Wzrosty pasażerów notuje w Czechach narodowy przewoźnik České dráhy. W 2017 roku przewiózł o 3,2 mln pasażerów więcej niż w roku 2016.
Inaczej niż w Polsce České dráhy nie są jedynym przewoźnikiem dalekobieżnym (prężnie działają tam tacy operatorzy jak Leo Express czy RegioJet), obsługują też całą masę linii lokalnych, choć i na tym polu mają w niektórych regionach konkurencję. Jak podał zarząd przewoźnika, w 2017 roku pociągi ČD przewiozły 174,7 mln pasażerów. To o 3,2 mln więcej niż w roku poprzednim. Tendencję zwyżkową ČD notują od 2010 roku.
– Podróże pociągami stają się coraz popularniejsze, Czesi doceniają ten środek lokomocji. W przeliczeniu na liczbę mieszkańców każdy z Czechów statystycznie przejechał naszym pociągiem 18 razy – powiedział Pavel Krtek, prezes zarządu ČD.
Wielkość pracy przewozowej w 2017 roku wzrosła o 5,4% – do 7,8 mld pasażerokilometrów. Średnia długość przejazdu wyniosła 44,5 km. Krtek podkreśla, że to także ze względu na większe zainteresowanie podróżami międzynarodowymi. Takimi pociągami przewieziono ok. 400 tysięcy pasażerów. Jako przykład szczególnie udanego debiutu w tym zakresie prezes ČD podały trasę Praga – Linz.
Obecnie Koleje Czeskie są na etapie wyboru wykonawcy 50 wagonów dla pociągów dalekobieżnych i 10 spalinowych zespołów trakcyjnych dla obsługi trasy Praga – Kladno. W planach na ten rok jest rozpisanie przetargu na 380 nowych wagonów.
Dla pewnego porównania: w całej Polsce z oferty wszystkich przewoźników w 2017 roku
skorzystało 304 mln pasażerów (to najlepszy wynik od 15 lat). O wynikach przewozowych PKP Intercity w 2017 roku można przeczytać
tutaj.i