NUMER 07/2017
NUMER 07/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Integracja biletowa
szukaj
Śledź nas:

Ogromny przetarg na budowę tunelu pod Łodzią ogłoszony

| Jakub Madrjas 28.11.2016 1718

Ogromny przetarg na budowę tunelu pod Łodzią ogłoszony
Fot. UM Łodzi
Zgodnie z obietnicą, jaką złożył prezes Ireneusz Merchel, PKP PLK ogłosiły przetarg na budowę tunelu średnicowego pod Łodzią. 
W połowie miesiąca prezes PKP PLK Ireneusz Merchel złożył na łamach "Rynku Kolejowego" oficjalną deklarację, dotyczącą ogłoszenia przetargu do 1 grudnia. Tunel połączy dwa najważniejsze łódzkie dworce.  Inwestycja realizowana będzie w formule „projektuj i buduj”.

Przetarg na Zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w ramach projektu POIiŚ 5.1-15 „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), etap II, odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec” pojawił się dziś w unijnym biuletynie przetargowym. W najbliższym czasie pojawi się również na stronach PKP PLK. Jak czytamy w ogłoszeniu, przedmiotem zamówienia jest wybudowanie nowej linii kolejowej w podziemnym tunelu średnicowym pomiędzy dworcami Łódź Fabryczna, Łódź Kaliska oraz Łódź Żabieniec.

Ponad 2 miliardy złotych, od 48 do 51 miesięcy prac

Zakres projektu obejmuje również budowę dwóch punktów obsługi podróżnych w rejonie skrzyżowania ulic Ogrodowej/ Drewnowskiej/ Karskiego, oraz w rejonie skrzyżowania ulic Zachodniej/ Zielonej/ Kościuszki. Pisaliśmy o tym tutaj. Tunele szlakowe zostaną wykonane metodą tarczy zmechanizowanej (tunel dwutorowy) oraz metodą odkrywkową i górniczą (tunele jednotorowe). Szacunkowa całkowita wartość zamówienia wynosi 1 763 014 206.81 złotych netto (2,17 mld złotych brutto).

Cena nie jest jedynym kryterium udzielenia zamówienia, ale szczegółowe kryteria oraz specyfikacja będą znane po publikacji zamówienia na stronie PLK. Wiadomo jednak, że termin wykonania jest jednym z kryteriów wyboru. Tunel wraz z projektem powstanie w czasie od 48 do 51 miesięcy. Oferty można składać do 11 stycznia 2017 roku. Wszystko o nowym tunelu pod Łodzią można jednak przeczytać w tym miejscu.

Kluczowa inwestycja dla Łodzi

Dzięki nowemu tunelowi po raz pierwszy w historii pociągi dalekobieżne jadące tranzytem przez Łódź będą mogły być kierowane przez stację w ścisłym centrum miasta, i to zarówno na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska), jak i północ – południe (Widzew – Fabryczna – Żabieniec). Równie ważne będą jednak korzyści w ruchu aglomeracyjnym i regionalnym. Dzięki tunelowi pociągi staną się środkiem transportu zapewniającym najszybszy dojazd do centrum Łodzi z innych ośrodków aglomeracji, a także z niektórych osiedli samego miasta.

Budowa tunelu średnicowego pod Łodzią jest drugim etapem projektu, który doprowadził do wybudowania nowej podziemnej stacji Łódź Fabryczna. Po tym, jak zrezygnowano z budowy zachodniej głowicy podziemnej stacji w pierwszym etapie, z obsługą Łodzi Fabrycznej przed wybudowaniem tunelu są duże problemy. Dlatego też do obsługi nowego dworca PKP Intercity skieruje zespoły trakcyjne Dart i Flirt, a nie tradycyjne składy wagonowe wymagające manewrów lokomotywą podczas zmiany czoła.
 
Schemat inwestycj. Rys. PKP PLK
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Łódź (0)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Łódź (0)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
RYNEK KOLEJOWY 07/2017
NUMER 07/2017
Sporą część lipcowego wydania miesięcznika "Rynek Kolejowy" poświęcamy kwestiom biletowym oraz organizacji transportu. Przedstawiamy problemy we wdrożeniu wspólnego biletu w Polsce i pokazujemy modelowe, szwajcarskie rozwiązania tej kwestii. W dziale "Infrastruktura" piszemy o planowanym powrocie do stolicy stacji Warszawa Główna. Rozmawiamy również z członkiem zarządu Stadler Polska o jubileuszu firmy i przedstawiamy perspektywy wejścia do taboru polskich przewoźników (głównie PKP Intercity) kolejnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. W obszernym materiale "Więcej Dartów nie będziemy. Co poszło nie tak?" przedstawiamy historię najbardziej burzliwej dostawy taboru w Polsce. Opisujemy także wątpliwości dotyczące modernizacji magistrali E20 Warszawa - Poznań.

 

współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS