NUMER 03/2018
NUMER 03/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Taki był rok 2017
szukaj
Śledź nas:

Pociągi PKP IC powrócą do Hrubieszowa?

| jar, Rynek Kolejowy 13.10.2017 162

Pociągi PKP IC powrócą do Hrubieszowa?
Dworzec kolejowy w Werbkowicach - stan na 2011 r. fot. Rafał Jasiński
Pojawiły się zapowiedzi, że wraz z wejściem w życie rozkładu jazdy 2017/2018 zostanie reaktywowana trasa Zamość – Hrubieszów. Przywrócony do sieci połączeń pasażerskich odcinek będzie obsługiwała para pociągów kategorii IC relacji Hrubieszów Miasto – Jelenia Góra – Hrubieszów Miasto. Wstępny rozkład jazdy został opublikowany na „Portalu Pasażera”, za który odpowiada PKP Polskie Linie Kolejowe. Informacja o pociągu dojeżdżającym do Hrubieszowa nie jest pewna, bo PKP IC jeszcze pracuje nad siatką połączeń obowiązującą od 10 grudnia 2017 r.
Pociąg IC od grudnia

Po wielu latach starań Hrubieszów najprawdopodobniej niebawem wróci na mapę kolejowych połączeń pasażerskich. Jak poinformował Sławomir Zawiślak, poseł Prawa i Sprawiedliwości z okręgu chełmskiego, od 10 grudnia rozpocznie się obsługa pasażerów na linii nr 72 odcinek Zamość Wschód – Hrubieszów Miasto. Jak wynika z opublikowanego wstępnego rocznego rozkładu jazdy, praktycznie codzienny pociąg o historycznej nazwie Hetman będzie obsługiwał trasę z Hrubieszowa do Jeleniej Góry.

Od kwietnia, w niedziele zamiast Hetmana pojedzie TLK Galicja. Oba pociągi zapewnią one mieszkańcom powiatu hrubieszowskiego bezpośredni dojazd do 5 województw południowej Polski, zatrzymując się w m.in. Częstochowie, Krakowie, Rzeszowie, Opolu i Wrocławiu. Do stolicy województwa podkarpackiego składy pojadą przez Zamość, Zawadę, Biłgoraj, Stalową Wolę i Tarnobrzeg. Na reaktywowanej trasie Hetman obsłuży jeszcze stację Werbkowice, nie zatrzyma się natomiast w Miączynie, który podobnie jak wzmiankowana miejscowość jest siedzibą gminy. Warto odnotować, że godziny odjazdu i przyjazdu do Hrubieszowa powinny być atrakcyjne dla podróżnych. W Hrubieszowie pociąg rozpocznie jazdę o 5:45, zaś powrót do miasta nad Huczwą zaplanowano na 22:30.

PKP PLK remontuje linię nr 72

Podobnie jak w przypadku większości reaktywowanych połączeń pasażerskich na terenie województwa lubelskiego, PKP PLK poprawia parametry infrastruktury kolejowej. Jak wynika z korespondencji udostępnionej przez posła S. Zawiślaka, zarządca linii nr 72 na rok 2017 zaplanował przeprowadzenie remontu w różnych lokalizacjach na odcinku od 3,85 km do 48,1 km. Prace pozwolą na odwołanie ograniczeń prędkości i zapewnienie jazdy pociągom z prędkością 60 km/h. Dodatkowo na ok. 22 km linii o długości składy pasażerskie na przyspieszą do 100 km/h. Zaplanowane do wykonania prace mają kosztować ok. 6,5 mln zł. Pochodzą one z własnych środków spółki.

Kolejna reaktywacja w Lubelskim

Za sprawą IC Hetmana reaktywowany w ruchu pasażerskim zostanie kolejny odcinek sieci kolejowej województwa lubelskiego. Po latach likwidacji połączeń w pierwszym dziesięcioleciu XXI w., pociągi wróciły na kilka tras. Dotyczy to odcinka Rejowiec – Zawada – Zamość, który potem został wydłużony do nowej stacji Zamość Wschód oraz Lublin – Lubartów – Parczew (całoroczne połączenie regionalne), Chełm – Dorohusk – Kowel (całoroczne połączenie transgraniczne), Zamość - Zawada – Biłgoraj – Stalowa Wola (połączenie całoroczne dalekobieżne), Zamość – Zawada - Zwierzyniec – Hrebenne i Chełm – Włodawa (sezonowe połączenia regionalne).

Ponadto z uwagi na modernizację linii nr 7 pociągi przynajmniej okresowo pociągi dalekobieżne wróciły na linię nr 30 Łuków – Lublin, obsługując m.in. Radzyń Podlaski. Nie udała się natomiast reaktywacja połączeń na linii Łuków – Pilawa (połączenia regionalne), pociągi dalekobieżne i regionalne nie dojeżdżają do Dorohuska. PKP IC wycofało się także z obsługi odcinka Zwierzyniec - Bełżec – Jarosław. Należy również zauważyć, że na reaktywowanych trasach generalnie kursuje tylko kilka pociągów na dobę (zwykle od 1 do 4 par na dobę), na wspomnianych dwóch trasach sezonowych ruch pociągów odbywa się jedynie przez kilka miesięcy w roku.

Dalsze działania posła Zawiślaka

Jak wynika z materiałów udostępnionych przez Biuro Poselskie Sławomira Zawiślaka, parlamentarzysta prowadzi dalsze zabiegi na rzecz transportu kolejowego w południowo-wschodniej części województwa lubelskiego. Jego starania zmierzają w kierunku m.in. budowy łącznicy omijającej stację Zawada, modernizacji linii nr 69 Rejowiec – Hrebenne wraz z jej elektryfikacją. Wykonanie inwestycji ma pozwolić na skrócenie czasu przejazdu między Lublinem a Krasnymstawem i Zamościem. W tym celu wystąpił do Marszałka Województwa Lubelskiego jako instytucji zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020, o zabezpieczenie wyższych środków na dofinansowanie inwestycji kolejowych, w szczególności tych, które usprawnią ruch pociągów w kierunku Zamościa i Roztocza. Postuluje również, aby samorząd wojewódzki przywrócił połączenia regionalne na odcinku Zamość Wschód – Hrubieszów Miasto.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
PARTNER DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
RYNEK KOLEJOWY 03/2018
NUMER 03/2018
To był udany rok dla naszego wydawnictwa. W połowie roku do rodziny naszych portali internetowych składającej się dotąd z Rynku Kolejowego, Rynku Infrastruktury i Transportu Publicznego dołączył Rynek Lotniczy. O najważniejszych wydarzeniach mijającego w świetle całego rynku kolejowego roku piszemy w najnowszym Raporcie. Polecamy także m. in. rozmowę z nowym Prezesem Pesy oraz długi wywiad z szefem Przewozów Regionalnych.

 

współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS