NUMER 03/2018
NUMER 03/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Taki był rok 2017
szukaj
Śledź nas:

Dworce mają służyć wszystkim

| Witold Urbanowicz 24.10.2016 40

Dworce mają służyć wszystkim
Dworzec kolejowy w Lubliniefot. MJ
PKP SA stoją przed zadaniem modernizacji 464 obiektów dworcowych. – Zależy nam, żeby z naszych dworców korzystał każdy – by były one bezpieczne, atrakcyjne, użyteczne – podkreśla Marek Michalski, członek zarządu PKP SA. Dalszym wyzwaniem są natomiast koszty utrzymania dworców. – Remonty i renowacje powodują wzrost kosztów, jeśli chcemy utrzymać odpowiedni standard. Naturalną konsekwencją jest wzrost znaczenia funkcji komercyjnej kosztem publicznej, zwłaszcza na największych dworcach – mówi Tomasz Buczyński, dyrektor Departamentu Kolejnictwa w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.
Jak wylicza Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, w Polsce znajduje się 2625 budynków dworcowych, z czego 936 jest czynnych, a 83 ma charakter strategiczny pod względem liczby pasażerów. – Ponad połowa punktów postoju handlowego znajduje się w odległości nie większej niż 1 km od centrum, co pokazuje spory potencjał lokalizacyjny – podkreśla Tomasz Buczyński, dyrektor Departamentu Kolejnictwa w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.

Ile do remontu?


Poprawa stanu dworców jest jednym z celów w planach MIB-u. Już od kilku lat realizowany jest program modernizacji i przebudowy dworców. – Od 2010 r. uruchomiono środki z budżetu państwa. To ogromne pieniądze – podkreśla Buczyński. Pozostałe źródła finansowania to środki unijne, własne PKP, jednostek samorządu terytorialnego, a także środki prywatne.

Wciąż w kwestii dworców pozostaje wiele do zrobienia – 464 obiekty zostały wytypowane do działań inwestycyjnych. – Postawiliśmy sobie ambitny plan poprawy obsługi pasażerów i stworzenia wysokiej jakości przestrzeni publicznej. Chcemy zmodernizować sieć dworców do 2023 r. To ambitny plan – podkreśla Marek Michalski, członek zarządu PKP SA.

PKP stawiać chce teraz na zasady uniwersalnego projektowania. – Zależy nam, żeby z naszych dworców korzystał każdy – by były one bezpieczne, atrakcyjne, użyteczne – podkreśla Michalski. Nacisk ma być kładziony na lepsze spełnianie oczekiwań, stąd szeroko zakrojona współpraca z samorządami. – Chcemy, żeby uczestniczyły one w projektowaniu przestrzeni dworcowych i okołodworcowych. Efektem ma być dworzec będący bramą miasta – mówi Marek Michalski. Kolejne cele to adaptacja do prognozowanych zmian demograficznych, w tym starzejącego się społeczeństwa.

Integracja

Dworce mają się stać węzłami integrującymi, przesiadkowymi. Dobrym, modelowym przykładem jest Tczew, gdzie przy obecnym dworcu samorząd zrealizował zintegrowane centrum komunikacyjne, z podziemnym parkingiem. – Dworzec i przejście na perony zamierzamy w pierwszej kolejności zmodernizować. Jesteśmy w fazie przygotowania dokumentacji – podkreśla Michalski. Kolejnym przykładem takiego węzła są plany dotyczące Bolesławca. – To kolejny dworzec, który zamierzamy zrealizować. Są plany zrealizowania centrum komunikacyjnego. Pracowaliśmy z samorządem na rzecz przekazania dworca. Po kilku miesiącach samorząd przeanalizował koszty i uznał, że są one niewspółmierne do korzyści – mówi Marek Michalski.

Wyzwaniem nadal pozostają kwestie finansowania funkcjonowania dworców. – Dochody nie pokrywają kosztów funkcjonowania. Remonty i renowacje powodują wzrost kosztów, jeśli chcemy utrzymać odpowiedni standard – podkreśla Tomasz Buczyński z Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. W tej chwili są cztery główne źródła finansowania: środki własne PKP, opłaty za korzystanie przez przewoźników, środki samorządów na utrzymanie powierzchni wykorzystywanej na lokalne potrzeby, a także środki z działalności komercyjnej. – Naturalną konsekwencją jest wzrost znaczenia funkcji komercyjnej kosztem publicznej, zwłaszcza na największych dworcach – podkreśla Buczyński.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (0)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (0)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
RYNEK KOLEJOWY 03/2018
NUMER 03/2018
To był udany rok dla naszego wydawnictwa. W połowie roku do rodziny naszych portali internetowych składającej się dotąd z Rynku Kolejowego, Rynku Infrastruktury i Transportu Publicznego dołączył Rynek Lotniczy. O najważniejszych wydarzeniach mijającego w świetle całego rynku kolejowego roku piszemy w najnowszym Raporcie. Polecamy także m. in. rozmowę z nowym Prezesem Pesy oraz długi wywiad z szefem Przewozów Regionalnych.

 

współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS