NUMER 08/2017
NUMER 08/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Koleje dużych prędkości
szukaj
Śledź nas:

Unijne środki z linii 30 trafią na odcinek Lublin – Zamość?

| jar, Rynek Kolejowy 17.07.2017 61

Unijne środki z linii 30 trafią na odcinek Lublin – Zamość?
fot. Rafał Jasiński
Wykonane w ostatnich latach prace infrastrukturalne na linii nr 30 powodują, że przynajmniej w znacznym stopniu projekt modernizacji tej linii znajdujący się na liście podstawowej lubelskiego RPO wydaje się niecelowy. PKP PLK chciałyby, aby środki z unijnego programu zostały przesunięte na poprawę połączenia Lublina z Zamościem. W tej sprawie trwają rozmowy z samorządem województwa lubelskiego.
Odnowiona linia nr 30

Jak wielokrotnie informowaliśmy na naszym portalu, rozpoczęcie przebudowy linii nr 7 poprzedziły prace na trasach objazdowych. Najwięcej robót wykonano na linii nr 30 Łuków – Lublin Północny. Jak poinformował w czerwcu tego roku „Rynek Kolejowy” Łukasz Kwasiborski z Wydziału prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe, łącznie (wraz z projektem dofinansowanym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2007–2013) w modernizację „trzydziestki” zainwestowano ok. 110 mln zł. W ramach prac wymieniono łącznie m.in. ok. 190 km szyn i 125 tysięcy podkładów kolejowych oraz zmodernizowano 62 przejazdy kolejowo-drogowe.

W trakcie prac przebudowano obiekty inżynieryjne oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. – Możemy mówić o zdecydowanym skoku jakościowym na torach w województwie lubelskim. Sterowanie urządzeniami SRK i przejazdowymi na 107 kilometrach linii nr 30 odbywa się z jednego miejsca – z Lubartowa. Dodatkowo na przejazdach kolejowych zabudowane zostały najnowsze typy urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej. Niektóre z nich są powiązane z urządzeniami stacyjnymi – umożliwia to wyświetlenie sygnału zezwalającego na semaforach po osiągnięciu wymaganego czasu ostrzegania na przejeździe. Również tory (60E1) są najnowszej generacji – podkreślił Łukasz Kwasiborski. Więcej o pracach na linii kolejowej nr 30 można przeczytać tutaj.

Poprawią połączenie Lublin – Zamość?

Pracami infrastrukturalnymi objęto również odcinek Parczew – Lubartów. Należy jednak zauważyć, że na liście podstawowej projektów infrastrukturalnych z dofinansowaniem z lubelskiego RPO na lata 2014–2020 znalazło się zadanie pn. „Rewitalizacja linii kolejowej nr 30 na odcinku Lubartów – Parczew” o wartości ok. 91,5 mln zł (nazwa oraz wartość projektu określona w Krajowym Programie Kolejowym do 2023 r.).

Po pracach wykonanych przez PKP PLK wydaje się, że realizacja tak kosztownego projektu jest niecelowa. Zdaniem Łukasza Kwasiborskiego zaoszczędzone środki powinny trafić na realizację prac (napraw, rewitalizacji) innych odcinków sieci kolejowej w regionie. Jako przykład wskazał budowę łącznicy omijającą stację Zawada, która pozwoliłaby w istotny sposób na skrócenie czasu przejazdu z Lublina do Zamościa.

Rozmowy trwają, przygotowania także...

Wykonanie prac z dofinansowaniem unijnym musi jednak być uzgodnione z samorządem województwa lubelskiego. – Obecnie trwają prace i ustalenia pomiędzy Samorządem Województwa oraz PKP PLK w zakresie ostatecznego określenia wsparcia i wysokości dofinansowania możliwych do realizacji projektów kolejowych – informuje "Rynek Kolejowy" Remigiusz Małecki z Oddziału Komunikacji RPO w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubelskiego. Jak zaznacza przedstawiciel samorządu, projekt „ Modernizacji linii kolejowej nr 30 Lubartów – Parczew” został uznany za strategiczny i wpisany do dokumentu „Przedsięwzięcia o priorytetowym znaczeniu dla realizacji celów Strategii Rozwoju Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020 (z perspektywą do 2030 r.)”, co zapewniło mu dofinansowanie ze środków unijnych w wysokości w trybie pozakonkursowym.

Jak zaznacza Remigiusz Małecki, w Kontrakcie Terytorialnym dla Województwa Lubelskiego z przewidywanym źródłem finansowania z RPO, których realizacja jest uzależniona m.in. od dostępności środków finansowych, wskazane zostały kolejne inwestycje kolejowe: Modernizacja linii kolejowej nr 69 Rejowiec-Hrebenne oraz Modernizacja linii kolejowej Nr 72 Zamość-Hrubieszów Miasto na odcinku Zawada – Zamość. Realizacja innych projektów z zakresu infrastruktury kolejowej wymagałaby uzyskania zgody Komisji Europejskiej, byłaby możliwa w przypadku pojawienia się wolnych środków uzyskanych z tytułu oszczędności w ramach RPO.

PKP PLK podjęła już działania w kierunku zagospodarowania środków, które zostały zaoszczędzone za sprawą prac na linii nr 30. Obecnie poszukuje wykonawcy dokumentacji przedprojektowej dla projektu „Prace na liniach kolejowych nr 69 i 72 na odcinku Rejowiec – Zawada – Zamość Szopinek wraz z budową łącznicy omijającej stację Zawada”. Więcej na temat przetargu można przeczytać tutaj.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Lubelskie (858)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Lubelskie (858)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 08/2017
NUMER 08/2017
W najnowszym numerze Rynku Kolejowego rozmawiamy z nowym prezesem Pesy – Robertem Świechowiczem, Mikołaja Wilda pytamy zaś o to, jak będzie wyglądał Centralny Port Lotniczy i jakie przyniesie konsekwencje dla rozwoju kolei. Sprawdzamy, jak idzie (a raczej nie idzie) implementacja systemu ERTM/ETCS w Polsce i co zrobić, aby przyspieszyła. Po raz kolejny zastanawiamy się nad przyszłością Kolei Dużych Prędkości w naszym kraju. Jest to tematem sierpniowego numeru. Opisujemy też zmierzch eksploatacji niezmodernizowanych EN57 i zastanawiamy się jaka będzie przyszłość serii tych kultowych pociągów. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS