Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Unijne środki z linii 30 trafią na odcinek Lublin – Zamość?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
17-07-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Unijne środki z linii 30 trafią na odcinek Lublin – Zamość?
fot. Rafał Jasiński
Wykonane w ostatnich latach prace infrastrukturalne na linii nr 30 powodują, że przynajmniej w znacznym stopniu projekt modernizacji tej linii znajdujący się na liście podstawowej lubelskiego RPO wydaje się niecelowy. PKP PLK chciałyby, aby środki z unijnego programu zostały przesunięte na poprawę połączenia Lublina z Zamościem. W tej sprawie trwają rozmowy z samorządem województwa lubelskiego.

Odnowiona linia nr 30

Jak wielokrotnie informowaliśmy na naszym portalu, rozpoczęcie przebudowy linii nr 7 poprzedziły prace na trasach objazdowych. Najwięcej robót wykonano na linii nr 30 Łuków – Lublin Północny. Jak poinformował w czerwcu tego roku „Rynek Kolejowy” Łukasz Kwasiborski z Wydziału prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe, łącznie (wraz z projektem dofinansowanym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2007–2013) w modernizację „trzydziestki” zainwestowano ok. 110 mln zł. W ramach prac wymieniono łącznie m.in. ok. 190 km szyn i 125 tysięcy podkładów kolejowych oraz zmodernizowano 62 przejazdy kolejowo-drogowe.

W trakcie prac przebudowano obiekty inżynieryjne oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. – Możemy mówić o zdecydowanym skoku jakościowym na torach w województwie lubelskim. Sterowanie urządzeniami SRK i przejazdowymi na 107 kilometrach linii nr 30 odbywa się z jednego miejsca – z Lubartowa. Dodatkowo na przejazdach kolejowych zabudowane zostały najnowsze typy urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej. Niektóre z nich są powiązane z urządzeniami stacyjnymi – umożliwia to wyświetlenie sygnału zezwalającego na semaforach po osiągnięciu wymaganego czasu ostrzegania na przejeździe. Również tory (60E1) są najnowszej generacji – podkreślił Łukasz Kwasiborski. Więcej o pracach na linii kolejowej nr 30 można przeczytać tutaj.

Poprawią połączenie Lublin – Zamość?

Pracami infrastrukturalnymi objęto również odcinek Parczew – Lubartów. Należy jednak zauważyć, że na liście podstawowej projektów infrastrukturalnych z dofinansowaniem z lubelskiego RPO na lata 2014–2020 znalazło się zadanie pn. „Rewitalizacja linii kolejowej nr 30 na odcinku Lubartów – Parczew” o wartości ok. 91,5 mln zł (nazwa oraz wartość projektu określona w Krajowym Programie Kolejowym do 2023 r.).

Po pracach wykonanych przez PKP PLK wydaje się, że realizacja tak kosztownego projektu jest niecelowa. Zdaniem Łukasza Kwasiborskiego zaoszczędzone środki powinny trafić na realizację prac (napraw, rewitalizacji) innych odcinków sieci kolejowej w regionie. Jako przykład wskazał budowę łącznicy omijającą stację Zawada, która pozwoliłaby w istotny sposób na skrócenie czasu przejazdu z Lublina do Zamościa.

Rozmowy trwają, przygotowania także...

Wykonanie prac z dofinansowaniem unijnym musi jednak być uzgodnione z samorządem województwa lubelskiego. – Obecnie trwają prace i ustalenia pomiędzy Samorządem Województwa oraz PKP PLK w zakresie ostatecznego określenia wsparcia i wysokości dofinansowania możliwych do realizacji projektów kolejowych – informuje "Rynek Kolejowy" Remigiusz Małecki z Oddziału Komunikacji RPO w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubelskiego. Jak zaznacza przedstawiciel samorządu, projekt „ Modernizacji linii kolejowej nr 30 Lubartów – Parczew” został uznany za strategiczny i wpisany do dokumentu „Przedsięwzięcia o priorytetowym znaczeniu dla realizacji celów Strategii Rozwoju Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020 (z perspektywą do 2030 r.)”, co zapewniło mu dofinansowanie ze środków unijnych w wysokości w trybie pozakonkursowym.

Jak zaznacza Remigiusz Małecki, w Kontrakcie Terytorialnym dla Województwa Lubelskiego z przewidywanym źródłem finansowania z RPO, których realizacja jest uzależniona m.in. od dostępności środków finansowych, wskazane zostały kolejne inwestycje kolejowe: Modernizacja linii kolejowej nr 69 Rejowiec-Hrebenne oraz Modernizacja linii kolejowej Nr 72 Zamość-Hrubieszów Miasto na odcinku Zawada – Zamość. Realizacja innych projektów z zakresu infrastruktury kolejowej wymagałaby uzyskania zgody Komisji Europejskiej, byłaby możliwa w przypadku pojawienia się wolnych środków uzyskanych z tytułu oszczędności w ramach RPO.

PKP PLK podjęła już działania w kierunku zagospodarowania środków, które zostały zaoszczędzone za sprawą prac na linii nr 30. Obecnie poszukuje wykonawcy dokumentacji przedprojektowej dla projektu „Prace na liniach kolejowych nr 69 i 72 na odcinku Rejowiec – Zawada – Zamość Szopinek wraz z budową łącznicy omijającej stację Zawada”. Więcej na temat przetargu można przeczytać tutaj.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Duże zmiany na liście projektów podlaskiego RPO

Prawo i polityka

Duże zmiany na liście projektów podlaskiego RPO

jar, Rynek Kolejowy 15 kwietnia 2019

Łódź: Bez decyzji ws. remontu Wojska Polskiego

Zintegrowany transport

Łódź: Bez decyzji ws. remontu Wojska Polskiego

Kasper Fiszer 12 października 2017

Pabianice z dofinansowaniem remontu tramwaju

Zintegrowany transport

Pabianice z dofinansowaniem remontu tramwaju

Kasper Fiszer 06 września 2017

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Duże zmiany na liście projektów podlaskiego RPO

Prawo i polityka

Duże zmiany na liście projektów podlaskiego RPO

jar, Rynek Kolejowy 15 kwietnia 2019

Łódź: Bez decyzji ws. remontu Wojska Polskiego

Zintegrowany transport

Łódź: Bez decyzji ws. remontu Wojska Polskiego

Kasper Fiszer 12 października 2017

Pabianice z dofinansowaniem remontu tramwaju

Zintegrowany transport

Pabianice z dofinansowaniem remontu tramwaju

Kasper Fiszer 06 września 2017

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5