NUMER 07/2017
NUMER 07/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Integracja biletowa
szukaj
Śledź nas:

Kto powinien zapłacić za zielone innowacje na kolei?

| Michał Szymajda 19.10.2016 14

Kto powinien zapłacić za zielone innowacje na kolei?
Kto powinien zapłacić na zielone innowacje na kolei?Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Innowacje na kolei przynoszą realne korzyści w postaci uproszczenia procesów logistycznych, skrócenia czasów przejazdu a finalnie wzrost konkurencyjności kolei wobec transportu samochodowego. W Europie pojawiają się nowe wyzwania dla nowoczesnej kolei, które pojęcie „innowacyjności” wynoszą na nowe poziomy technologiczne i… kosztowe.
Uczestnicy panelu dyskusyjnego podczas konferencji „Kolej 4.0 – Otwarte ramy działania” organizowanej przez Fundację ProKolej zwracali uwagę, że europejskie rozwiązania technologiczne stoją obecnie na wysokim poziomie, w czym zasługi ma także polski przemysł technologii informatycznych.

Europejska technologia w światowej czołówce

– Innowacyjne rozwiązania informatyczne, które produkujemy, znajdują uznanie na całym świecie. Podczas negocjacji biznesowych z partnerami z różnych części świata, ostatnio z przedstawicielami Korei Południowej, okazuje się, że technologie które posiadają w tym nowoczesnym kraju, są w tyle za rozwiązaniami europejskimi, w tym polskimi – powiedział Krzysztof Owczarek, prezes Novamedia. Co do pozycji firm produkujących kolejowy software i hardware, zgodził się z nim dr Christoph Lerche, dyrektor pionu europejskiej polityki transportowej w DB AG.

– Owszem, mamy obecnie dobra pozycję, problem oczywiście w tym aby ją utrzymać. Rozwojowi innowacyjności sprzyjają takie projekty współfinansowane przez UE jak Shift2Rail, które prowadzą do wynajdywania nowych technologicznych możliwości dla kolei. Z niecierpliwością czekamy na Shift2Rail 2.0, który ma wystartować po 2020 roku. Musimy trzymać rękę na pulsie jeśli chodzi o rynki azjatyckie. Te szybko się rozwijają i informatyczna rewolucja w ramach kolei także się tam rozpoczęła – mówił Lerche.

Przedstawiciel DB wspomniał, że zainteresowania nowymi technologiami w Niemczech idą dalej niż w większości państw UE. DB w kooperacji z Hyperloop Transportation Technologies bada potencjał środka transportu, o którym obecnie bardzo dużo się rozmawia. – Sprawdzamy, czy ta technologia ma potencjał, ale wiemy, że nie zastąpi nam ona kolei – uważa Lerche.

Kto zapłaci za uciszenie pociągów?

Podczas dyskusji sporo miejsca poświęcono zapowiadanej nowej dyrektywie UE dotyczącej norm hałasu. Uderzyłaby ona w pierwszym rzędzie w przewoźników towarowych, a na rynku polskim w PKP Cargo, o czym piszemy obszernie tutaj, natomiast tutaj opisujemy planowane m.in. w związku z planami UE, inwestycje w tabor PKP Cargo. 

Koszty wprowadzenia cichszego taboru, zgodnego z unijnymi dyrektywami w obszarze przewozów towarowych, szacuje się na około 1,8 mld zł, chociaż mówi się też o kwotach dwukrotnie wyższych. Zdaniem dr. Ralfa Schniedersa, eksperta ze Związku Niemieckich Firm Transportowych, uniwersalnego w skali całej Unii Europejskiej procesu wymiany elementów wagonów lub całych ich serii nie da się wykonać bez pomocy państwa lub środków UE.

– W Niemczech nowa dyrektywa dotycząca hałasu oceniana jest raczej pozytywnie, choć koszt jej wprowadzenia będzie za pewne taki sam jak w Polsce lub wyższy. Jeśli mamy realizować politykę ciszy, potrzebujemy na to publicznych pieniędzy, ponieważ skala koniecznych inwestycji by osiągnąć restrykcyjne normy, będzie bardzo duża – uważa Ralf Schnieders. Wtórował mu Janusz Biliński, dyrektor rozwoju napędów w polskiej firmie Medcom. 

– Oczywistym jest, że dla realizacji tego programu potrzeba będzie wsparcia dla przedsiębiorców. Jego założenia są słuszne, jeśli mamy myśleć o komforcie życia przyszłych pokoleń – powiedział.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Warszawa (0)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Warszawa (0)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
RYNEK KOLEJOWY 07/2017
NUMER 07/2017
Sporą część lipcowego wydania miesięcznika "Rynek Kolejowy" poświęcamy kwestiom biletowym oraz organizacji transportu. Przedstawiamy problemy we wdrożeniu wspólnego biletu w Polsce i pokazujemy modelowe, szwajcarskie rozwiązania tej kwestii. W dziale "Infrastruktura" piszemy o planowanym powrocie do stolicy stacji Warszawa Główna. Rozmawiamy również z członkiem zarządu Stadler Polska o jubileuszu firmy i przedstawiamy perspektywy wejścia do taboru polskich przewoźników (głównie PKP Intercity) kolejnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. W obszernym materiale "Więcej Dartów nie będziemy. Co poszło nie tak?" przedstawiamy historię najbardziej burzliwej dostawy taboru w Polsce. Opisujemy także wątpliwości dotyczące modernizacji magistrali E20 Warszawa - Poznań.

 

współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS