NUMER 07/2017
NUMER 07/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Integracja biletowa
szukaj
Śledź nas:

Pierwszy po blisko 18 latach pociąg Kraków – Żywiec

| Dominik Lebda 17.12.2016 279

Pierwszy po blisko 18 latach pociąg Kraków – Żywiec
Pociąg "Pilsko" z Krakowa do ŻywcaFot. DL
W piątek wieczorem, po raz pierwszy od 1999 roku, z Krakowa do Żywca przyjechał bezpośredni pociąg. To symboliczne wydarzenie ponownie przywracające linię kolejową Sucha Beskidzka – Żywiec do systemu transportowego Żywiecczyzny.
Przez cały rozkład jazdy do grudnia 2017 roku, linia kolejowa Sucha Beskidzka – Żywiec będzie obsługiwana czterema weekendowymi całorocznymi pociągami, w tym jednym bezpośrednim z Krakowa do Żywca. W piątek 16 grudnia w pierwszy kurs ze stolicy Małopolski do stolicy Żywiecczyzny wyruszył bezpośredni pociąg „Pilsko” Przewozów Regionalnych. Pociągi są skomunikowane z połączeniami w kierunkach: Katowice i Zwardoń oraz Kraków – Zakopane. Szczegóły opisywaliśmy już w październiku.

– To bardzo ważny dzień dla Stowarzyszenia Kolej Beskidzka. Powrót połączeń oznaczał realne prace naprawcze na szlaku, które wcześniej były nie do pomyślenia. PKP Polskie Linie Kolejowe poprawiły m.in. tablice stacyjne czy wymieniły sporą część wyeksploatowanych podkładów. By linia Sucha Beskidzka – Żywiec stanowiła ważny element w systemie transportowym Śląska i Małopolski jeszcze wiele pracy, niemniej obecne rezultaty napawają nas optymizmem. Chciałbym podkreślić, że woj. śląskie nadal pozostaje bez realnej alternatywy kolejowej w podróżach na Podhale. Remont linii i organizacja połączeń kolejowych przy współudziale woj. małopolskiego i śląskiego powinny stać się działaniami priorytetowymi – powiedział Hubert Maślanka, prezes Stowarzyszenia Kolej Beskidzka dodając, że przykładem powinien stać się pociąg „Pilsko”, uruchomiony dzięki współpracy Przewozów Regionalnych, województwa małopolskiego i woj. śląskiego.

Powolny powrót kolei

Przywrócenie całorocznych połączeń pomiędzy Suchą Beskidzką a Żywcem, w tym połączenia bezpośredniego z Krakowa, to historyczny moment. Pociągi z Krakowa do Żywca w bezpośredniej relacji nie kursowały od około 1999 roku. W ostatnich latach, od 2010 do 2014 roku, Przewozy Regionalne w Małopolsce nie realizowały przewozów pasażerskich w relacji Sucha Beskidzka – Żywiec – Sucha Beskidzka. Po linii kursowały bardzo popularne sezonowe pociągi InterRegio „Giewont” relacji Częstochowa – Zakopane uruchamiany przez PR i IR „Szyndzielnia” z Wrocławia. 9 stycznia 2015 r. uruchomione zostało komercyjne połączenie Suchej B. i Żywca w liczbie czterech pociągów tygodniowo (w piątek z Suchej Beskidzkiej do Żywca, w sobotę do Suchej B. w niedzielę do Żywca i wieczorem do Suchej B.).

Połączenia nie zostały objęte finansowaniem ze strony woj. małopolskiego w 2016 roku. Powodem miała być niska frekwencja. Działania Stowarzyszenia Kolej Beskidzka oraz przychylność Jacka Krupy, marszałka województwa małopolskiego i Przewozów Regionalnych pozwoliły na objęcie połączeń do Żywca finansowaniem z budżetu województwa małopolskiego i woj. śląskiego.

Dla turystów i studentów

Jacek Krupa, marszałek województwa małopolskiego powiedział w październiku, że pociągi będą funkcjonowały głównie w charakterze turystycznym, również dla studentów. Marszałek dodał, że o powrocie pociągów na linię Sucha Beskidzka – Żywiec przekonały województwo przede wszystkim tamtejsze środowiska miłośników kolei. – Ta linia ma przyszłość, ale trzeba wykonać prace modernizacyjne z uwagi na dużą ilość przejazdów kolejowych i ogólny stan wpływający na ograniczenia prędkości. Nie traktujemy tej linii jako takiej o charakterze SKA, wykorzystywanej do codziennych dojazdów np. do pracy, ale raczej w charakterze pewnej atrakcji turystycznej. Beskid Żywiecki czy obszar po stronie woj. małopolskiego to są tereny bardzo atrakcyjny turystycznie – powiedział wówczas Jacek Krupa.

Andrzej Siemieński, dyrektor Przewozów Regionalnych Oddziału Małopolskiego powiedział, że pociągi mogą służyć turystyce, ale przede wszystkim studentom dojeżdżających z okolic Żywca poprzez Suchą Beskidzką do Krakowa. Skomunikowanie na stacji Żywiec pozwala również w piątkowy wieczór dostać się z kierunku Katowic do Zakopanego. – Pociągi będą finansowane przez urzędy marszałkowskie z województwa śląskiego i woj. małopolskiego. Będziemy obserwować wyniki tej linii, jesteśmy otwarci na modyfikacje rozkładu jazdy. Nie wykluczamy, że jeżeli ta oferta będzie się cieszyła popularnością, być może w drugiej części roku zwiększy się liczba pociągów choćby na zasadzie produktu komercyjnego, jak w 2015 roku. Nie zamykamy sobie takiej ścieżki – powiedział wówczas Andrzej Siemieński. 

Dawniej niezbędna, teraz zapomniana

Linia kolejowa Sucha Beskidzka – Żywiec stanowi element najkrótszej trasy dla połączeń kolejowych z Zakopanego na Śląsk, m.in. do Katowic, Gliwic czy Częstochowy, oraz do zachodniej części kraju, np. do Wrocławia. Od roku 1948 linia wykorzystywana była przez pociągi w relacjach Mysłowice – Zakopane, Jelenia Góra – Zagórz, Gliwice – Zakopane. W latach 90-tych Szczecin – Zakopane, Poznań – Zakopane, Częstochowa – Zakopane i Żywiec – Kraków Główny. W rozkładzie jazdy z końca 2002 roku Suchą Beskidzką i Żywiec łączyło siedem codziennych pociągów a w relacji odwrotnej funkcjonowało osiem połączeń. Stowarzyszenie Kolej Beskidzka prowadzi działania nad przywróceniem bezpośredniego połączenia ze Śląska na Podhale przez Żywiec.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Żywiec (0)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer

Wiecej z regionu:

Żywiec (0)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
RYNEK KOLEJOWY 07/2017
NUMER 07/2017
Sporą część lipcowego wydania miesięcznika "Rynek Kolejowy" poświęcamy kwestiom biletowym oraz organizacji transportu. Przedstawiamy problemy we wdrożeniu wspólnego biletu w Polsce i pokazujemy modelowe, szwajcarskie rozwiązania tej kwestii. W dziale "Infrastruktura" piszemy o planowanym powrocie do stolicy stacji Warszawa Główna. Rozmawiamy również z członkiem zarządu Stadler Polska o jubileuszu firmy i przedstawiamy perspektywy wejścia do taboru polskich przewoźników (głównie PKP Intercity) kolejnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. W obszernym materiale "Więcej Dartów nie będziemy. Co poszło nie tak?" przedstawiamy historię najbardziej burzliwej dostawy taboru w Polsce. Opisujemy także wątpliwości dotyczące modernizacji magistrali E20 Warszawa - Poznań.

 

współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS