NUMER 07/2017
NUMER 07/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Integracja biletowa
szukaj
Śledź nas:

Czesi porządkują sprawę stołecznego dworca i przygotowują inwestycje w Pradze

| Michał Plaza 23.10.2016 39

Czesi porządkują sprawę stołecznego dworca i przygotowują inwestycje w Pradze
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Czeski zarządca infrastruktury kolejowej – Správa Železniční Dopravní Cesty, nowy właściciel większości dworców w Republice Czeskiej, postanowił o rozwiązaniu niejasnej sytuacji związanej z praskim dworcem głównym. Umowa z włoską firmą Grandi Stazioni, która wygasła 16 października 2016, nie została przedłużona.
Grandi Stazioni, operator dworca od 2003 roku, w umowie z ówczesnym właścicielem (państwowym przewoźnikiem České Dráhy), w zamian za komercyjne wykorzystanie obiektu zobowiązało się do wyremontowania całego dworca włącznie z historycznymi zabudowaniami. Rekonstrukcja hal stacyjnych prowadzona była w latach 2006-2009, lecz od jej zakończenia prace nad pozostałą częścią dworca spowolniły i nie zostały zakończone do dzisiaj.

Koniec prac warunkował automatyczne przedłużenie umowy na dalszych 30 lat, w czasie których Grandi Stazioni miało czerpać dochody z wynajmu powierzchni komercyjnych. SŽDC odrzuciło możliwość podpisania aneksu do wcześniejszej umowy i wezwało Grandi Stazioni do przekazania obiektu. Włoski operator dworca w przypadku braku porozumienia zagroził procesem sądowym o zwrot poniesionych nakładów.

16 października SŽDC ostatecznie przejęło dworzec przy braku obecności przedstawicieli GS. SŽDC nie chce już pośredników i zarządzaniem dworcem zajmie się samo. Grande Stazioni dzierżawiło obiekt przez ostatnie 13 lat i chciało robić to dalej, przy jednoczesnym braku prac w budynku dworca. SŽDC się na to nie zgodziło.

Kolejny przetarg na odcinek Praha Hostivaří i Praha Vršovice

Zarządca infrastruktury rozpisał też drugi przetarg na przebudowę czwartej magistrali kolejowej (IV tranzitní železniční koridor) pomiędzy stacjami Praha Hostivaří a Praha Vršovice. Jest to drugie podejście do wyłonienia wykonawcy prac budowlanych o szacowanej wartości 3,6 mld koron. Zwycięzcą pierwszego przetargu była firma Chládek & Tintěra, lecz nieoczekiwanie państwowy inwestor konkurs ofert anulował, co poza protestami zwycięskiej firmy, skutkowało również krytyką ze strony Ministra Transportu i mediów związaną z opóźnieniem rozpoczęcia prac.

Zapisy konkursowe drugiego przetargu określają wyższe wymagania w zakresie zrealizowanych wcześniej inwestycji czy doświadczenia personelu – zdaniem firmy Chládek & Tintěra nowe wymagania ją dyskwalifikują w samodzielnym udziale w przetargu. W związku z tym złożyła ona skargę do Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (odpowiednik UOKiK) wnosząc o wstrzymanie nowego konkursu, równocześnie jednak zapowiedziała zgłoszenie się do niego w konsorcjum.

Podczas modernizacji na 7-kilometrowym odcinku zostaną odnowione stacje Praha Strašnice oraz Praha Vršovice a także powstaną 2 nowe stacje dla obsługi ruchu lokalnego i regionalnego (Praha Eden oraz Praha Zahradní Město).

Lista czeskich dworców do modernizacji

Správa železniční dopravní cesty doprecyzowała listę dworców, których modernizacja rozpocznie się jeszcze w 2016 roku. Do końca roku na prace na nich przeznaczonych zostanie 166 mln koron. Niewielka kwota wiąże się z charakterem przeprowadzanych prac – będą to drobne naprawy niewymagające pozwolenia na budowę (wymiany okien, drzwi, pokrycia dachowego, naprawy fasad, ale także remonty poczekalni, toalet czy pomieszczeń stacyjnych), poprawiające stan techniczny i estetykę. 1 lipca SŽDC przejęło od przewoźnika České dráhy 1575 dworców i pozostałych obiektów dworcowych – w najbliższych latach zarządca infrastruktury planuje na ich naprawy wydać ponad mld koron.

Praski Wiadukt Negrelliego do modernizacji

Správa železniční dopravní cesty rozpoczyna modernizację Wiaduktu Negrelliego (Negrelliho viadukt) w Pradze tym samym podejmując się prac przy pierwszym etapie budowy połączenia kolejowego z centrum miasta na Lotnisko Wacława Havla. Inwestor rozpisał przetarg na naprawę 150-letniego wiaduktu i mostu łączącego dworzec Praha Masarykovo nádraží z dzielnicą Holešovice i liniami do Kladna (kierunek lotnisko) oraz Kralup nad Vltavou (kierunek Drezno). Częścią projektu będzie usunięcie przybudówek i zabudowań powstałych w łukach wiaduktu. Pracom poddanych zostanie 1100 metrów konstrukcji, które pochłoną szacunkowo 1,2 mld koron. Naprawy mają trwać 3 lata, w czasie których wiadukt zostanie zamknięty – pociągi regionalne z kierunku północno-wschodniego kończyć będą swój bieg na stacji Praha Bubny.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Praga (0)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer

Wiecej z regionu:

Praga (0)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
RYNEK KOLEJOWY 07/2017
NUMER 07/2017
Sporą część lipcowego wydania miesięcznika "Rynek Kolejowy" poświęcamy kwestiom biletowym oraz organizacji transportu. Przedstawiamy problemy we wdrożeniu wspólnego biletu w Polsce i pokazujemy modelowe, szwajcarskie rozwiązania tej kwestii. W dziale "Infrastruktura" piszemy o planowanym powrocie do stolicy stacji Warszawa Główna. Rozmawiamy również z członkiem zarządu Stadler Polska o jubileuszu firmy i przedstawiamy perspektywy wejścia do taboru polskich przewoźników (głównie PKP Intercity) kolejnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. W obszernym materiale "Więcej Dartów nie będziemy. Co poszło nie tak?" przedstawiamy historię najbardziej burzliwej dostawy taboru w Polsce. Opisujemy także wątpliwości dotyczące modernizacji magistrali E20 Warszawa - Poznań.

 

współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS