Partnerzy serwisu:
Pasażer

Czy WKD może okazać się ratunkiem na czas remontu linii 447?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
30-05-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Czy WKD może okazać się ratunkiem na czas remontu linii 447?
fot. Martyn JandułaWKD może pomóc w odciążeniu linii do Grodziska?
Sprawne zapewnienie transportu z gmin ościennych do Warszawy powinno być priorytetem dla kolejarzy w czasie remontu torów aglomeracyjnych w ciągu linii 447. Rzadko jednak dostrzega się potencjał, który drzemie tuż obok pod postacią Warszawskiej Kolei Dojazdowej. Mogłaby ona przejąć część pasażerów, bardzo ważne jest tylko, żeby odbywało się to przy wsparciu kolejarzy.

Gminy leżące wzdłuż linii kolejowej nr 447 do Grodziska Mazowieckiego prawie jednogłośnie opowiedziały się za najkrótszym terminem realizacji inwestycji. PKP PLK obwieściły w kwietniu, że to nad wariantem całkowitego zamknięcia torów właśnie się teraz skupią. Wszystko więc wskazuje na to, że tysiącom pasażerów, którzy na co dzień korzystają z tej linii kolejowej, trzeba będzie zorganizować sprawny transport zastępczy w stronę Warszawy.

Pierwszym pomysłem na to jak to zrobić są połączenia autobusowe. Grodzisk Mazowiecki apeluje także, żeby utrzymać ruch pociągów po torach dalekobieżnych. To rozwiązanie może być zastosowane dla Grodziska, ponieważ jako jedyne miasto na tej trasie posiada peron przy linii nr 1 z Warszawy do Łodzi.

WKD lekiem na zło?

Warto jednak zwrócić uwagę, że w niedalekim sąsiedztwie torów PLK, znajduje się jeszcze jeden środek transportu, który nie do końca jest doceniany, a mimo wszystko może poszczycić się największą punktualnością wśród środków szynowych. Jak podaje Urząd Marszałkowski, w 2015 roku z usług Warszawskiej Kolei Dojazdowej skorzystało ponad 7 mln pasażerów.

Szykowany drugi już etap rewitalizacji torów oraz wykonana w końcu maja zmiana napięcia w sieci trakcyjnej pozwolą wreszcie „małej kolei” podnieść znaczenie – i tak już wysoko cenionego – publicznego środka transportu. Zwiększenie liczby pojazdów obsługujących linię z Grodziska do Warszawy przełoży się na lepszą częstotliwość dla pasażerów. Mogłaby to być ciekawa alternatywa dla podróżnych, którzy z powodu remontu linii 447 będą musieli innymi sposobami dostać się do stolicy. – Podczas największych utrudnień związanych z przeprowadzoną modernizacją linii kolejowej nr 1 pomiędzy Warszawą i Grodziskiem Mazowieckim, które przypadły na przełom 2014 i 2015 i nie wiązały się z całkowitym zawieszeniem ruchu na tym odcinku, wzrost liczby pasażerów na linii WKD wyniósł średnio od 15 do 20% – informuje Krzysztof Kulesza, rzecznik prasowy WKD. – W zbliżającej się perspektywie, w przypadku ewentualnego całkowitego zamknięcia pary torów dla ruchu aglomeracyjnego, można oszacować wzrost na podobnym poziomie, choć należy mieć na uwadze lepszą ofertę ze strony operatorów realizujących ruch dalekobieżny – dodaje.

Po zakończeniu działań inwestycyjnych związanych z modernizacją infrastruktury oraz taboru WKD od przełomu 2016 i 2017 r. planowane jest sukcesywne włączanie do rozkładu jazdy dodatkowych pociągów. – W pierwszej kolejności powinny one zapewnić poprawę warunków podróżowania dla aktualnych klientów. Ewentualny szybszy wzrost liczby połączeń w ciągu 2017 r. byłby uzależniony od oferty przewozowej zapewnianej przez operatorów obsługujących linię kolejową nr 1/447, której szczegóły aktualnie nie są jeszcze znane – podaje Kulesza.

Jak zapewnia rzecznik, na pewnych odcinkach jest możliwe przejęcie części pasażerów. – Jednakże w bardzo ograniczonym zakresie. Wiele zależy od szczegółów związanych z docelową organizacją ruchu wzdłuż remontowanej linii nr 447. Dopiero na podstawie szczegółowych danych o rozkładzie jazdy pociągów, sposobie organizacji ruchu i ewentualnej zastępczej komunikacji autobusowej możliwe będzie przygotowanie odpowiedniej strategii – zaznacza.

Może wspólny bilet?

Duże perturbacje na kolei, niestety, zawsze powodują, że część pasażerów przesiada się na transport indywidualny. Jak wyjaśnia Marcin Gromadzki, specjalista w dziedzinie transportu publicznego, często te osoby nie rezygnują już ze swojego sposobu podróżowania, mimo że utrudnienia na kolei się kończą.

Dlatego tym bardziej należy zadbać dla tysięcy pasażerów o odpowiednią alternatywę i zachęcić ich do dalszego korzystania z transportu publicznego. Niewątpliwie, skutecznym sposobem może okazać się honorowanie biletów przez WKD. W przeszłości kolejka prowadziła takie działania, jednak wycofała się z oferty tłumacząc się zbyt dużą liczbą pasażerów. – Wprowadzenie honorowania biletów jest brane pod uwagę, jednakże na obecną chwilę nie można jeszcze określić w jakim zakresie. Rozmowy pomiędzy zainteresowanymi stronami jeszcze się nie rozpoczęły – zaznacza Kulesza.

Wciąż nie ma konkretnych ustaleń ze strony kolejarzy co do całej strategii remontu i zapewnienia komunikacji zastępczej. PKP PLK planują, że pierwsze prace ruszą wiosną 2017 roku.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5