PKP Cargo poinformowało o realizacji planów AWT i przystąpienia do rozbudowy terminalu w Paskowie pod Ostrawą. Kilka tygodni temu mieliśmy okazję odwiedzić to miejsce i przyjrzeć się temu jak wyglądają prowadzone tam prace.
PKP Cargo stało się właścicielem terminalu w Paskowie z chwilą przejęcia czeskiego AWT, które transportem intermodalnym zajmowało się już od roku 2006. Wtedy to na terenach dawnej kopalni Paskow powstał terminal kontenerowy. Obecnie jest to jeden z większych tego typu obiektów w regionie zapewniający obsługę na trasach pomiędzy portami Europy Zachodniej, Koprem i Triestem nad Adriatykiem oraz innymi terminalami czeskimi w Pradze, Mielniku i Lovosicích. Korzystają z niego najwięksi producenci z sektora samochodowego: Hyundai, KIA, Opel, Škoda i VW.
Po zakończeniu prac całkowita powierzchnia bazy przeładunkowej będzie wynosić 71 tys. m kw., a jej potencjał przeładunkowy podwoi się (do 4,8 tys TEU). W ramach modernizacji tego obiektu, AWT zleciło wybudowanie dwóch nowych torów (każdy o długości 350 metrów), parkingu dla 40 ciągników siodłowych, podłączenia dla kontenerów chłodniczych oraz specjalnego miejsca dla kontenerów z towarami niebezpiecznymi. Powstanie także nowa dyspozytornia.
Celem PKP Cargo jest włączenie powiększonego terminala w obsługę połączeń wykorzystujących polskie porty i tym samym zwiększenie obecności przewoźnika w trójkącie logistycznym Bałtyk – Adriatyk – Morze Północne, w którym podostrawski terminal będzie odgrywał rolę głównego węzła transportowego w tej części Europy.
Paskov obecnie
Obecnie terminal w Paskowie charakteryzuje się zdolnością magazynową na poziomie 2400 TEU i zajmuje powierzchnię ok. 31 tys. m2. Ostatnie duże prace modernizacyjne były prowadzone w roku 2012. Pozwoliły one na zwiększenie zdolności magazynowej do obecnego poziomu oraz skrócenie czasu rozładunku jednego pociągu kontenerowego do pół godziny. W roku 2014 na terminalu przeładowane zostało ponad 78,5 tys. kontenerów, zaś plany na ten rok zakładają wzrost tej liczby do ok. 88 tys. Oprócz zwykłych kontenerów 20´, 30´, 40´ i 45´ przeładowywane są także cysterny, chłodnie, naczepy oraz wymienne nadwozia. Przestawienie kontenera z pociągu na powierzchnię magazynową trwa przeciętnie 2 minuty. Załadunek/ rozładunek kontenera z samochodu ciężarowego zajmuje średnio minutę.
Tygodniowo w terminalu doprawianych jest 12-13 par pociągów. Aktualnie najwięcej towarów jest przywożonych z portu Bremerhaven (Niemcy), Koper (Słowenia), Hamburg (Niemcy), Triest (Włochy) i terminali krajowych Mělník i Praha-Žižkov. Największą grupą towarową są produkty przewożone na rzecz sektora automotiv, a największymi klientami są Maersk, Rail Cargo Operator-ČSKD, Rail Cargo Operator-Austria, Glovis, Bohemiakombi.
Z Turcji do Helsinek
Jednym z najciekawszych połączeń w obsługę, którego włączony jest terminal w Paskowie jest przewóz części samochodowych z Turcji do Finlandii. Pierwszym etapem podróży jest zebranie przez firmę Ekol zamówionych przez odbiorcę podzespołów z różnych zakładów w Turcji i dostarczenie ich z wykorzystaniem transportu drogowego do Istambułu. Tam naczepy ładowane są na prom, którym docierają do portu w Trieście.
Na kolejnym etapie pojawia się już kolej. We włoskim porcie naczepy ładowane są na przystosowane do ich przewozu wagony i trafiają do terminala w Paskowie. Tutaj poszczególne naczepy odbierane są przez kierowców i ładunek dowożony jest do klientów. Część z nich musi dotrzeć aż do Helsinek.
Zmierzające do Finlandii samochody jadą przez całą Polskę – obecnie kolej na terenie naszego kraju nie jest wykorzystywana – aby dostać się i przejechać przez państwa nadbałtyckie. Tam ponownie trafiają na prom i po przeprawie przez zatokę do samych Helsinek. O takiej organizacji połączenia decydują nie tylko ponoszone koszty, ale także chęć uniknięcia często przedłużających się odpraw na granicach państw bałkańskich oraz w Rosji.