NUMER 07/2017
NUMER 07/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Integracja biletowa
szukaj
Śledź nas:

SKM Warszawa z nową halą i planem podwojenia oferty

| Martyn Janduła 28.03.2017 48

SKM Warszawa z nową halą i planem podwojenia oferty
Nowa hala utrzymaniowa SKM Warszawafot. Martyn Janduła
Dwa lata trwała modernizacja hali zaplecza technicznego warszawskiej Szybkiej Kolei Miejskiej. Dzięki tej inwestycji przewoźnik samodzielnie będzie mógł zadbać o własny tabor. Obiekt pozwoli na sprawną obsługę do 50 pojazdów. Nie jest to bez znaczenia, biorąc pod uwagę przyszłe plany miasta i SKM Warszawa.
– Po dwóch latach od podpisania umowy oddajemy dzisiaj zmodernizowane zaplecze techniczne na Szczęśliwicach – mówi Krystyna Pękała, prezes Szybkiej Kolei Miejskiej w Warszawie. Jak wspomniała podczas otwarcia, do 2012 roku obsługa pojazdów przewoźnika odbywała się w różnych miejscach na terenie województwa mazowieckiego. – Obsługę wykonywali zarówno producenci, jak również inni przewoźnicy kolejowi – dodaje.

Krystyna Pękała przyznała również, że systematyczny wzrost przewozów, zwiększający się park taborowy oraz coraz ambitniejsze plany transportowe wymogły decyzję o własnym zapleczu technicznym. – Taka możliwość pojawiła się w 2012 roku, jednak wydzierżawiony teren okazał się mocno zdegradowany – mówi Pękała. Z kolei 13 grudnia 2014 roku SKM Warszawa podpisała umowę na modernizację hali z firmą Trakcja PRKiI.

Nowoczesne zaplecze

Wykonawca zrealizował zadanie w systemie „projektuj i buduj”. Wyremontowano m.in. 400-metrową halę przeglądowo-naprawczą. W 60 proc. dokonano jej całkowitej modernizacji, natomiast w 40 proc. wyremontowano. Wykonawca wybudował także myjnię pociągów SKM, wyposażoną w zamknięty system obiegu wody, w której można myć pociągi przy temperaturze dochodzącej do minus 25°C oraz budynek socjalno-biurowy.

Prace były prowadzone w 6 branżach – torową, konstrukcyjno-budowlaną, sieć trakcyjną, energetyczną, sanitarną oraz drogową. W kwestii torów wykonawca wyremontował ich w całkowitej długości 6,5 km. Remont przeszły dwa tory w hali przeglądowej o łącznej długości 800 m. Branża konstrukcyjno-budowlana dotyczyła remontu 400-metrowej hali przeglądowo-naprawczej. Obiekt ten służyć będzie do dokonywania przeglądów i serwisowania składów SKM. Zakłada się, że jednocześnie serwisowane będą 4 pociągi o maksymalnej długości 114 m (po dwa na każdym z torów) lub 5 składów (dwa 114 metrowe i 3 krótsze).

Przebudowa sieci trakcyjnej na zapleczu techniczno-postojowym SKM w lokalizacji Warszawa Szczęśliwice obejmowała remont istniejących konstrukcji wsporczych, na których podwieszona jest sieć trakcyjna, wymianę zużytych elementów sieci trakcyjnej oraz elektryfikację. Pozwoli to na sprawniejsze poruszanie się pociągów po bocznicy.

Podwojenie oferty

– To otwiera nam drogę w dalszej dyskusji do tego, jak bardzo SKM jest potrzebna Warszawie – mówi Renata Kaznowska, zastępca prezydenta miasta st. Warszawy. – Przewoźnik ma dalsze plany rozwoju z naszym udziałem. Już na ten rok planujemy przetarg na zakup kolejnych pociągów – dodaje.

Obecny obiekt będzie w stanie obsłużyć 50 pociągów, co jest nie bez znaczenia w związku z planami rozwoju SKM w Warszawie. W tym roku ma zostać ogłoszony przetarg na zakup 21 nowoczesnych pociągów – 15 sztuk pięcioczłonowych oraz 16 – czteroczłonowych. – Możemy spokojnie mówić o podwojeniu naszych możliwości z wykorzystaniem tego obiektu. Będziemy go wykorzystywać do tego, żeby SKM mogła się rozwijać – dodaje Kaznowska. W chwili obecnej SKM Warszawa posiada 28 składów. Według danych ZTM Warszawa, w 2016 roku aż 25 mln pasażerów skorzystało z usług tego przewoźnika.

Pierwsze Piaseczno

O planach podwojenia pracy przewozowej mówił również Wiesław Witek, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie. – Bardzo dobrze, że mamy tę nową halę, bo to jest gwarancja, że będziemy mogli te 50 składów obsłużyć i nie ma w tym pomyłki, bo tak naprawdę, chcielibyśmy podwoić pracę przewozową SKM w okolicach roku 2025 roku – podkreśla.

Witek przyznał także, że wrześniowe i październikowe w 2016 roku prace nad strategią rozwoju SKM Warszawa mają już akceptację władz miasta oraz Rady Miasta st. Warszawy. – Planujemy, że niebawem powstanie kolejna relacja między Piasecznem a Legionowem. To będzie ok. 2020 roku. Jesteśmy oczywiście uzależnieni tutaj od inwestycji PKP PLK. Wydaje się jednak, że najistotniejszy element komunikacji miejskiej jest niezagrożony i że będzie realizowany na najwyższym poziomie – dodaje dyrektor ZTM, mówiąc o dalszych losach SKM. Zarząd planuje uruchomienie na tej linii pociągów z 30-minutowym taktem.

– Jestem przekonany, że ta nowoczesna hala techniczno-utrzymaniowa wraz ze znakomitą myjnią znacząco przyczyni się do dalszego rozwoju SKM. Jestem bardzo szczęśliwy, że mogliśmy być częścią tego projektu. Jest to kolejny obiekt tego typu w powstaniu którego mamy okazję uczestniczyć – powiedział na koniec Jarosław Tomaszewski, prezes Trakcji PRKiI.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Warszawa (0)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Warszawa (0)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
RYNEK KOLEJOWY 07/2017
NUMER 07/2017
Sporą część lipcowego wydania miesięcznika "Rynek Kolejowy" poświęcamy kwestiom biletowym oraz organizacji transportu. Przedstawiamy problemy we wdrożeniu wspólnego biletu w Polsce i pokazujemy modelowe, szwajcarskie rozwiązania tej kwestii. W dziale "Infrastruktura" piszemy o planowanym powrocie do stolicy stacji Warszawa Główna. Rozmawiamy również z członkiem zarządu Stadler Polska o jubileuszu firmy i przedstawiamy perspektywy wejścia do taboru polskich przewoźników (głównie PKP Intercity) kolejnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. W obszernym materiale "Więcej Dartów nie będziemy. Co poszło nie tak?" przedstawiamy historię najbardziej burzliwej dostawy taboru w Polsce. Opisujemy także wątpliwości dotyczące modernizacji magistrali E20 Warszawa - Poznań.

 

współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS