NUMER 01/2017
NUMER 01/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Kolej przyszłości
szukaj
Śledź nas:

Kto powinien zapłacić za zielone innowacje na kolei?

| Michał Szymajda 19.10.2016 14

Kto powinien zapłacić za zielone innowacje na kolei?
Kto powinien zapłacić na zielone innowacje na kolei?Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Innowacje na kolei przynoszą realne korzyści w postaci uproszczenia procesów logistycznych, skrócenia czasów przejazdu a finalnie wzrost konkurencyjności kolei wobec transportu samochodowego. W Europie pojawiają się nowe wyzwania dla nowoczesnej kolei, które pojęcie „innowacyjności” wynoszą na nowe poziomy technologiczne i… kosztowe.
Uczestnicy panelu dyskusyjnego podczas konferencji „Kolej 4.0 – Otwarte ramy działania” organizowanej przez Fundację ProKolej zwracali uwagę, że europejskie rozwiązania technologiczne stoją obecnie na wysokim poziomie, w czym zasługi ma także polski przemysł technologii informatycznych.

Europejska technologia w światowej czołówce

– Innowacyjne rozwiązania informatyczne, które produkujemy, znajdują uznanie na całym świecie. Podczas negocjacji biznesowych z partnerami z różnych części świata, ostatnio z przedstawicielami Korei Południowej, okazuje się, że technologie które posiadają w tym nowoczesnym kraju, są w tyle za rozwiązaniami europejskimi, w tym polskimi – powiedział Krzysztof Owczarek, prezes Novamedia. Co do pozycji firm produkujących kolejowy software i hardware, zgodził się z nim dr Christoph Lerche, dyrektor pionu europejskiej polityki transportowej w DB AG.

– Owszem, mamy obecnie dobra pozycję, problem oczywiście w tym aby ją utrzymać. Rozwojowi innowacyjności sprzyjają takie projekty współfinansowane przez UE jak Shift2Rail, które prowadzą do wynajdywania nowych technologicznych możliwości dla kolei. Z niecierpliwością czekamy na Shift2Rail 2.0, który ma wystartować po 2020 roku. Musimy trzymać rękę na pulsie jeśli chodzi o rynki azjatyckie. Te szybko się rozwijają i informatyczna rewolucja w ramach kolei także się tam rozpoczęła – mówił Lerche.

Przedstawiciel DB wspomniał, że zainteresowania nowymi technologiami w Niemczech idą dalej niż w większości państw UE. DB w kooperacji z Hyperloop Transportation Technologies bada potencjał środka transportu, o którym obecnie bardzo dużo się rozmawia. – Sprawdzamy, czy ta technologia ma potencjał, ale wiemy, że nie zastąpi nam ona kolei – uważa Lerche.

Kto zapłaci za uciszenie pociągów?

Podczas dyskusji sporo miejsca poświęcono zapowiadanej nowej dyrektywie UE dotyczącej norm hałasu. Uderzyłaby ona w pierwszym rzędzie w przewoźników towarowych, a na rynku polskim w PKP Cargo, o czym piszemy obszernie tutaj, natomiast tutaj opisujemy planowane m.in. w związku z planami UE, inwestycje w tabor PKP Cargo. 

Koszty wprowadzenia cichszego taboru, zgodnego z unijnymi dyrektywami w obszarze przewozów towarowych, szacuje się na około 1,8 mld zł, chociaż mówi się też o kwotach dwukrotnie wyższych. Zdaniem dr. Ralfa Schniedersa, eksperta ze Związku Niemieckich Firm Transportowych, uniwersalnego w skali całej Unii Europejskiej procesu wymiany elementów wagonów lub całych ich serii nie da się wykonać bez pomocy państwa lub środków UE.

– W Niemczech nowa dyrektywa dotycząca hałasu oceniana jest raczej pozytywnie, choć koszt jej wprowadzenia będzie za pewne taki sam jak w Polsce lub wyższy. Jeśli mamy realizować politykę ciszy, potrzebujemy na to publicznych pieniędzy, ponieważ skala koniecznych inwestycji by osiągnąć restrykcyjne normy, będzie bardzo duża – uważa Ralf Schnieders. Wtórował mu Janusz Biliński, dyrektor rozwoju napędów w polskiej firmie Medcom. 

– Oczywistym jest, że dla realizacji tego programu potrzeba będzie wsparcia dla przedsiębiorców. Jego założenia są słuszne, jeśli mamy myśleć o komforcie życia przyszłych pokoleń – powiedział.



tekst alternatywny
 Europejskie Forum Taborowe 2017
Warszawa, 15 marca 2017 r.


Weź udział w największej i najbardziej prestiżowej konferencji w Europie Środkowo-Wschodniej, poświęconej rynkowi produkcji i modernizacji taboru kolejowego. Co roku podejmowane są tematy planowanych zakupów w regionie, nowoczesnych technologii i innowacyjności w konstruowaniu oraz utrzymaniu pojazdów szynowych, zwłaszcza odnośnie zużycia energii, designu i podzespołów. 

Dowiedz się więcej


Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Warszawa (1994)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Warszawa (1994)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01/2017
NUMER 01/2017
Tematem numeru jest przyszłość kolei. Piszemy więc o najnowszych zdobyczach kolejowej techniki w Europie i Azji, a także o tym, czy przyszłością szybkiego transportu lądowego może być Hyperloop. W Raporcie opisujemy najnowsze programy, które mają przyczynić się do wzrostu innowacyjności polskiej kolei zwłaszcza w obszarze taboru kolejowego. Skoro mowa o taborze - dokładnie opisujemy najnowszą konwersję popularnego w Polsce ezt EN57, którą wykonuje poznański FPS, piszemy też o najnowszych zakupach w Małopolsce, gdzie właśnie dotarły pierwsze Impulsy z Newagu. W nowym numerze publikujemy też trzy ciekawe rozmowy - z panią prezes SKM Warszawa Krystyną Pękałą, z Piotrem Pawłowskim, prezesem Fundacji Integracja, a także z Ignacym Górą, prezesem Urzędu Transportu Kolejowego.

Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS