Ponad 500 osób, mieszkańców Opoczna, a także gości z okolicznych miejscowości, gmin, a nawet powiatów, przybyło w niedzielne przedpołudnie na stację Opoczno Południe, aby uczestniczyć w pierwszej podróży mieszkańców Opoczna z uruchomionego przystanku kolejowego na Centralnej Magistrali Kolejowej.
Jak informuje Urząd Marszałkowski Województwa Lódzkiego, oczekujących na przyjazd pociągu było tak wielu, że po peronie liczącym 300 metrów z trudem można było się poruszać. Wśród uczestników wydarzenia, na które w Opocznie czekano ponad 20 lat, byli m.in. poseł na Sejm Robert Telus, starosta opoczyński Józef Róg, przewodniczący Rady Miejskiej Grzegorz Wołąkiewicz oraz burmistrz Opoczna Rafał Kądziela. Przyszedł także były burmistrz Jan Wieruszewski, który był inicjatorem utworzenia przystanku. Za jego kadencji prowadzona była urzędowa batalia o utworzenie stacji w Opocznie, zakończona podpisaniem porozumienia, którego sygnatariuszami były PKP Polskie Linie Kolejowe, Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego, gmina Opoczno oraz Powiat Opoczyński. Porozumienie zawarte w styczniu 2013 roku umożliwiło przystąpienie do prac zwieńczonych właśnie 14 grudnia 2014 roku odjazdem pierwszych pociągów.
Wprawdzie pierwsze pociągi zaczęły zatrzymywać się na stacji Opoczno Południe tuż przed godziną 5.00, to jednak godzina 11.10 zostanie uznana za symboliczną jako moment uruchomienia komunikacji pasażerskiej na Centralnej Magistrali Kolejowej w Opocznie. O tej właśnie godzinie pociągiem „Korczak" relacji Warszawa Wschodnia - Kraków Płaszów - Zakopane udała się w pierwszą podróż zorganizowana grupa mieszkańców Opoczna. Wśród odjeżdżających była m.in. grupa osób, które jeszcze dwa lata temu zbierała podpisy pod petycją do Ministerstwa Infrastruktury w sprawie utworzenia przystanku w Opocznie.
Na pamiątkę tego wydarzenia obsada lokomotywy oraz obsługa pociągu otrzymała gadżety promocyjne Opoczna. 14 grudnia 2014 r. spełniło się marzenie kilku pokoleń opocznian, których pragnieniem było aby kiedyś wsiąść w sowim rodzinnym mieście do pociągu przejeżdżającego po biegnącej w granicach Opoczna Centralnej Magistrali Kolejowej. Teraz kolejnym marzeniem opocznian jest możliwość pojechania z Opoczna Południa nowoczesnym pociągiem Pendolino, których kilka składów przemknęło przed oczami stojących na peronie nowej stacji.
Dobra obsługa komunikacyjna
Jak pisaliśmy tutaj, do obsługi połączenia przesiadkowego wybudowana została nowa pętla autobusowa przy przystanku na Centralnej Magistrali Kolejowej. W odróżnieniu od części kolejowej finansowanej przez PLK, koszt tej inwestycji pokryło miasto. W ramach miejskiej części zbudowany został także parking. Kontrakt objął też dojścia na peron kolejowy i niezbędne pochylnie dla wózków.
Koszt całego zadania wyniósł nieco ponad 1,2 mln zł, a wykonawcą robót zostało opoczyńskie przedsiębiorstwo Dromed. Pętla będzie oświetlona lampami LED i objęta monitoringiem (to koszt kolejnych 100 tys. zł). Kolejarze obiecali również autobus transferowy do stacji Opoczno.
300-metrowy peron
Dzięki inwestycji mieszkańcy Opoczna zyskali wygodny i funkcjonalny peron o długości 300 metrów. Są na nim wiaty, ławki, monitoring, urządzenia informacji podróżnych, oświetlenie i tablice na rozkłady jazdy. Peron jest dostosowany do wymagań osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. O postępach prac pisaliśmy tutaj.