Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Dworce mają służyć wszystkim

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
24-10-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Dworce mają służyć wszystkim
fot. MJDworzec kolejowy w Lublinie
PKP SA stoją przed zadaniem modernizacji 464 obiektów dworcowych. – Zależy nam, żeby z naszych dworców korzystał każdy – by były one bezpieczne, atrakcyjne, użyteczne – podkreśla Marek Michalski, członek zarządu PKP SA. Dalszym wyzwaniem są natomiast koszty utrzymania dworców. – Remonty i renowacje powodują wzrost kosztów, jeśli chcemy utrzymać odpowiedni standard. Naturalną konsekwencją jest wzrost znaczenia funkcji komercyjnej kosztem publicznej, zwłaszcza na największych dworcach – mówi Tomasz Buczyński, dyrektor Departamentu Kolejnictwa w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.

Jak wylicza Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, w Polsce znajduje się 2625 budynków dworcowych, z czego 936 jest czynnych, a 83 ma charakter strategiczny pod względem liczby pasażerów. – Ponad połowa punktów postoju handlowego znajduje się w odległości nie większej niż 1 km od centrum, co pokazuje spory potencjał lokalizacyjny – podkreśla Tomasz Buczyński, dyrektor Departamentu Kolejnictwa w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.

Ile do remontu?


Poprawa stanu dworców jest jednym z celów w planach MIB-u. Już od kilku lat realizowany jest program modernizacji i przebudowy dworców. – Od 2010 r. uruchomiono środki z budżetu państwa. To ogromne pieniądze – podkreśla Buczyński. Pozostałe źródła finansowania to środki unijne, własne PKP, jednostek samorządu terytorialnego, a także środki prywatne.

Wciąż w kwestii dworców pozostaje wiele do zrobienia – 464 obiekty zostały wytypowane do działań inwestycyjnych. – Postawiliśmy sobie ambitny plan poprawy obsługi pasażerów i stworzenia wysokiej jakości przestrzeni publicznej. Chcemy zmodernizować sieć dworców do 2023 r. To ambitny plan – podkreśla Marek Michalski, członek zarządu PKP SA.

PKP stawiać chce teraz na zasady uniwersalnego projektowania. – Zależy nam, żeby z naszych dworców korzystał każdy – by były one bezpieczne, atrakcyjne, użyteczne – podkreśla Michalski. Nacisk ma być kładziony na lepsze spełnianie oczekiwań, stąd szeroko zakrojona współpraca z samorządami. – Chcemy, żeby uczestniczyły one w projektowaniu przestrzeni dworcowych i okołodworcowych. Efektem ma być dworzec będący bramą miasta – mówi Marek Michalski. Kolejne cele to adaptacja do prognozowanych zmian demograficznych, w tym starzejącego się społeczeństwa.

Integracja

Dworce mają się stać węzłami integrującymi, przesiadkowymi. Dobrym, modelowym przykładem jest Tczew, gdzie przy obecnym dworcu samorząd zrealizował zintegrowane centrum komunikacyjne, z podziemnym parkingiem. – Dworzec i przejście na perony zamierzamy w pierwszej kolejności zmodernizować. Jesteśmy w fazie przygotowania dokumentacji – podkreśla Michalski. Kolejnym przykładem takiego węzła są plany dotyczące Bolesławca. – To kolejny dworzec, który zamierzamy zrealizować. Są plany zrealizowania centrum komunikacyjnego. Pracowaliśmy z samorządem na rzecz przekazania dworca. Po kilku miesiącach samorząd przeanalizował koszty i uznał, że są one niewspółmierne do korzyści – mówi Marek Michalski.

Wyzwaniem nadal pozostają kwestie finansowania funkcjonowania dworców. – Dochody nie pokrywają kosztów funkcjonowania. Remonty i renowacje powodują wzrost kosztów, jeśli chcemy utrzymać odpowiedni standard – podkreśla Tomasz Buczyński z Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. W tej chwili są cztery główne źródła finansowania: środki własne PKP, opłaty za korzystanie przez przewoźników, środki samorządów na utrzymanie powierzchni wykorzystywanej na lokalne potrzeby, a także środki z działalności komercyjnej. – Naturalną konsekwencją jest wzrost znaczenia funkcji komercyjnej kosztem publicznej, zwłaszcza na największych dworcach – podkreśla Buczyński.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kawa na dworcu kolejowym w Rawiczu

Pasażer

Kawa na dworcu kolejowym w Rawiczu

PKP SA 07 czerwca 2025

CMK: W planach dworzec Opoczno Południe, koszt ponad 7,5 mln zł

Infrastruktura

Pusto jak na dworcu kolejowym

Infrastruktura

Pusto jak na dworcu kolejowym

Daniel Siwak 11 listopada 2024

Inauguracja VII edycji konkursu „Dworzec Roku”

Infrastruktura

Inauguracja VII edycji konkursu „Dworzec Roku”

Fundacja ProKolej 24 czerwca 2024

Gdzie są najlepsze i najgorsze dworce kolejowe Europy?

Pasażer

Zobacz również:

Kawa na dworcu kolejowym w Rawiczu

Pasażer

Kawa na dworcu kolejowym w Rawiczu

PKP SA 07 czerwca 2025

CMK: W planach dworzec Opoczno Południe, koszt ponad 7,5 mln zł

Infrastruktura

Pusto jak na dworcu kolejowym

Infrastruktura

Pusto jak na dworcu kolejowym

Daniel Siwak 11 listopada 2024

Inauguracja VII edycji konkursu „Dworzec Roku”

Infrastruktura

Inauguracja VII edycji konkursu „Dworzec Roku”

Fundacja ProKolej 24 czerwca 2024

Gdzie są najlepsze i najgorsze dworce kolejowe Europy?

Pasażer

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij