NUMER 07/2017
NUMER 07/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Integracja biletowa
szukaj
Śledź nas:

Stopniowe wygaszanie działalności OKD. AWT szuka alternatyw

| Martyn Janduła 28.09.2016 18

Stopniowe wygaszanie działalności OKD. AWT szuka alternatyw
Fot. Marcel Štancl, SM42.pl
Bankructwo Kopalni Ostrawsko-Karwińskich (OKD) w dużym stopniu odbiło się na spółce AWT, którą to w znacznym stopniu kontroluje PKP Cargo. Zarząd polskiego przewoźnika podaje jednak, że w ostatnim czasie doszło do uspokojenia sytuacji w kopalni. Z kolei AWT szuka miejska w innych segmentach przewozów.
Udział w rynku czeskim AWT to prawie 10%. Jest to druga największa spółka od przewozów towarowych w tym kraju, przy przewozach rzędu prawie 7 mln ton. AWT posiada ponad 4,5 tys. wagonów i ponad 160 lokomotyw. Głównym klientem spółki była OKD. Nic zatem dziwnego, że dokonane 3 maja tego roku zgłoszenie o upadłości kopalni przyniosło wiele problemów i gorącą atmosferę. Tym bardziej, że udział Grupy PKP Cargo w AWT wynosi 80%.

Czesi nadal potrzebują węgla

– Na bieżąco komitet wierzycieli jest informowany przez zarząd OKD w kwestii działalności operacyjnej, ale też o innych rzeczach, które są związane ze średnio- i długookresową działalnością kopalni – mówi Arkadiusz Olewnik, członek zarządu ds. finansowych PKP Cargo. – Nie ma jeszcze harmonogramu spłaty wierzytelności, określonych wysokości i nie jest określona skala redukcji. Raczej OKD koncentruje się nad przygotowaniem planu jak spółka na najbliższe lata będzie funkcjonować i stopniowo wygaszać działalność – dodaje.

Jak podaje Maciej Libiszewski, prezes PKP Cargo, w trakcie procesu nie zostały uznane największe wierzytelności NWR. – Syndyk masy upadłościowej uznał 100% wierzytelności zgłoszonych przez AWT i w wyniku ustaleń w sierpniu AWT jest jednym z czterech członków wierzycieli wraz z firmami, które reprezentują państwo czeskie – dodaje prezes.

Olewnik podkreśla także, że w związku z bankructwem OKD, kopalnia nie przestała wydobywać węgiel. – Wydobycie węgla jest oczywiście mniejsze niż przed ogłoszeniem bankructwa, niemniej rynek czeski wygląda w ten sposób, że nadal jest tam zapotrzebowanie na 5 do 6 mln ton i w znacznej części to zapotrzebowanie będzie realizowane przez OKD – mówi Olewnik.

AWT zmienia profil

PKP Cargo podaje, że ostatnie miesiące przyniosły uspokojenie sytuacji Kopalni Ostrawsko-Karwińskich (OKD), głównego klienta spółki AWT, czeskiego przewoźnika kolejowego, którego PKP Cargo zakupiło w 2015 r. W sierpniu wierzyciele OKD podjęli przed sądem decyzję o restrukturyzacji tego przedsiębiorstwa. Sąd uznał także 73 mln zł wierzytelności OKD wobec Grupy PKP Cargo. – Nie ukrywamy, że PKP Cargo i AWT bardzo ściśle współpracują z rządem czeskim, który jest teraz głównym rozgrywającym w tej sprawie. OKD to największe bankructwo w historii Czech i nie ma co ukrywać, że jest to nie tylko problem biznesowy, ale też polityczny i socjalny – podkreśla Olewnik.

Libiszewski, prezes PKP Cargo wyjaśnia jednak, że od lat AWT prowadzi politykę zmniejszania udziału węgla w ogólnych przewozach. – W tej chwili, za 2015 rok, udział ten wynosi ok. 30%. AWT stara się wchodzić w przewozy wysokomarżowe, można tutaj głównie wymienić automotiv. Jeśli chodzi o płatności ze strony OKD, to został zmieniony cały system. W tej chwili pracujemy na przedpłatach. Realizowane są od maja i w związku z tym nie ma problemów z płynnością finansową – mówi.

Wynik grupy PKP Cargo z półrocza 2016 r. obciążyły odpisy z tytułu trwałej utraty wartości aktywów Grupy AWT w wysokości 35 mln zł oraz odpisy aktualizujące wartość należności z tytułu dostaw i usług AWT w kwocie 63 mln zł. Niestety, kondycja grupy w tym roku jest mało pocieszająca. Wynik EBITDA w ujęciu półrocznym wyniósł 130 mln zł i był aż o 67% niższy niż przed rokiem. Więcej o wynikach finansowych PKP Cargo tutaj.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Czechy (0)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Czechy (0)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
RYNEK KOLEJOWY 07/2017
NUMER 07/2017
Sporą część lipcowego wydania miesięcznika "Rynek Kolejowy" poświęcamy kwestiom biletowym oraz organizacji transportu. Przedstawiamy problemy we wdrożeniu wspólnego biletu w Polsce i pokazujemy modelowe, szwajcarskie rozwiązania tej kwestii. W dziale "Infrastruktura" piszemy o planowanym powrocie do stolicy stacji Warszawa Główna. Rozmawiamy również z członkiem zarządu Stadler Polska o jubileuszu firmy i przedstawiamy perspektywy wejścia do taboru polskich przewoźników (głównie PKP Intercity) kolejnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. W obszernym materiale "Więcej Dartów nie będziemy. Co poszło nie tak?" przedstawiamy historię najbardziej burzliwej dostawy taboru w Polsce. Opisujemy także wątpliwości dotyczące modernizacji magistrali E20 Warszawa - Poznań.

 

współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS