ocenie rozwiązaniem jest dążenie do tego, by zakres informacji widocznych we wszystkich kanałach sprzedaży był tożsamy – stwierdził Karol Kłosowski. Zaznaczył, że dotyczyć ma to nie tylko systemów internetowych, ale także tradycyjnych kas i innych form dystrybucji na dworcach. Dodał także, że intensywny rozwój sieci automatów biletowych mógłby pociągnąć za sobą doliczanie prowizji za obsługę w kasie.

Na problemy związane z integracją biletową wszystkich przewoźników zwracał natomiast uwagę wiceprezes UTK Kamil Wilde. Częściowym ich rozwiązaniem mogłoby być proponowane przez Ministerstwo Cyfryzacji oparcie się o technologię mDokument. Ta jednak związana jest z urządzeniami mobilnymi, co najprawdopodobniej komplikowałoby wprowadzenie jednolitego standardu obsługi także w sieci sprzedaży tradycyjnej.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Prawo i polityka

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Łukasz Malinowski 24 marca 2025

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

Pasażer

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

UTK/Roman Czubiński 31 stycznia 2025

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

Biznes

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

inf. pras. UTK, oprac. ms. 01 grudnia 2024

Październik 2024 na kolei. Ponad 2 mln pasażerów więcej niż rok temu!

Pasażer

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Biznes

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Urząd Transportu Kolejowego 16 września 2024

Zobacz również:

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Prawo i polityka

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Łukasz Malinowski 24 marca 2025

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

Pasażer

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

UTK/Roman Czubiński 31 stycznia 2025

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

Biznes

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

inf. pras. UTK, oprac. ms. 01 grudnia 2024

Październik 2024 na kolei. Ponad 2 mln pasażerów więcej niż rok temu!

Pasażer

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Biznes

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Urząd Transportu Kolejowego 16 września 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij