NUMER 07/2018
NUMER 07/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Koleje Regionalne
szukaj
Śledź nas:

Średzka Kolej Powiatowa: Trudna droga do sprawnego parowozu

| jar, Rynek Kolejowy 26.12.2017 96

Średzka Kolej Powiatowa: Trudna droga do sprawnego parowozu
1994 r.fot. Phil Richards, lic. CC BY-SA 2.0 Wikimedia commons
Od września tego roku Towarzystwo Przyjaciół Kolejki Średzkiej "Bana", operator Średzkiej Kolei Powiatowej, dysponuje sprawną lokomotywą parową Px48-1756. Wykorzystywany do prowadzenia pociągów rozkładowych i na zamówienie pojazd przeszedł długą drogę zanim znów pojawił się na torach. Trwający blisko dwa lata proces przywracania parowozu do jazdy wskazuje, z jakimi problemami muszą mierzyć się zarządzający kolejami wąskotorowymi, dążący do posiadania sprawnej lokomotywy parowej.
Parowozy to podstawa!

Położona w Wielkopolsce Średzka Kolej Powiatowa odznacza się wyjątkową historią pod względem trakcyjnym. Na powstałej na przełomie XIX i XX w. linii aż do 2000 r. pociągi pasażerskie i towarowe były prowadzone przez lokomotywy parowe. Był to wyjątek w skali kraju, gdzie w ramach unowocześnienia kolei wąskotorowych „kopciuchy” były zastępowane lokomotywami spalinowymi kilkadziesiąt lat wcześniej. Potem, mimo wprowadzenia trakcji spalinowej, w kolejnych latach funkcjonowania kolei wąskotorowej nadal duże znaczenie miały parowozy. To może tłumaczyć determinację w przywróceniu do ruchu lokomotyw serii Px48.

Trudny proces naprawy parowozu

Jak informuje „Rynek Kolejowy” Arkadiusz Kaczmarek, wiceprezes Towarzystwa Przyjaciół Kolejki Średzkiej „Bana”, przedsięwzięcie przywracania lokomotywy Px48-1756 było skomplikowane, długotrwałe i kosztowne. Z uwagi na brak pełnego finansowania naprawy lokomotywy z budżetu właściciela kolei, czyli Powiatu Średzkiego, część prac wziął na sobie operator. Z budżetu samorządu sfinansowano naprawę kotła wraz z jego rewizją wewnętrzną (wykonało ją przedsiębiorstwo PPHU J.W. s.c. H. Januszewski, J. Wicher z Pyskowic za 151 290 zł), natomiast podwozie i tender wykonano w warsztacie parowozowni Środy Miasta. – W dużej mierze koordynowałem cały proces naprawy, który przysparzał nam wiele problemów technicznych i który to w konsekwencji opóźnił się prawie o rok (pierwsze plany zakładały powrót parowozu jesienią 2016 roku) – wyjaśnia Arkadiusz Kaczmarek.

– W naprawę całego parowozu zaangażowanych było kilkanaście osób – w firmie w Pyskowicach, która to naprawiała kocioł, oprócz właściciela i pracowników, duży wkład wnieśli koledzy z Towarzystwa Ochrony Zabytków Kolei z Pyskowic. Jeżeli mówimy o etapie, który się odbywał w Środzie, to zaangażowani byli pracownicy i wolontariusze, w tym wyspecjalizowany mechanik parowozowy, dojeżdżający do nas z Dolnego Śląska, a także miejscowi spawacze i ślusarze – podkreśla.

Skompletowana kadra

Jak wyjaśnia wiceprezes Towarzystwa, wraz z procesem naprawy parowozu skompletowano odpowiednią kadrę do jego prowadzenia. – W chwili obecnej obsługę stanowi 7 maszynistów, do grona których także należę. Ponadto jedna osoba jest aktualnie na szkoleniu, które w niedalekiej przyszłości zakończy się egzaminem uprawniającym do prowadzenia pociągów – informuje Arkadiusz Kaczmarek. – Kadrę stanowi zarówno grono osób młodych, jak i starszych stażem. Wspólnie staramy się uzupełniać wiedzę i wymieniać doświadczeniem – dodaje.

Przywrócą do ruchu drugi parowóz?

Mimo trudności, Towarzystwo będzie dążyć do przywrócenia do ruchu drugiego z posiadanych parowozów serii Px48. – Kontynuując tradycje naszej kolei, chcemy utrzymywać ruch w przewadze trakcji parowej, wraz z utrzymaniem zaplecza a także odpowiedniej kadry do obsługi i napraw. Dlatego planujemy rozpocząć naprawę drugiego parowozu Px48-1920 – zapewnia Arkadiusz Kaczmarek. – Zadanie, które postawiliśmy przed sobą jest bardzo trudne, ale wierzę, że możliwe do realizacji – kończy.



Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym
 

„Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym” 24 lipca 2018 r., Warszawa

W branży kolejowej zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem dotyczą wielu obszarów, od urządzeń sterowania ruchem kolejowym po systemy sprzedaży biletów lub śledzenia przesyłek w transporcie towarowym. Konsekwencje zdarzeń mogą być liczne, od wypadków kolejowych do poważnych strat finansowych.

Ryzyka są wysokie, warto zatem w celu ich minimalizacji zdobyć jak najszerszą wiedzę i wymienić doświadczenia. Podczas konferencji odpowiemy m.in. na pytania:

• Na czym polega waga zagadnienia cyberbezpieczeństwa na kolei?
• Jakie są najczęstsze zagrożenia?
• Jakie obowiązki ciążą na operatorach usług kluczowych?
• Jakie należy stosować środki kontroli ryzyka?

Rejestracja dostępna tutaj

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2018
NUMER 07/2018
W siódmym tegorocznym numerze miesięcznika publikujemy raport na temat kolei regionalnych. Oprócz tego w numerze m. in. duża analiza fuzji Siemensa z Alstomem. Ważne informacje dotyczące planowanej modernizacji linii średnicowej w Warszawie i analiza modelu rozwoju, który przyjął Newag. To jednak przede wszystkim numer jubileuszowy, w którym świętujemy nasze piętnastolecie. Dlatego w miesięczniku można znaleźć unikatowe zdjęcia i materiały podsumowujące minione 15 lat – zarówno w Redakcji, jak i w branży. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS