Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

UTK: Dopuszczenie dla ukraińskich ezt nie jest niezbędne

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
14-12-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
UTK: Dopuszczenie dla ukraińskich ezt nie jest niezbędne
fot. Alex long, lic. CC BY-SA 4.0.EZT Hyundai Rotem
UZ i PKP Intercity mogą uruchomić zapowiadany pociąg Przemyśl – Kijów, pomimo braku dopuszczenia do ruchu jednostek Hyundai Rotem i Tarpan. UTK wskazuje bowiem opcję skorzystania z procedury wymiany ruchu przygranicznego. Oznacza to możliwość dotrzymania ogłoszonych przez stronę ukraińską terminów.

Trwają prace nad uruchomieniem bezpośredniego połączenia kolejowego Przemyśl – Kijów. Miałoby ono być obsługiwane jednostkami Hyundai Rotem lub EKr1 „Tarpan” należącymi do Kolei Ukraińskich (Ukrzaliznycia, UZ). Na początku grudnia PKP Intercity informowało nas, że termin rozpoczęcia regularnych kursów zależy od procedury uzyskania dopuszczenia do eksploatacji nowych serii taboru, które wydaje Urząd Transportu Kolejowego.

Wystarczą uzgodnienia z PKP PLK

Jak wskazuje jednak UTK, dokument ten nie jest niezbędny do obsługi taborem ukraińskim pociągów kończących bieg w Przemyślu. – Istnieją dwie [prawne] możliwości wjazdu wskazanych pojazdów do Przemyśla od strony ukraińskiej po torze o szerokości 1520 mm – tłumaczy Sławomir Sadowski, główny specjalista w Wydziale Prasowym i Komunikacji Społecznej UTK. – Pierwsza z opcji związana jest z uzyskaniem zezwolenia na teren Rzeczypospolitej Polskiej na dopuszczenie do eksploatacji dla pojazdu zgodnego albo niezgodnego z technicznymi specyfikacjami interoperacyjności. Pojazdy kolejowe, które miałyby być wykorzystane w komunikacji kolejowej do Przemyśla, mogą być jednak również eksploatowane na zasadzie wymiany ruchu przygranicznego – wskazuje.

– W takiej sytuacji nie byłoby wymagane uzyskanie dokumentu dopuszczenia do eksploatacji i pociągi mogłyby wjeżdżać do polskiej stacji granicznej po dokonaniu niezbędnych ustaleń pomiędzy właściwymi stronami (zarządcą infrastruktury i przewoźnikiem) – mówi przedstawiciel Urzędu. Dodaje, że procedura ta zagwarantowana jest m.in. dzięki umowie między Rządem Rzeczpospolitej Polskiej a Rządem Ukrainy o komunikacji kolejowej przez granicę państwową podpisanej 18 czerwca 1993 r. i zawarta na czas nieokreślony.

Wniosku o dopuszczenie pojazdu nie złożono

To informacja istotna, bo do ogłoszonego przez prezesa UZ Wojciecha Balczuna terminu inauguracji przewozów pozostał już tylko nieco ponad tydzień, a procedura uzyskania dopuszczenia nie została jeszcze wszczęta. – Do dziś nie został złożony wniosek o wydanie zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji – potwierdza Sławomir Sadowski. Jeśli przewoźnicy chcieliby skorzystać z tej możliwości sformalizowania wjazdu ukraińskich składów, prawdopodobnie nie zdążyliby uzyskać dokumentu przed 23 grudnia.

Przypomnijmy, że podawany przez stronę ukraińską termin wciąż nie został potwierdzony przez PKP Intercity. W poniedziałek spółka informowała, że w tym tygodniu odbędzie się spotkanie przewoźników z obu krajów, na którym ustalone zostaną szczegóły obsługi. Kursu nie ujęto wciąż także w rozkładzie jazdy UZ.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wyniki za luty: Kolej pasażerska zyskuje, towarowa - traci

Prawo i polityka

Wyniki za luty: Kolej pasażerska zyskuje, towarowa - traci

Roman Czubiński 03 kwietnia 2023

PKP Intercity z otwartym dostępem do Berlina i Jeleniej Góry

Prawo i polityka

UTK: Likwidowanie stacji i torów – bariera dla przewozów towarowych

Infrastruktura

Niewiele ponad połowa polskich elektrowozów jest w stanie dobrym

Tabor i technika

UTK: Coraz większa atrakcyjność przewozów intermodalnych

Biznes

Zobacz również:

Wyniki za luty: Kolej pasażerska zyskuje, towarowa - traci

Prawo i polityka

Wyniki za luty: Kolej pasażerska zyskuje, towarowa - traci

Roman Czubiński 03 kwietnia 2023

PKP Intercity z otwartym dostępem do Berlina i Jeleniej Góry

Prawo i polityka

UTK: Likwidowanie stacji i torów – bariera dla przewozów towarowych

Infrastruktura

Niewiele ponad połowa polskich elektrowozów jest w stanie dobrym

Tabor i technika

UTK: Coraz większa atrakcyjność przewozów intermodalnych

Biznes

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5