Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Krakowska łącznica kolejowa Zabłocie – Krzemionki na półmetku

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
28-09-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

– Minął półmetek robót na budowie łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki i jak widać postęp prac jest imponujący – podkreślił Rafał Zahuta, dyrektor projektu z PKP PLK, podczas prasowej wizyty na budowie estakady prowadzącej łącznicę nad miejscem istotnych komunikacyjnie dla Krakowa. – Przeszliśmy już nad najbardziej newralgicznym punktem, to jest nad skrzyżowaniem ulic Wielickiej i Limanowskiego oraz alej Powstańców Śląskich i Powstańców Wielkopolskich. Przed Wszystkimi Świętymi postaramy się udrożnić ruch na tym skrzyżowaniu – dodał dyrektor projektu.

Budowana łącznica mierzy ponad 1600 m. Po zakończeniu inwestycji, co nastąpi w ostatnim kwartale przyszłego roku, o 15 minut skróci się czas dojazdu z Krakowa do Zakopanego, sprawniej też będą kursować pociągi Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Inwestycję o wartości ponad 300 mln zł, dofinansowaną z POiŚ, na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. wykonuje konsorcjum Budimex S.A. (lider) i Ferrovial Agroman S.A. (partner).

Spektakularny widok wznoszonej estakady

Do tej chwili wykonawca zakończył wznoszenie 27 podpór z 30 zaplanowanych w estakadzie prowadzącej linie kolejową ponad skrzyżowaniem ulic Wielickiej i Limanowskiego oraz alej Powstańców Śląskich i Powstańców Wielkopolskich. – Zmontowaliśmy 23 przęsła stalowe, w tym dwa najdłuższe: 78 i 81-metrowe nad tarczą skrzyżowania. Najtrudniejsze prace są już za nami – podsumowuje półmetek prac Tomasz Wójcik, kierownik budowy z Budimex SA., zastrzegając, że największym wyzwaniem było wykonanie montażu najdłuższych przęseł przy równoczesnym utrzymaniu ruchu samochodów i tramwajów. Było też wtedy kilka nocy, kiedy dla potrzeb budowy ruch tramwajowy zatrzymywano o północy, a już o piątej nad ranem ponownie go puszczano.

Szczęśliwie postępowi prac na budowie konstrukcji estakady sprzyjała pogoda, ale też sam wykonawca przyspieszył roboty przygotowując wcześniej elementy na wytwórniach, a potem przywożąc scalone i gotowe do montażu na plac budowy.

W tej chwili wykonawca koncentruje się na pracach końcowych estakady oraz na robotach kubaturowych, czyli na przystankach kolejowych Zabłocie i Krzemionki. Do montażu m.in. pozostało jeszcze pięć przęseł od strony stacji Krzemionki. To jednak wymaga zamknięcia dla ruchu samochodowego estakady im. Obrońców Lwowa, co będzie miało miejsce od połowy listopada do końca roku, a właściwie do Świąt Bożego Narodzenia.

W tej chwili, jak zauważa Tomasz Wójcik, wykonywane prace są spektakularne. Po prostu wyłania się coraz wyraźniej kształt całej estakady. Przy późniejszych pracach wykończeniowych już tak widocznego efektu nie będzie, a ostatnie trzy miesiące na kontrakcie będą wiązały się wyłącznie z procedurami certyfikacji i pozyskiwania atestów.

Korzyści dla podróżujących koleją i dla mieszkańców

Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. połączy przystanki Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki, co umożliwi szybszy i bezpośredni przejazd pociągiem z Krakowa Głównego do stacji Kraków Bonarka i dalej do Skawiny, Zakopanego oraz Oświęcimia i skróci podróż w kierunku Zakopanego. Zwiększy się dostępność z centrum Krakowa do linii kolejowej, a pasażerowie będą mieli możliwość dogodnej przesiadki w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, co oznacza, że szybko i sprawnie przesiądą się z kolei na komunikację miejską i odwrotnie.

Na przystanku Kraków Zabłocie wykonano już część peronów i stalowej konstrukcji zadaszenia. Wybudowano szyby windowe oraz fundamenty pod schody ruchome. Docelowo pod torami powstanie hala przystankowa. Z hali pasażerowie wyjdą schodami bezpośrednio na peron. Obiekt wyposażony zostanie w wiaty, ławki, oświetlenie oraz będzie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Prace w rejonie przystanku Kraków Krzemionki koncentrują się obecnie na przebudowie układu torowego. Dzięki jego modernizacji zapewniony będzie lepszy ruch pociągów. W następnej fazie wykonawca skupi się na budowie nowych, funkcjonalnych i w pełni wyposażonych peronów na łącznicy. Przystanek będzie również dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Przebudowywane są także chodniki i układ drogowy w rejonie ul. Plac Przystanek na Krzemionkach. Powstanie tu także nowy parking, dojścia do przystanku i przejścia podziemnego. Zakończyły się natomiast roboty na części torów z Bonarki do Prokocimia.

Jeszcze trochę cierpliwości

Oczywiście dotąd największe uciążliwości budowy wiązały się z utrudnieniami w ruchu samochodowym i w kursach komunikacji zbiorowej. Jednak największe utrudnienia skończą się już 29 października. Natomiast jeszcze trochę kłopotów wyniknie z zamknięcia położonej po sąsiedzku drogowej estakady, w związku z montażem ostatnich przęseł na obiekcie dla łącznicy kolejowej.

Miejski administrator dróg i komunikacji, tj. ZIKiT, uczulił wykonawcę na pewne istotne dla funkcjonowania Krakowa terminy, dla których przeszkody w ruchu muszą być zminimalizowane. W tym przełomowy jest 1 października, kiedy zdecydowanie zwiększa się ruch samochodowy i komunikacji zbiorowej. – I to się udało – podkreśla Michał Pyclik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu, informując, że z tą datą autobusy komunikacji zbiorowej wracają na starą trasę i będą już przejeżdżały przez tarczę skrzyżowania pod estakadą kolejowej łącznicy.
Druga istotna data związana jest ze świętami Wszystkich Świętych. Estakada kolejowa powstaje na trasie do cmentarzy i na wylotowej drodze z Krakowa. W tym miejscu więc panuje w tym okresie szczególnie wzmożony ruch. Wykonawca zadeklarował, że jeszcze przed tym świętem uda się usunąć utrudnienia na tarczy skrzyżowania.

Na pewno do czasu zakończenia całej budowy należy liczyć się z utrudnieniami w ruchu, ale nie będą już one tak dokuczliwe dla mieszkańców Krakowa jak te, które występowały do czasu osiągnięcia półmetka robót na kolejowej inwestycji.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kraków: PKP PLK i Budimex nagradzani za łącznicę

Infrastruktura

Kraków: PKP PLK i Budimex nagradzani za łącznicę

Kasper Fiszer 20 czerwca 2018

Potrzebne dodatkowe prace przy nowej łącznicy w Krakowie

Infrastruktura

Przystanek Kraków Bonarka powrócił. Do czerwca

Infrastruktura

Zobacz również:

Kraków: PKP PLK i Budimex nagradzani za łącznicę

Infrastruktura

Kraków: PKP PLK i Budimex nagradzani za łącznicę

Kasper Fiszer 20 czerwca 2018

Potrzebne dodatkowe prace przy nowej łącznicy w Krakowie

Infrastruktura

Przystanek Kraków Bonarka powrócił. Do czerwca

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5