Partnerzy serwisu:
Fotorelacje

Terminal AWT w Paskowie (fotorelacja)

Dalej Wstecz
Data publikacji:
12-12-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Łukasz Malinowski, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PKP Cargo poinformowało o realizacji planów AWT i przystąpienia do rozbudowy terminalu w Paskowie pod Ostrawą. Kilka tygodni temu mieliśmy okazję odwiedzić to miejsce i przyjrzeć się temu jak wyglądają prowadzone tam prace.

PKP Cargo stało się właścicielem terminalu w Paskowie z chwilą przejęcia czeskiego AWT, które transportem intermodalnym zajmowało się już od roku 2006. Wtedy to na terenach dawnej kopalni Paskow powstał terminal kontenerowy. Obecnie jest to jeden z większych tego typu obiektów w regionie zapewniający obsługę na trasach pomiędzy portami Europy Zachodniej, Koprem i Triestem nad Adriatykiem oraz innymi terminalami czeskimi w Pradze, Mielniku i Lovosicích. Korzystają z niego najwięksi producenci z sektora samochodowego: Hyundai, KIA, Opel, Škoda i VW.

Po zakończeniu prac całkowita powierzchnia bazy przeładunkowej będzie wynosić 71 tys. m kw., a jej potencjał przeładunkowy podwoi się (do 4,8 tys TEU). W ramach modernizacji tego obiektu, AWT zleciło wybudowanie dwóch nowych torów (każdy o długości 350 metrów), parkingu dla 40 ciągników siodłowych, podłączenia dla kontenerów chłodniczych oraz specjalnego miejsca dla kontenerów z towarami niebezpiecznymi. Powstanie także nowa dyspozytornia.

Celem PKP Cargo jest włączenie powiększonego terminala w obsługę połączeń wykorzystujących polskie porty i tym samym zwiększenie obecności przewoźnika w trójkącie logistycznym Bałtyk – Adriatyk – Morze Północne, w którym podostrawski terminal będzie odgrywał rolę głównego węzła transportowego w tej części Europy.

Paskov obecnie

Obecnie terminal w Paskowie charakteryzuje się zdolnością magazynową na poziomie 2400 TEU i zajmuje powierzchnię ok. 31 tys. m2. Ostatnie duże prace modernizacyjne były prowadzone w roku 2012. Pozwoliły one na zwiększenie zdolności magazynowej do obecnego poziomu oraz skrócenie czasu rozładunku jednego pociągu kontenerowego do pół godziny.  W roku 2014 na terminalu przeładowane zostało ponad 78,5 tys. kontenerów, zaś plany na ten rok zakładają wzrost tej liczby do ok. 88 tys. Oprócz zwykłych kontenerów 20´, 30´, 40´ i 45´ przeładowywane są także cysterny, chłodnie, naczepy oraz wymienne nadwozia. Przestawienie kontenera z pociągu na powierzchnię magazynową trwa przeciętnie 2 minuty. Załadunek/ rozładunek kontenera z samochodu ciężarowego zajmuje średnio minutę.

Tygodniowo w terminalu doprawianych jest 12-13 par pociągów. Aktualnie najwięcej towarów jest przywożonych z portu Bremerhaven (Niemcy), Koper (Słowenia), Hamburg (Niemcy), Triest (Włochy) i terminali krajowych Mělník i Praha-Žižkov. Największą grupą towarową są produkty przewożone na rzecz sektora automotiv, a największymi klientami są Maersk, Rail Cargo Operator-ČSKD, Rail Cargo Operator-Austria, Glovis, Bohemiakombi.

Z Turcji do Helsinek

Jednym z najciekawszych połączeń w obsługę, którego włączony jest terminal w Paskowie jest przewóz części samochodowych z Turcji do Finlandii. Pierwszym etapem podróży jest zebranie przez firmę Ekol zamówionych przez odbiorcę podzespołów z różnych zakładów w Turcji i dostarczenie ich z wykorzystaniem transportu drogowego do Istambułu. Tam naczepy ładowane są na prom, którym docierają do portu w Trieście.

Na kolejnym etapie pojawia się już kolej. We włoskim porcie naczepy ładowane są na przystosowane do ich przewozu wagony i trafiają do terminala w Paskowie. Tutaj poszczególne naczepy odbierane są przez kierowców i ładunek dowożony jest do klientów. Część z nich musi dotrzeć aż do Helsinek.

Zmierzające do Finlandii samochody jadą przez całą Polskę – obecnie kolej na terenie naszego kraju nie jest wykorzystywana – aby dostać się i przejechać przez państwa nadbałtyckie. Tam ponownie trafiają na prom i po przeprawie przez zatokę do samych Helsinek. O takiej organizacji połączenia decydują nie tylko ponoszone koszty, ale także chęć uniknięcia często przedłużających się odpraw na granicach państw bałkańskich oraz w Rosji.
 

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Rusza rebranding AWT. Spółka zmienia nazwę na PKP Cargo International

Biznes

Rusza rebranding AWT. Spółka zmienia nazwę na PKP Cargo International

Redakcja/inf. pras. 02 października 2019

Pierwszy pociąg AWT w Słowenii

Biznes

Pierwszy pociąg AWT w Słowenii

inf. pras. oprac. jm 23 sierpnia 2019

Nowy zarząd AWT – przewoźnika z grupy PKP Cargo

Biznes

Akiem wypożyczył AWT lokomotywy Traxx

Tabor i technika

Akiem wypożyczył AWT lokomotywy Traxx

Michał Szymajda 05 stycznia 2018

PKP Cargo jednak musi wykupić resztówkę AWT

Biznes

PKP Cargo jednak musi wykupić resztówkę AWT

Jakub Madrjas 03 października 2017

Czeskie AWT poprawia udziały w branży automotive

Biznes

Czeskie AWT poprawia udziały w branży automotive

Martyn Janduła 28 czerwca 2017

Zobacz również:

Rusza rebranding AWT. Spółka zmienia nazwę na PKP Cargo International

Biznes

Rusza rebranding AWT. Spółka zmienia nazwę na PKP Cargo International

Redakcja/inf. pras. 02 października 2019

Pierwszy pociąg AWT w Słowenii

Biznes

Pierwszy pociąg AWT w Słowenii

inf. pras. oprac. jm 23 sierpnia 2019

Nowy zarząd AWT – przewoźnika z grupy PKP Cargo

Biznes

Akiem wypożyczył AWT lokomotywy Traxx

Tabor i technika

Akiem wypożyczył AWT lokomotywy Traxx

Michał Szymajda 05 stycznia 2018

PKP Cargo jednak musi wykupić resztówkę AWT

Biznes

PKP Cargo jednak musi wykupić resztówkę AWT

Jakub Madrjas 03 października 2017

Czeskie AWT poprawia udziały w branży automotive

Biznes

Czeskie AWT poprawia udziały w branży automotive

Martyn Janduła 28 czerwca 2017

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij