NUMER 06/2017
NUMER 06/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Kolej w aglomeracjach
szukaj
Śledź nas:

Dworce mają służyć wszystkim

| Witold Urbanowicz 24.10.2016 40

Dworce mają służyć wszystkim
Dworzec kolejowy w Lubliniefot. MJ
PKP SA stoją przed zadaniem modernizacji 464 obiektów dworcowych. – Zależy nam, żeby z naszych dworców korzystał każdy – by były one bezpieczne, atrakcyjne, użyteczne – podkreśla Marek Michalski, członek zarządu PKP SA. Dalszym wyzwaniem są natomiast koszty utrzymania dworców. – Remonty i renowacje powodują wzrost kosztów, jeśli chcemy utrzymać odpowiedni standard. Naturalną konsekwencją jest wzrost znaczenia funkcji komercyjnej kosztem publicznej, zwłaszcza na największych dworcach – mówi Tomasz Buczyński, dyrektor Departamentu Kolejnictwa w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.
Jak wylicza Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, w Polsce znajduje się 2625 budynków dworcowych, z czego 936 jest czynnych, a 83 ma charakter strategiczny pod względem liczby pasażerów. – Ponad połowa punktów postoju handlowego znajduje się w odległości nie większej niż 1 km od centrum, co pokazuje spory potencjał lokalizacyjny – podkreśla Tomasz Buczyński, dyrektor Departamentu Kolejnictwa w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.

Ile do remontu?


Poprawa stanu dworców jest jednym z celów w planach MIB-u. Już od kilku lat realizowany jest program modernizacji i przebudowy dworców. – Od 2010 r. uruchomiono środki z budżetu państwa. To ogromne pieniądze – podkreśla Buczyński. Pozostałe źródła finansowania to środki unijne, własne PKP, jednostek samorządu terytorialnego, a także środki prywatne.

Wciąż w kwestii dworców pozostaje wiele do zrobienia – 464 obiekty zostały wytypowane do działań inwestycyjnych. – Postawiliśmy sobie ambitny plan poprawy obsługi pasażerów i stworzenia wysokiej jakości przestrzeni publicznej. Chcemy zmodernizować sieć dworców do 2023 r. To ambitny plan – podkreśla Marek Michalski, członek zarządu PKP SA.

PKP stawiać chce teraz na zasady uniwersalnego projektowania. – Zależy nam, żeby z naszych dworców korzystał każdy – by były one bezpieczne, atrakcyjne, użyteczne – podkreśla Michalski. Nacisk ma być kładziony na lepsze spełnianie oczekiwań, stąd szeroko zakrojona współpraca z samorządami. – Chcemy, żeby uczestniczyły one w projektowaniu przestrzeni dworcowych i okołodworcowych. Efektem ma być dworzec będący bramą miasta – mówi Marek Michalski. Kolejne cele to adaptacja do prognozowanych zmian demograficznych, w tym starzejącego się społeczeństwa.

Integracja

Dworce mają się stać węzłami integrującymi, przesiadkowymi. Dobrym, modelowym przykładem jest Tczew, gdzie przy obecnym dworcu samorząd zrealizował zintegrowane centrum komunikacyjne, z podziemnym parkingiem. – Dworzec i przejście na perony zamierzamy w pierwszej kolejności zmodernizować. Jesteśmy w fazie przygotowania dokumentacji – podkreśla Michalski. Kolejnym przykładem takiego węzła są plany dotyczące Bolesławca. – To kolejny dworzec, który zamierzamy zrealizować. Są plany zrealizowania centrum komunikacyjnego. Pracowaliśmy z samorządem na rzecz przekazania dworca. Po kilku miesiącach samorząd przeanalizował koszty i uznał, że są one niewspółmierne do korzyści – mówi Marek Michalski.

Wyzwaniem nadal pozostają kwestie finansowania funkcjonowania dworców. – Dochody nie pokrywają kosztów funkcjonowania. Remonty i renowacje powodują wzrost kosztów, jeśli chcemy utrzymać odpowiedni standard – podkreśla Tomasz Buczyński z Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. W tej chwili są cztery główne źródła finansowania: środki własne PKP, opłaty za korzystanie przez przewoźników, środki samorządów na utrzymanie powierzchni wykorzystywanej na lokalne potrzeby, a także środki z działalności komercyjnej. – Naturalną konsekwencją jest wzrost znaczenia funkcji komercyjnej kosztem publicznej, zwłaszcza na największych dworcach – podkreśla Buczyński.


Mountain View

V Kongres Infrastruktury Polskiej

Data: 19 czerwca 2017 r. 
Miejsce: Hotel Sheraton, ul. B.Prusa 2, Warszawa

Zapraszamy do udziału w piątej edycji wydarzenia organizowanego przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR. Kongres ponownie stanie się miejscem wymiany opinii i informacji na temat kondycji szeroko pojmowanego polskiego rynku infrastruktury. W tym roku uczestnicy dyskutować będą w czterech blokach tematycznych:

  • budownictwo infrastrukturalne
  • żegluga śródlądowa
  • technologie w infrastrukturze
  • program Mieszkanie Plus

Uczestnictwo jest darmowe, ale podlega akredytacji.
Szczegółowy program oraz możliwość zgłoszenia udziału w wydarzeniu – tutaj.

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (471)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (471)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 06/2017
NUMER 06/2017
W bieżącym numerze nasz raport poświęciliśmy odpowiedzi na pytanie, czy kolej ma szansę na dotrzymanie kroku szybko rozwijającym się miastom. Ponadto w tym wydaniu można znaleźć rozmowy z prezesami Przewozów Regionalnych, Urzędu Transportu Kolejowego, Pesy Bydgoszcz, Trakcji PRKiI oraz Kolei Ukraińskich. Obszernie podsumowujemy rok nowego zarządu PKP PLK a w dziale pasażer wyjaśniamy, dlaczego to Dolny Śląsk, a nie Mazowsze staje się najbardziej "kolejowym" regionem w Polsce. Nasi felietoniści zerkają natomiast na transport szynowy w Wielkiej Brytanii.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS