Rzecznik prasowy PKP SA odpowiedział na uwagi marszałka województwa pomorskiego – Mieczysława Struka – dotyczące struktury właścicielskiej PKP SKM Trójmiasto i tego, kto ma wesprzeć przewoźnika w koniecznych inwestycjach taborowych.
Przypomnijmy: na początku lutego Centrum Unijnych Projektów Transportowych
wysoko oceniło projekt zakupu 10 wieloczłonowych elektrycznych pociągów złożony przez PKP SKM Trójmiasto. Otworzyło to przewoźnikowi drogę do zakupu pociągów, jednak ponad 50% środków musi zgromadzić do projektu on sam.
Pojawiły się pytania w jaki sposób przewoźnik ma to zrobić, a jedną z dróg mogłoby być dofinansowanie zakupu przez marszałka województwa pomorskiego. Ten jednak stanowczo odrzucił taką możliwość, chyba że PKP SA zdecyduje się przekazać akcje przewoźnika w ręce samorządu. Marszałek Struk pytał też (jak zaznaczył – retorycznie),
ile do zakupów nowego taboru dorzuci się PKP SA, który ma większościowy pakiet akcji przewoźnika. Stanowisko PKP SA, w związku z wypowiedzią marszałka, otrzymaliśmy 15 lutego.
"Przewoźnik dobrze wywiązuje się z postawionych zadań"
– Struktura właścicielska PKP Szybkiej Kolei Miejskiej jest korzystna i nie ma potrzeby jej zmieniać. Tym bardziej obecnie, gdy przewoźnik ten bardzo dobrze wywiązuje się z postawionych przed nim zadań, obsługując połączenia w aglomeracji trójmiejskiej oraz część tras regionalnych w województwie pomorskim – czytamy na początku oświadczenia.
PKP SA dostrzega, że jednym z najważniejszych działań koniecznych do prawidłowej działalności PKP SKM Trójmiasto jest zakup nowych pociągów, dlatego informacja o wynikach konkursu związanego z dofinansowaniem projektów transportowych bardzo zarząd ucieszyła.
– Projekt zakupu 10 nowych pociągów elektrycznych został bardzo wysoko oceniony przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. SKM otrzymała obietnicę dofinansowania w wysokości 160 milionów złotych, czyli 50% wartości tego przedsięwzięcia. Od dnia ogłoszenia wyniku konkursu przewoźnik ma 60 dni na uzyskanie niezbędnych zgód na zawarcie stosownej umowy od rady nadzorczej spółki, zgromadzenia wspólników i Banku Gospodarstwa Krajowego. Zarząd PKP SKM podjął już działania, by takie zgody uzyskać – napisał Michał Stilger, rzecznik prasowy PKP SA. W piśmie przesłanym do redakcji dodaje, że SKM w Trójmieście założyła realizację projektu zakupu nowych pociągów przy sfinansowaniu wkładu własnego ze środków dłużnych (emisja obligacji lub kredyt).
Umowa wieloletnia to podstawa– Ich zabezpieczeniem miała być długoterminowa umowa przewozowa, co jest standardem obowiązującym przy tego typu przedsięwzięciach, związanych z finansowaniem zakupu taboru wykorzystywanego do świadczenia usług publicznych. Z punktu widzenia pasażerów korzystnym rozwiązaniem byłoby podpisanie przez przewoźnika wieloletniej umowy z samorządem województwa. Ułatwiłaby ona realizację inwestycji, np. takich jak zakupy nowych pociągów – informuje Stilger.
W odpowiedzi na rzucone w eter pytanie marszałka Struka, dotyczące kwoty, jaką PKP SA wspomoże trójmiejskiego przewoźnika w związku z szansą na zakup taboru, Michał Stilger odpowiada, że kwestia finansowania wkładu własnego przez PKP SKM ze środków pochodzących z udziałów objętych przez jednego z właścicieli wymaga dokładnej analizy i oceny, w kontekście przepisów o pomocy publicznej.