NUMER 04/2017
NUMER 04/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
szukaj
Śledź nas:

Ekspersem przez media: Kolejne problemy z przetargiem na czeską linię KDP

| Michał Plaza 06.06.2016 29

Ekspersem przez media: Kolejne problemy z przetargiem na czeską linię KDP
fot. PatrikPaprika CC BY-SA 4.0
Správa železniční dopravní cesty (czeski zarządca infrastruktury) anulowała konkurs na wypracowanie studium wykonalności, z którego miały powstać plany budowy kolei dużych prędkości. 
Zamówienie o wartości 25 mln koron zostało zablokowane już po raz trzeci. Tym razem powodem zatrzymania prac była interwencja policji i następujące po niej śledztwo, na potrzeby którego zatrzymano całą dokumentację, włącznie ze złożonymi już ofertami. SŽDC w ten sposób straciła całkowicie kontrolę nad przetargiem, co było główną przyczyną jego anulowania. Do konkursu zgłosiło się 4 oferentów. Wg strategicznych dokumentów ministerstwa transportu pierwszym odcinkiem czeskich KDP ma być trasa Praha – Lovosice wybudowana do 2030 roku.

České dráhy dokonały zapowiadanej emisji międzynarodowych papierów dłużnych
o wartości 400 mln euro. Jest to najwyższa do tej pory przeprowadzona przez ČD emisja obligacji. Mają one zostać spłacone za 7 lat – ich oprocentowanie rocznie wynosi 1,875%. Pozyskane środki posłużą do wykupienia wcześniejszych papierów dłużnych z 2011 roku, których oprocentowanie równało się 4,5% rocznie. Dzięki korzystniejszemu oprocentowaniu obsługa długu ma kosztować rocznie o 213 mln koron mniej. Całkowite zadłużenie ČD sięga 33 mld koron. Niższe oprocentowanie jest skutkiem niedawnego polepszenia ratingu agencji Moody’s do poziomu Baa2.

Kończy się epopeja związana ze sprzedażą dworców będących w majątku przewoźnika České dráhy zarządcy infrastruktury SŽDC. Najpóźniej od 1 lipca właścicielem zdecydowanej większości budynków dworcowych w Republice Czeskiej będzie Správa železniční dopravní cesty. Skomplikowaną transakcję potwierdził zarząd państwowego przewoźnika. Wcześniej zgodę wyraziła czeska rada ministrów, walne zgromadzenie ČD oraz rada nadzorcza ČD. Wartość transakcji wynosi 3,31 mld koron. Tym sposobem ČD odrzuciły ofertę jednej z grup deweloperskich, która za przejęcie dworców oferowała 4 mld koron. Zmiana struktury właścicielskiej ma sprzyjać procesowi liberalizacji na kolei. Kolejnym skutkiem jest ułatwienie pozyskiwania dotacji na remonty obiektów przez zarządcę infrastruktury – do 2 lat mają rozpocząć się rekonstrukcje 60 dworców.

České dráhy jako jeden ze sposobów obniżenia swojego zadłużenia rozważają sprzedaż swoich baz paliwowych w lokomotywowniach. Ich nabywcą miałoby być inne państwowe przedsiębiorstwo Čepro, będące administratorem czeskich rezerw paliwowych. W chwili obecnej Čepro zarządza już zakładowymi stacjami paliwowymi przedsiębiorstw Česká pošta oraz ČEZ. České dráhy w 2015 roku zużyły olej napędowy o wartości 1,6 mld koron. Obecnie dostawcą paliw dla ČD jest Unipetrol należący do grupy Orlen.

Grupa AWT kontynuuje modernizację terminalu multimodalnego w miejscowości Paskov.
W maju do użytku oddano nowoczesną intermodalną suwnicę Hyster RS 46-33 IH. Po ukończeniu modernizacji powierzchnia terminalu zajmie 71 tysięcy metrów kwadratowych a pojemność wzrośnie do 4 800 TEU. Obiekt AWT należy do grupy PKP Cargo, która zamierza zdywersyfikować rodzaje przewożonych towarów i zmniejszyć zależność od transportu paliw stałych.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Praga (26)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Praga (26)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2017
NUMER 04/2017
W kwietniowym numerze „Rynku Kolejowego” przedstawiamy pogłębioną analizę wyników przewozowych kolei w 2016 roku. Poza tym Czytelnik może liczyć na interesujące rozmowy z P. Królem, W. Nowakiem, K. Celińskim oraz J. Kućminem, a także relacje z ważnych wydarzeń, takich jak wizyta wicepremiera Morawieckiego w Medcomie oraz przekazanie do eksploatacji setnego Impulsa. Polecamy również artykuły prezesa I. Góry na temat okresów przejściowych TSI oraz J. Polaczka o pomyśle wydłużenia linii LHS na zachód. W numerze zajmujemy się też dostępnością transportową Łodzi, przyszłością kolei w Małopolsce i… trudną teraźniejszością kolei na Dolnym Śląsku.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS