Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Co dalej z linią Łapy - Śniadowo?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
30-09-2009
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy, 30 września 2009

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Co dalej z linią Łapy - Śniadowo?
Pisaliśmy niedawno o kłopotach władz samorządowych z miejscowości leżących przy linii Łapy - Śniadowo, które związane są z próbami przejęcia tego odcinka od PKP PLK, a w dalszej perspektywie przywrócenia ruchu na tej trasie. Ostatnio otrzymaliśmy taki oto list od Wójta Gminy Sokoły, leżącej przy wspomnianym odcinku, Józefa Zajkowskiego.

Zwracam się do ludzi dobrej woli, którym społeczeństwo dało mandat zaufania i powierzyło swój los w ich ręce o pomoc w reaktywacji nieczynnej linii kolejowej. Możliwości Samorządu Gminy Sokoły jako inicjatora wznowienia ruchu kolejowego wyczerpały się. Z uwagi na to, że działania podejmowane przez Samorząd Gminy Sokoły są działaniami ponadregionalnymi zwracam się do Państwa o pomoc w uruchomieniu linii kolejowej. Poniżej przedstawiam długoletnie starania samorządu w sprawie reaktywacji kolei. W kwietniu 2000 roku został zamknięty ruch pociągów na odcinku Łapy - Sokoły - Śniadowo.
Jak nam wszystkim wiadomo kolej jest najtańszym środkiem transportu publicznego. Uważałem, że poważnym wyzwaniem dla samorządu i społeczeństwa jest reaktywacja transportu kolejowego. Wspólnie z samorządem gminy w roku 2006 podjąłem działania mające na celu uruchomienie linii kolejowej Łapy-Sokoły w trosce o miejscowych i okolicznych przedsiębiorców jak również mieszkańców. W związku z powyższym 29 maja 2006 roku zostałem zaproszony na Forum Ogólnopolskie Stowarzyszenia Samorządów na rzecz Kolei Lokalnych, które odbyło się w dniach 12-13.06.2006r. w Warszawie.

Dnia 28 czerwca 2006 roku skierowałem pismo do PKP S.A. Centrala Spółki w Warszawie w sprawie przejęcia przez gminę Sokoły i uruchomienia linii kolejowej Łapy - Śniadowo (pismo w załączeniu). Jednocześnie skierowałem powyższe pisma do:

1. Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w Białymstoku;
2. PKP PLK S.A. Zakład Linii Kolejowych w Białymstoku;
3. PKP S.A. Oddział Gospodarowania Nieruchomościami;
4. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Centrala w Warszawie;
5. Ministerstwo Transportu w Warszawie.

Z pisma Ministerstwa Transportu wynikało, że powyższa linia kolejowa zakwalifikowana jest jako linia o znaczeniu państwowym, a nie lokalnym pomimo, że jest już nieczynna od 2000 roku, a PLK S.A. jednostkom samorządu lokalnego może przekazywać nieodpłatnie linie o znaczeniu lokalnym. Ministerstwo wskazało by Rada Gminy wystąpiła z wnioskiem do zarządu PLK w Warszawie o przekazanie linii nr 36. W tym okresie Departament Kolejnictwa i Transportu Kolejowego Ministerstwa Transportu wystąpił o zmianę statusu linii kolejowej nr 36 z znaczenia państwowego na znaczenie lokalnego. Działania Ministerstwa i PKP rozbudziły nadzieje moje i samorządu dotyczące nieodpłatnego przejęcia linii nr 36 pod warunkiem znalezienia przewoźnika i uporządkowania trasy przejazdu (tj. usunięcia krzaków ograniczających widoczność). Rada Gminy Sokoły podjęła Uchwałę Nr XXXVII/155/06 w dniu 16 sierpnia 2006 roku w sprawie wyrażenia zgody na nieodpłatne przejęcie linii kolejowej Łapy-Śniadowo oraz odcinka linii Czerwony Bór - Zambrów od Zarządu Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.

W związku z przekazaniem linii kolejowej nr 36 PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. powołały komisję inwentaryzacyjną pismem z dnia 27.09.2006 roku, w skład której weszli pracownicy PKP z Białegostoku i Urzędu Gminy Sokoły. Miejscowi przedsiębiorcy widząc działania Wójta na rzecz reaktywacji linii kolejowej nr 36 złożyli swoje deklaracje przewozu środków transportu do produkcji rolnej, materiałów budowlanych z podaniem asortymentu i ilości. PLK S.A. w Warszawie zaproponowały by w dniu 15.11.2006 roku odbyło się spotkanie komisji inwentaryzacyjnej w celu podpisania protokołów inwentaryzacyjnych niezbędnych do nieodpłatnego przekazania linii kolejowej nr 36 i 50. W dniu 11 styczniu 2007 roku odbyło się posiedzenie Komisji Finansowo-Gospodarczej i Rozwoju Gminy z udziałem przedstawicieli PLK z Białegostoku, Warszawy, PKP CARGO S.A. - przewoźnika, Radnych Powiatu, Starostwa Powiatowego, miejscowych przedsiębiorców. W wyniku rozmów PKP PLK zobowiązało się do uruchomienia linii kolejowej Łapy-Sokoły, a następnie przywrócenia ruchu kolejowego na całej linii.

Przedstawiciele PLK przedstawili swoje warunki dotyczące uruchomienia linii tj. sprawa remontów przystanków oznakowania skrzyżowania kolei z drogami do transportu kołowego, wycięcia krzaków. Wójt Gminy Sokoły Józef Zajkowski zobowiązał się, że w okresie 2-3 tygodni oczyści linię kolejową z krzaków z Łap do Sokół, co zostało wykonane. Po uporządkowaniu trasy przyległej do kolei w dniu 15 marca 2007 roku PKP PLK wznowiło ruch towarowy na trasie Łapy-Sokoły. Do dnia dzisiejszego przedsiębiorcy mogą odbierać i wysyłać ładunki z bocznicy kolejowej w Sokołach. Jednak w dalszym ciągu linia kolejowa na trasie Sokoły - Ostrołęka nie została reaktywowana pomimo spełniania warunków przez gminę Sokoły i pozostałe samorządy, przez teren których przebiega linia kolejowa. W związku z czym z inicjatywy Wójta Gminy Sokoły zorganizowano spotkanie w dniu 15.05.2007 r. w sprawie wznowienia ruchu pociągów na linii nr 36 Ostrołęka - Łapy na odcinku Śniadowo - Sokoły. W styczniu 2008 roku odbyło się spotkanie w Ministerstwie Infrastruktury z udziałem Pana Juliusza Engelhardta, Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, a także Pana Mieczysława Bagińskiego, Przewodniczącego Sejmiku Województwa Podlaskiego, Pana Damiana Raczkowskiego Posła RP, Radnych i Przedsiębiorców w sprawie przejęcia linii nr 36, z którego wynikało, że PKP nie jest i nie będzie zainteresowane reaktywacją linii kolejowej Sokoły - Śniadowo, a wręcz przeciwnie PKP przekaże zainteresowanym samorządom. W związku z tym został złożony wniosek do Pana Ministra i PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w Warszawie.

Mimo wieloletnich starań Wójta Gminy Sokoły, kierowanych do Ministra Transportu PKP PLK, Posłów i Senatorów w dalszym ciągu nie nastąpiło nieodpłatne przekazanie linii kolejowej nr 36, pomimo, że jest to linia zaliczona do kategorii linii lokalnej, a o obsłudze elektrowni w Ostrołęce mówi się już od roku 2006. Do dnia dzisiejszego nic się nie robi w tym kierunku, a z pisma PKP Polskie Linie Kolejowe S.A w Warszawie nr IGK5b-011-26/09 z dnia 14.09.2009 r. nie wynika w jakim okresie powyższa linia będzie obsługiwać elektrownie w Ostrołęce. W związku z powyższym w dalszym ciągu Samorząd Gminy Sokoły jest zainteresowany reaktywowaniem linii kolejowej nr 36, która służyłaby społeczeństwu nie tylko gminy Sokoły, ale i dla sąsiednich gmin i całego regionu. Nie ma znaczenia czy przywrócenie ruchu kolejowego nastąpi przez PKP PLK czy też przez samorząd aby było to nie w długim okresie z uwagi na dalszą dewastację linii i potencjalną możliwość rozkradania torów.


Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Podlaskie: nie będzie pociągów do Łomży

Warte uwagi

Podlaskie: nie będzie pociągów do Łomży

Gazeta Współczesna, 12 października 2009 12 października 2009

Specjalny pociąg WOŚP Białystok - Łomża - Białystok

Warte uwagi

Specjalny pociąg WOŚP Białystok - Łomża - Białystok

km, Rynek Kolejowy, 31 grudnia 2009 31 grudnia 2009

Specjalny pociąg WOŚP dotarł do Łomży

Warte uwagi

Specjalny pociąg WOŚP dotarł do Łomży

Ziemowit Czerski, 12 stycznia 2010 12 stycznia 2010

Zobacz również:

Podlaskie: nie będzie pociągów do Łomży

Warte uwagi

Podlaskie: nie będzie pociągów do Łomży

Gazeta Współczesna, 12 października 2009 12 października 2009

Specjalny pociąg WOŚP Białystok - Łomża - Białystok

Warte uwagi

Specjalny pociąg WOŚP Białystok - Łomża - Białystok

km, Rynek Kolejowy, 31 grudnia 2009 31 grudnia 2009

Specjalny pociąg WOŚP dotarł do Łomży

Warte uwagi

Specjalny pociąg WOŚP dotarł do Łomży

Ziemowit Czerski, 12 stycznia 2010 12 stycznia 2010

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5