Warszawski przewoźnik – Szybka Kolej Miejska – doczekał się wreszcie zaplecza z prawdziwego zdarzenia. Nowoczesna hala pozwoli jednocześnie obsługiwać cztery składy na torach technicznych, zaś myjnia – jeden. Obiekt pozwoli przewoźnikowi na obsługę łącznie ponad 50 pojazdów, co stanowi ważny element w związku z planami SKM Warszawa i miasta do zwiększenia działalności firmy w aglomeracji warszawskiej. O planach przetargowych oraz przygotowywanej ofercie rozmawiamy z Renatą Kaznowską, zastępcą prezydenta miasta st. Warszawy.
Martyn Janduła, „Rynek Kolejowy”: W najbliższych latach planowane jest podwojenie oferty SKM Warszawa. Której nowej trasy możemy spodziewać się jako pierwszej?
Renata Kaznowska, zastępca prezydenta miasta st. Warszawy: Zdecydowanie będzie to trasa południe – północ, więc będzie to linia z Piaseczna do Legionowa. Przygotowujemy ją i będziemy mogli ją uruchomić niezwłocznie po tym, jak PKP PLK oddadzą do użytku zmodernizowane tory. W tej chwili jesteśmy w zasadzie uzależnieni wyłącznie od tej inwestycji.
Kiedy zatem należy spodziewać się tego połączenia?
Planujemy uruchomienie tej trasy w 2021 roku. Dlatego już w tym roku przygotowujemy się do ogłoszenia przetargu na zakup nowych 21 składów, więc tak, będzie to podwojenie tego co mamy w tej chwili. Obecnie SKM Warszawa posiada 28 pociągów. Wszystko to z myślą, żeby pierwsze nowe pociągi mogły wyruszyć właśnie na trasę południe – północ. Jak będzie wyglądał przetarg na nowy tabor? Czy wszystkie sztuki zostaną kupione w jednym etapie?
Będziemy fazować zamówienie lub pojawi się prawo opcji zakupu. W tej chwili robimy analizy finansowe, więc jeszcze za wcześnie mówić o tak dużych szczegółach, bo przetarg ogłosimy dopiero pod koniec 2017 roku. W każdym razie, zastanawiamy się na razie, czy zamówienie będzie miało prawo opcji czy zakup poprzez etapowanie. Jakiej długości składy SKM Warszawa będzie chciała kupować?
Pociągi będą różne. Będą dwie długości w zależności od trasy, którą będą obsługiwać. Planowany jest zakup 15 sztuk pięcioczłonowych oraz 16 – czteroczłonowych.
PKP PLK zakończą w wakacje remont pierwszego odcinka linii radomskiej. Czy miasto nie myślało nad uruchomieniem już teraz skróconej linii do Warszawy Zachodniej, zanim powstanie łącznik z linią obwodową?
Cała ta trasa jest w tej chwili w modernizacji lub przygotowywana do dalszej modernizacji. Przebudowę przejdzie również stacja Warszawa Zachodnia. To wszystko spowoduje duże perturbacje w ruchu. Dzisiaj zadano nam pytanie, czy w związku z tym, że część tras będzie nieczynnych, to czy nie warto przełożyć naszych składów i dogęścić, szczególnie poranną porą, obsługę funkcjonujących linii. Myślę, że to słuszna uwaga i zrobimy takie analizy oraz zastanowimy się, czy pójść w tym kierunku.
Poza linią do Piaseczna, jakie jeszcze linie planuje uruchomić Warszawa?
Druga linia, której uruchomienie analizujemy w tej chwili, to jest Ożarów Mazowiecki w kierunku Rembertowa. Tutaj też jesteśmy uzależnieni od PKP PLK. Szacujemy, że uruchomienie pociągów mogłoby nastąpić ok. 2025 roku.
W planach była również SKM do Zegrza.
W planach linia do Zegrza jest kontynuacją trasy prowadzącej do Legionowa. Dzisiaj trochę jest jeszcze za wcześnie by mówić, czy tę trasę będziemy uruchamiać. To są oczywiście kwestie ekonomiczne i tego, czy ta linia będzie na pewno linią efektywną.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.