Partnerzy serwisu:
Biznes

Trans Polonia: Kolej jest przyszłościowa

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Data publikacji:
31-07-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
mg, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Trans Polonia: Kolej jest przyszłościowa
- Transport kolejowy jest zdecydowanie bardziej bezpieczny i z całą pewnością bardziej ekologiczny, dzięki czemu jest transportem przyszłościowym - mówi Adriana Bosiacka, dyrektor spedycji i członek zarządu spółki Trans Polonia, porównując transport drogowy i kolejowy.

Michał Grobelny, Rynek Kolejowy: Trans Polonia zajmuje się organizowaniem procesu krajowych i międzynarodowych przewozów chemikaliów płynnych. Jaka część z  nich transportowana jest koleją?

Adriana Bosiacka, dyrektor spedycji i członek zarządu Trans Polonia SA: Obecnie Trans Polonia wyspecjalizowała się w transporcie intermodalnym, który wykorzystuje zalety wynikające z różnych form przewozu tj. drogowego, kolejowego i morskiego. Przy udziale transportu kombinowanego fizyczne granice mają mniejsze znaczenie niż w przypadku transportu opierającego się jedynie na jednej gałęzi przewozu. Dzięki temu nasza spółka operuje nie tylko na rynku krajowym czy  międzynarodowym, ale również na trasach o zasięgu interkontynentalnym. Na sam transport kolejowy przypada około 20 % transportów, które wykonujemy.

Z jakimi przewoźnikami kolejowymi prowadzicie Państwo współpracę?

Współpracujemy między innymi z PKP Cargo, PCC Intermodal, ERS, Polzug, łotewskimi, rosyjskimi i  białoruskimi odpowiednikami polskiego PKP.

Jaka jest  specyfika rynku przewozów chemii? W jakich relacjach kierowane są główne potoki towarowe?

Przewóz płynnych substancji chemicznych, w którym się specjalizujemy, to nadal ogromne wyzwanie dla branży transportowej. Konieczne jest utrzymanie najwyższego standardu bezpieczeństwa przewozów. To transport, który wymaga szczególnej wiedzy oraz doświadczenia i podlega coraz bardziej restrykcyjnym regulacjom prawno-formalnym. Większość z tych obwarowań wynika z przyjętych procedur państwowych i międzynarodowych, w tym konwencji dotyczącej drogowego przewozu towarów i ładunków niebezpiecznych ADR. W przypadku Trans Polonii potwierdzeniem wysokiej jakości usług, obok ścisłego przestrzegania wymogów wynikających z konwencji, są wdrożone procedury w ramach ISO 9001:2008 oraz SQAS.

Operowanie na rynku międzynarodowym wymaga często, poza dostosowaniem się do branżowych regulacji, także sprostania dodatkowym wymogom stawianym przez poszczególne zakłady chemiczne. W niektórych przypadkach kierowcy zobowiązani są np. do zdania specjalnych testów przed wpuszczeniem ich na teren, tak jak to się dzieje w Europie Zachodniej. Przez takie badania wiedzy przechodzą również pracownicy Trans Polonii, potwierdzając tym samym wysokie kwalifikacje kadry oraz świadomość w kwestii odpowiedzialności za wszystkich uczestników łańcucha logistycznego. Dodatkowa trudność, to zapewnienie najwyższego bezpieczeństwa przy optymalizacji kosztów dla klienta. Jest to szczególnie ważne w czasach, kiedy mamy do czynienia z systematycznym wzrostem cen paliw, mającym istotny wpływ na poziom cen usług transportowych.

Spółka skutecznie konkuruje z operatorami zagranicznymi i organizuje przewozy  wewnątrz Unii m.in. na linii Polska, Litwa, Łotwa, Estonia, Niemcy, kraje Beneluksu, Francja, Hiszpania, Włochy, Słowacja, Czechy, Węgry. W transporcie międzynarodowym, poza Unią Europejską, najczęstsze relacje odbywają się pomiędzy Polską, Niemcami, Holandią, a Rosją, Ukrainą i Białorusią. Rozpoczęliśmy już ekspansję na inne kontynenty. Mamy już za sobą pierwsze pozytywne doświadczenia handlowe z Afryką. Widzimy także perspektywy  współpracy z kontrahentami z Chin.

Kto jest największym odbiorcą, a kto nadawcą?

Nie możemy określić głównego nadawcy czy odbiorcy, gdyż Trans Polonia posiada bardzo rozbudowany portfel kontrahentów. Od zawsze w sektorze chemii płynnej było więcej importu do Polski niż eksportu. Jeśli chodzi o eksport to z pewnością dużą rolę odgrywają polskie rafinerie, głównie w Gdańsku i Płocku. Bardzo dużo towarów importujemy z Rosji, głównie dla przemysłu oponiarskiego. Stale rośnie ilość klientów zachodnich, którzy zlecają nam transport w destynacjach Zachód - Unia Europejska – Polska, Litwa, Łotwa, Słowacja.

Jakie są plusy, a jakie minusy transportu kolejowego w porównaniu z przewozami samochodowymi? Czy można uznać, iż ten pierwszy jest bezpieczniejszy?

Transport kolejowy jest zdecydowanie bardziej bezpieczny i z całą pewnością bardziej ekologiczny, dzięki czemu jest transportem przyszłościowym. Ten rodzaj przewozów jest opłacalny na długich relacjach – szczególnie Unia Europejska – Rosja oraz kraje WNP,  jak i krótszych dystansach wewnątrz krajowych czy wewnątrz unijnych, kiedy miejsce załadunku/rozładunku znajduje się stosunkowo blisko terminali kolejowych, na których regularnie kursują pociągi.

Operatorzy intermodalni skarżą się na zły stan infrastruktury kolejowej, poziom stawek za dostęp do niej oraz brak specjalnych ulg dla Intermodalu i w ogóle niezauważanie przez decydentów ogromnego potencjału tego rodzaju transportu. Jakie są Państwa odczucia odnośnie tej tematyki?

Zły stan infrastruktury, szczególnie w Polsce, jest bardzo mocno zauważalny, dlatego czas tranzytu jest dłuższy. Bardzo często bywa tak, iż infrastruktura (transport kolejowy) jest w zasięgu jednego przewoźnika. W takim przypadku brak konkurencji na poszczególnych relacjach doprowadza do wysokich opłat za transport oraz małej możliwości negocjowania stawek cenowych, które w naszym odczuciu są zbyt wysokie.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Przesiadki kolej-samolot będą łatwiejsze? UE przygotowuje nowe prawa

Prawo i polityka

Przesiadki kolej-samolot będą łatwiejsze? UE przygotowuje nowe prawa

Fundacja ProKolej 09 kwietnia 2024

Rekordowy wynik LHS

Biznes

Rekordowy wynik LHS

Natalia Piotrowska 08 kwietnia 2024

LTG Cargo: 66,5 mln kg CO2 zaoszczędzonych dzięki kolei

Innowacje

LTG Cargo Polska szuka nowego prezesa

Biznes

LTG Cargo Polska szuka nowego prezesa

LTG Cargo 19 marca 2024

Trans Polonia SA: Wysoka dynamika przychodów utrzymana

Biznes

Trans Polonia: Wyższe przychody w 2012

Biznes

Trans Polonia: Wyższe przychody w 2012

Trans Polonia 21 stycznia 2013

Zobacz również:

Przesiadki kolej-samolot będą łatwiejsze? UE przygotowuje nowe prawa

Prawo i polityka

Przesiadki kolej-samolot będą łatwiejsze? UE przygotowuje nowe prawa

Fundacja ProKolej 09 kwietnia 2024

Rekordowy wynik LHS

Biznes

Rekordowy wynik LHS

Natalia Piotrowska 08 kwietnia 2024

LTG Cargo: 66,5 mln kg CO2 zaoszczędzonych dzięki kolei

Innowacje

LTG Cargo Polska szuka nowego prezesa

Biznes

LTG Cargo Polska szuka nowego prezesa

LTG Cargo 19 marca 2024

Trans Polonia SA: Wysoka dynamika przychodów utrzymana

Biznes

Trans Polonia: Wyższe przychody w 2012

Biznes

Trans Polonia: Wyższe przychody w 2012

Trans Polonia 21 stycznia 2013

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5