Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Niemcy chcą zbudować most kolejowy w Kostrzynie, ale sprawa utknęła w polskim ministerstwie

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
13-06-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Niemcy chcą zbudować most kolejowy w Kostrzynie, ale sprawa utknęła w polskim ministerstwie
Fot. Norbert Radtke CC BY-SA 3.0
Budowa nowego mostu kolejowego Kietz-Kostrzyn była jednym z tematów polsko-niemieckiego „szczytu kolejowego” w Poczdamie. Strona niemiecka zobowiązała się go sfinansować. Prace sparaliżowało jednak polskie Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, które nie określiło jeszcze wymaganej wysokości toru żeglownego oraz wysokości wody żeglownej, co paraliżuje dalsze prace projektowe.

Jak już donosiliśmy, najważniejszym wydarzeniem polsko-niemieckiego szczytu była informacja dotycząca uzgodnienia finansowania rozbudowy odcinka Angermünde – Szczecin o drugi tor. Na nieco inne kwestie zwraca uwagę w obszernej relacji województwo lubuskie. Monitoruje ono przede wszystkim temat nowego mostu kolejowego Kietz-Kostrzyn.  – Ta inwestycja ma ogromne znaczenie dla regionu lubuskiego z uwagi na modernizację linii kolejowej 203 przez Gorzów – mówiła marszałek Elżbieta Anna Polak podczas obrad szczytu. 

Również gospodarz szczytu, premier Brandenburgii dr Dietmar Woidke podkreślił znaczenie mostu w Kostrzynie dla polsko-niemieckiej komunikacji. – Doceniamy to, że strona niemiecka zadeklarowała budowę nowego mostu – mówił polski wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Jest jednak duży problem, na który zwracali uwagę uczestnicy szczytu. Chodzi o konieczność uwzględnienia w pracach projektowych parametrów technicznych wynikających z planowanego rozwoju żeglugi po Odrzańskiej Drodze Wodnej. Do chwili obecnej polskie Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej nie określiło jeszcze wymaganej wysokości toru żeglownego oraz wysokości wody żeglownej, co paraliżuje dalsze prace projektowe.

Marszałek interweniuje u premiera

Jak czytamy na stronie urzędu, 30 maja marszałek Elżbieta Anna Polak skierowała do premiera Mateusza Morawieckiego pismo w tej sprawie, ale nie otrzymała jeszcze odpowiedzi. Przypomniała, że samorząd województwa ma ten sam problem w związku z projektowanym mostem na Odrze w Milsku. 

– Obowiązujący parametr wysokości wody żeglownej utracił ważność w grudniu ub.r., a wartości nowego wciąż nie ustalono. Rezultatem tego jest wstrzymanie realizacji tego projektu. W obecnym stanie prawnym wyłoniony w przetargu wykonawca inwestycji nie może przystąpić do jej realizacji, natomiast dalsze utrzymywanie tego stanu naraża województwo na milionowe straty z tytułu roszczeń wykonawcy oraz kar umownych – dodała.

Największe przedsięwzięcie inżynieryjne w Brandenburgii

Uczestnicy szczytu wnioskowali, by strona polska powołała koordynatora, który zająłby się rozwiązywaniem problemów proceduralnych i biurokratycznych, dotyczących planowanego mostu kolejowego w Kostrzynie. Zwłaszcza, że inwestycja ta jest określana jako „największe przedsięwzięcie inżynieryjne w Brandenburgii”, a budowa tego mostu jest koniecznością, gdyż ze względu na zły stan obecnej konstrukcji, pociągi na trasie Kostrzyn-Berlin zmuszone są ograniczać prędkość do 30 km na godzinę.

- Zależy nam, by powołany koordynator zaangażował się w rozwiązanie tych problemów. Bardzo proszę o przyspieszenie tych uzgodnień leżących po stronie Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Jako samorząd województwa jesteśmy bardzo zdeterminowani, by uzyskać jak najlepsze efekty w dziedzinie transportu - podkreśliła.

Przypomnijmy, że problemy proceduralne od 2012 roku opóźniają również projekt budowy w Kostrzynie nowego mostu drogowego.



Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Prace na zabytkowym moście kolejowym w Olsztynie. Będą utrudnienia

Infrastruktura

Prace na zabytkowym moście kolejowym w Olsztynie. Będą utrudnienia

Roman Czubiński 15 lipca 2021

PLK: 25 mln zł na mosty na Lubelszczyźnie

Infrastruktura

PLK: 25 mln zł na mosty na Lubelszczyźnie

inf. pras 19 kwietnia 2021

Czechowice-Dziedzice: Kolejowy most już widać nad Wisłą

Infrastruktura

PKP PLK: Most w Płońsku w barwach narodowych

Warte uwagi

PKP PLK: Most w Płońsku w barwach narodowych

Roman Czubiński 14 sierpnia 2020

Otwarto nowy most kolejowy nad Wieprzem

Infrastruktura

Otwarto nowy most kolejowy nad Wieprzem

inf. pras. 03 lipca 2018

PLK przebuduje mosty na linii 101

Infrastruktura

PLK przebuduje mosty na linii 101

Jakub Madrjas 10 lutego 2017

Zobacz również:

Prace na zabytkowym moście kolejowym w Olsztynie. Będą utrudnienia

Infrastruktura

Prace na zabytkowym moście kolejowym w Olsztynie. Będą utrudnienia

Roman Czubiński 15 lipca 2021

PLK: 25 mln zł na mosty na Lubelszczyźnie

Infrastruktura

PLK: 25 mln zł na mosty na Lubelszczyźnie

inf. pras 19 kwietnia 2021

Czechowice-Dziedzice: Kolejowy most już widać nad Wisłą

Infrastruktura

PKP PLK: Most w Płońsku w barwach narodowych

Warte uwagi

PKP PLK: Most w Płońsku w barwach narodowych

Roman Czubiński 14 sierpnia 2020

Otwarto nowy most kolejowy nad Wieprzem

Infrastruktura

Otwarto nowy most kolejowy nad Wieprzem

inf. pras. 03 lipca 2018

PLK przebuduje mosty na linii 101

Infrastruktura

PLK przebuduje mosty na linii 101

Jakub Madrjas 10 lutego 2017

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5