NUMER 05/2017
NUMER 05/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Kolej a środowisko
szukaj
Śledź nas:

Kolej pilnie potrzebuje maszynistów

| inf. prasowa UTK 18.04.2017 338

Kolej pilnie potrzebuje maszynistów
Fot. Igor Urbański, SM42.pl
Za dwa lata potrzeba będzie 18 tys. maszynistów. Jak stwierdza Urząd Transportu Kolejowego – to szansa dla poszukujących ciekawej pracy. Obecnie w Polsce 16,5 tysiąca osób prowadzi pojazdy kolejowe, ale przez najbliższe 5 lat prawie 4,5 tys. maszynistów osiągnie wiek emerytalny. Na szczęście, jak uspokaja UTK, większość przewoźników już zaczęła działać, by zniwelować lukę pokoleniową.
Przewoźnicy potrzebują maszynistów i ta tendencja utrzyma się przez kilka następnych lat – zauważa UTK. Urzędnicy stwierdzają, że maszynistom bezrobocie raczej nie grozi. Dlatego warto się zastanowić nad wyborem właśnie tego zawodu. – Warto zostać maszynistą. Nie dość, że to bardzo ciekawy zawód, to dochodzi argument czysto materialny – zachęca Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego. – Zarobki doświadczonych maszynistów przekraczają średnią pensję krajową. Do tego maszynista nadal cieszy się dużym prestiżem społecznym – dodaje.

Na początku 2017 r., zgodnie z danymi przekazanymi przez przedsiębiorstwa kolejowe za pomocą aplikacji rejestr maszynistów, na stanowisku związanym z prowadzeniem pojazdu kolejowego pracowało ponad 16,5 tys. osób. Zdecydowana większość posiadała uprawnienia maszynisty pojazdu trakcyjnego. W związku z niekorzystną strukturą demograficzną Urząd Transportu Kolejowego spróbował określić zapotrzebowanie na maszynistów w najbliższym czasie. Zgodnie z informacjami dostarczonymi przez przewoźników za dwa lata potrzebnych będzie 18 tys. maszynistów.

Struktura wiekowa maszynistów (stan na 31 grudnia 2016 r.):

Mat. UTK

Ilu maszynistów odejdzie na emeryturę?

W 2016 r. ponad połowa maszynistów miała ponad 50 lat. W kolejnych latach możliwość przejścia na emeryturę uzyska ponad 700 osób rocznie. Najwięcej maszynistów – prawie 950 – będzie mogło odejść w 2020 r. W ciągu najbliższych 5 lat prawie 4,5 tys. maszynistów będzie mogło odejść z zawodu na emeryturę Prawdopodobnie część z nich pozostanie w zawodzie ze względu na duże zapotrzebowanie. Pracować będą mogli jedynie ci, którzy nadal będą spełniać wymagania zdrowotne. Jednak ich odejście z zawodu jest nieuniknione. Dlatego w najbliższych latach na rynku będzie gwałtowne zapotrzebowanie na nowych maszynistów, szczególnie, że przewoźnicy pasażerscy przewidują wzrost przewozów.

Zapotrzebowanie na maszynistów pociągów pasażerskich będzie zróżnicowane w zależności od polityki transportowej poszczególnych samorządów. Należy przewidywać, że największe będzie w rejonie dużych miast: Warszawy, Krakowa, Łodzi, Poznania, Wrocławia oraz Trójmiasta, gdzie systematycznemu zagęszczeniu ulega siatka połączeń miejskich i aglomeracyjnych. W przypadku pociągów towarowych maszyniści będą niezbędni do sprawnej obsługi rozwijających się portów (Gdańsk, Gdynia, Szczecin) i kopalń (węgla kamiennego, brunatnego, surowców skalnych, siarki, miedzi) znajdujących się głownie w południowej części Polski oraz największych centrów logistycznych leżących w pobliżu największych miast.

Piramida wieku maszynistów (stan na 31 grudnia 2016 r.):

Mat. UTK

Jak zostać maszynistą?

By zostać maszynistą należy spełnić kilka wymagań. Pierwszy etap to zdobycie licencji maszynisty wydawanej przez Prezesa UTK. Do jej uzyskania trzeba odbyć szkolenie, zaliczyć pozytywnie badania lekarskie i psychologiczne oraz zdać egzamin w ośrodku szkolenia i egzaminowania maszynistów i kandydatów na maszynistów. Osoby, które np. ukończą technikum w zawodzie technik transportu kolejowego lub technik elektroenergetyk transportu szynowego są zwolnione z obowiązku szkolenia i mogą eksternistycznie podejść do egzaminu.

Drugi etap to zdobycie świadectwa maszynisty. Kandydat na maszynistę powinien zatrudnić się u przewoźnika lub zarządcy infrastruktury. Zostanie wtedy skierowany na półtoraroczne szkolenie. Później potrzebne są kolejne badania lekarskie i zdanie egzaminu ze znajomości infrastruktury kolejowej i taboru.

Zdobycie uprawnień do kierowania pojazdem może ułatwić odpowiednia edukacja. – Powoli odradza się szkolnictwo kolejowe w Polsce. Zachęcam wszystkich młodych ludzi, którzy chcieliby pracować na kolei, aby skorzystali z oferty techników z klasami kolejowymi i kontynuowali naukę na specjalnościach kolejowych uruchamianych na uczelniach wyższych – przekonuje Ignacy Góra, Prezes UTK. W wielu technikach można zdobyć tytuł technika automatyka sterowania ruchem kolejowym, elektroenergetyka transportu szynowego lub dróg i mostów kolejowych. Pozwoli to na podjęcie pracy na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz z prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych.



II Okrągły Stół Energetyczny

Data: Warszawa, 1-2 czerwca 2017 r. 
Miejsce: Ministerstwo Rozwoju (Sala pod Kopuła, Wejście od ul.Wspólnej), Plac Trzech Krzyży 3/5 Warszawa

Zapraszamy do udziału w dwudniowej konferencji współorganizowanej przez Ministerstwo Energii i Zespół Doradców Gospodarczych TOR, poświęconej dyskusji nad najważniejszymi zagadnieniami dotyczącymi sytuacji i perspektyw rozwoju polskiej energetyki. Wśród uczestników znajdą się m.in. minister energii Krzysztof Tchórzewski,wiceminister środowiska i pełnomocnik rządu ds. polityki klimatycznej Paweł Sałek, wiceministrowie energii Andrzej Piotrowski, Grzegorz Tobiszowski i Michał Kurtyka, a także prezes Urzędu Regulacji Energetyki – Maciej Bando.

Uczestnictwo jest darmowe, ale podlega akredytacji.
Szczegółowy program oraz możliwość zgłoszenia udziału w wydarzeniu – tutaj.

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (417)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (417)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 05/2017
NUMER 05/2017
W bieżącym numerze wiele miejsca poświęcamy sprawom taborowym i nie tylko. W raporcie zebraliśmy materiały związane z ochroną środowiska, w tym dotyczące coraz powszechniejszej na kolei budowy ekranów akustycznych oraz często budzących oburzenie mieszkańców wycinek drzew wzdłuż linii kolejowych. Ponadto w tym wydaniu rozmowy z L. Zobniowem (Anwil), A. Padzińskim (PKS Polonus), J. Oniszczukiem (PKP Intercity) oraz A. Bręczewskim (Modertrans). Podsumowujemy też trudny rok spółek giełdowych i relacjonujemy start kolei miejskiej we Wrocławiu. Analizujemy też to, jak „centralne” obiekty zdominowały infrastrukturę oraz jakie skutki przyniosło rozporządzenie „przejazdowe”.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS