NUMER 07/2017
NUMER 07/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Integracja biletowa
szukaj
Śledź nas:

Przewozy Regionalne przestały już tracić udziały w rynku przewozów

| Martyn Janduła 06.12.2016 179

Przewozy Regionalne przestały już tracić udziały w rynku przewozów
fot. MJ
Bezapelacyjnie, po słabych ostatnich latach w przewozie pasażerów, kiedy Polska prowadziła na dużą skalę modernizację infrastruktury kolejowej w całym kraju, rok 2016 zapisze się do rekordowych. Już po dziesięciu miesiącach widać zauważalnie większą liczbę pasażerów. Eksperci dużą zasługę w tych wynikach upatrują w połączeniach dalekobieżnych PKP Intercity. Na uwagę zasługują także Przewozy Regionalne, które po latach spadków wreszcie zaczęły zyskiwać pasażerów i udziały.
Świeże wyniki Urzędu Transportu Kolejowego za pierwsze dziesięć miesięcy 2016 roku nie pozostawiają już złudzeń, że będzie to rekordowy rok pod względem łącznej liczby pasażerów. Względem poprzedniego roku liczba pasażerów urosła już o 4,75% z 233 mln do 244 mln. Czyli już przybyło 11 mln pasażerów. Względem roku 2012, czyli od momentu, kiedy UTK rozpoczęło publikować dane, wzrost liczby przewiezionych pasażerów sięga 15 mln.

Koleje w Polsce poprawiły także o 10% wynik związany z pracą przewozową w liczbie pasażerokilometrów. O około 12% zwiększyła się również liczba tras ze 119 mln pociągokilometrów do 133,5 mln pociągokilometrów.

Dobry rok Przewozów Regionalnych

Marcel Klinowski, szef zespołu ds. transportu w stowarzyszeniu Republikanie, podkreśla, że wszystko wskazuje na to, że 2016 r. będzie rekordowym rokiem pod względem łącznej liczby pasażerów. – Według stanu na koniec października notowany jest wzrost liczby przewiezionych pasażerów o niecałe 15 mln w porównaniu do 2012 r. – wylicza. Według prognoz eksperta w kolejnych latach wzrosty nie będą już takie duże z uwagi na rozpoczynające się inwestycje infrastrukturalne z perspektywy unijnej 2014-2020 oraz ograniczenie zakupów taboru przez przewoźników.

Na osobną uwagę zasługują w zestawieniu Przewozy Regionalne. – Na podstawie danych z października można śmiało stwierdzić, że mają za sobą bardzo dobry rok – mówi Klinowski. Mimo kurczącego się rynku dla tego przewoźnika na rzecz spółek samorządowych, gdyż w 2014 na tory wjechała Łódzka Kolej Aglomeracyjna, a w 2015 Koleje Małopolskie, w końcu udało się zatrzymać tendencje spadkowe i odpływ pasażerów. – Nie dość, że po raz pierwszy od 2012 przewoźnik zanotuje wzrost liczby przewiezionych pasażerów, to również zwiększy swój udział w segmencie przewozów regionalnych.

Dalekobieżne ciągnie Intercity

Warto przyjrzeć się także wynikom w poszczególnych segmentach rynku. – Widać wyraźnie, że najszybciej rośnie segment przewozów dalekobieżnych, zmonopolizowany w tej chwili przez PKP Intercity – podkreśla Marcel Klinowski, szef zespołu ds. transportu w stowarzyszeniu Republikanie. Względem 2015 roku, segment ten urósł w liczbie przewiezionych pasażerów o 24,4%.

– Najwolniej, co może być pewnym zaskoczeniem, rośnie segment przewozów aglomeracyjnych – wskazuje ekspert. Dynamika wzrostu pod względem przewiezionych pasażerów wzrosła zaledwie o 1,97% w porównaniu z rokiem 2015. – Jest to związane w największym stopniu spadkami przewozów Warszawskiej Kolei Dojazdowej, z uwagi na modernizację infrastruktury na trasach obsługiwanych przez tego przewoźnika – ocenia Klinowski.

Pozytywne zmiany w połączeniach regionalnych

Najważniejszą jednak nowością w tym roku jest fakt, że po raz pierwszy zmienił się trend, w przypadku rynku przewozów regionalnych. Przewozy Regionalne przez ostatnie lata traciła udziały w rynku na rzecz kolejnych przewoźników samorządowych. Ich wyniki w 2012 r. w tym segmencie kształtowały się na poziomie 57,47%, a w 2015 już tylko 43,63%. – W 2016 r. cały segment urósł o 2,41%, jednak ten wzrost przypada głównie na Przewozy Regionalne, których wzrost rok do roku wyniósł 2,25 mln pas., gdzie u pozostałych przewoźników samorządowych łącznie wzrost ten wynosił 1,3 mln pas rok do roku – tłumaczy ekspert.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (0)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer

Wiecej z regionu:

Polska (0)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
RYNEK KOLEJOWY 07/2017
NUMER 07/2017
Sporą część lipcowego wydania miesięcznika "Rynek Kolejowy" poświęcamy kwestiom biletowym oraz organizacji transportu. Przedstawiamy problemy we wdrożeniu wspólnego biletu w Polsce i pokazujemy modelowe, szwajcarskie rozwiązania tej kwestii. W dziale "Infrastruktura" piszemy o planowanym powrocie do stolicy stacji Warszawa Główna. Rozmawiamy również z członkiem zarządu Stadler Polska o jubileuszu firmy i przedstawiamy perspektywy wejścia do taboru polskich przewoźników (głównie PKP Intercity) kolejnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. W obszernym materiale "Więcej Dartów nie będziemy. Co poszło nie tak?" przedstawiamy historię najbardziej burzliwej dostawy taboru w Polsce. Opisujemy także wątpliwości dotyczące modernizacji magistrali E20 Warszawa - Poznań.

 

współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS