NUMER 06/2017
NUMER 06/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Kolej w aglomeracjach
szukaj
Śledź nas:

Analiza ryzyka bezpieczeństwa kolejowego w praktyce

| Piotr Faryna 30.01.2017 2

Analiza ryzyka bezpieczeństwa kolejowego w praktyce
Fot. UE
Właśnie mija 10 lat od wejścia w życie Dyrektywy 49/2004 w sprawie bezpieczeństwa kolei UE, ponad 4 lata od wejścia w życie Rozporządzenia UE 352/2012 oraz prawie 2 lata od momentu obowiązywania Rozporządzenia UE 402/2013 – oba w sprawie wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w zakresie wyceny i oceny ryzyka.
Ideą wprowadzenia przepisów rozporządzenia 402/2013 zastępującego wcześniejszą wersję (R. 352/2012) było zastosowanie w kolejnictwie sprawdzonych i od wielu lat wykorzystywanych w innych gałęziach gospodarki metod efektywnie wpływających na wzrost bezpieczeństwa.

W uproszczeniu model postępowania zakłada przyjęcie stanu systemu w danym momencie jako bezpiecznego i badania tego systemu pod kątem ryzyka, w przypadku gdy wprowadzane są do niego zmiany. Planowane do wdrożenia zmiany zawsze w mniejszym czy większym stopniu zaburzą system a zatem konieczne jest prewencyjne sprawdzenie, jakie niosą za sobą ryzyka i zastosowanie środków kontroli mitygujących ryzyko tak dalece jak to tylko możliwe.

Procedura w założeniu jest bardzo prosta. Pierwszym etapem jest stwierdzenie czy zmiana ma wpływ na bezpieczeństwo. Jeśli tak, to w drugim etapie bada się czy zmiana jest znacząca czy też nie. Jeśli tak, to w trzecim etapie trzeba przeprowadzić analizę ryzyka polegającą na jego ocenie i wycenie. Proces kończy sprawdzenie przez niezależny, zewnętrzny podmiot prawidłowości przeprowadzonej analizy.
Korzyści z zastosowanej CSM RA (wspólnej metody bezpieczeństwa – w tym przypadku odnoszącej się do oceny ryzyka) są rozliczne i wielokrotnie sprawdzone w praktyce nie tylko sektora transportowego, ale także wielu innych działów gospodarki takich jak w przemysł i usługi.

Po pierwsze, minimalizacja ryzyka z samej natury powoduje niższe prawdopodobieństwo ziszczenia się zagrożeń. Po drugie, jeśli doszłoby do zdarzenia kolejowego ważna jest kwestia odpowiedzialności.
Odpowiedzialność za wystąpienie fatalnego scenariusza (czyli za skutki zdarzenia kolejowego) ciąży na danym podmiocie kolejowym w zakresie jego działania. Zakres tej odpowiedzialności może być bardzo szeroki, od form odszkodowawczych aż po odpowiedzialność prawnokarną dla osób zarządu lub nadzoru.

Jeżeli dany podmiot udowodni, iż zrobił wszystko, co możliwe, aby do zdarzenia nie doszło, czyli prawidłowo zanalizował ryzyka i wprowadził odpowiednie środki kontroli, to może skutecznie uwolnić się od odpowiedzialności.

Jeśli z różnych przyczyn analizy nie były prowadzone lub przeprowadzono je nierzetelnie, to bez wątpienia taka okoliczność będzie obciążająca.

Z doświadczeń kilku ostatnich lat wiadomo, że w Polsce wśród wielu podmiotów kolejowych analizy zmian technicznych, eksploatacyjnych i organizacyjnych pod względem bezpieczeństwa są traktowane lekceważąco a ich jakość pozostawia wiele do życzenia. W szczególności nie prowadzi się procesu wyceny i oceny ryzyka, oceniając prawie wszystkie zmiany jako nieznaczące. Działania takie są zupełnie niezrozumiałe. Pomijając już aspekty wizerunkowe, moralne i zasady wynikające z przepisów prawa, narażanie się na odpowiedzialność przez brak wykorzystania dostępnych i skutecznych narzędzi budzi duże zdziwienie.

Przepisy zakładają konieczność weryfikacji przez niezależny podmiot tych analiz, w których zmiany uznano za znaczące. Jest to uzasadnione wagą tych zmian oraz efektywnością procesu. Jednak wydaje się, że sama ocena znaczenia zmiany powinna być poddana niezależnej i fachowej ocenie w tych przypadkach, które są niejednoznaczne i rodzą wątpliwości. Co prawda przepisy nie obligują podmiotów kolejowych do takich działań, ale też nie zamykają ścieżki uzyskania eksperckiej opinii akredytowanej jednostki inspekcyjnej w tej sprawie.

W większości przedsiębiorstw kolejowych bezpieczeństwo wskazywane jest jako priorytet, setki firm podpisały deklarację w sprawie rozwoju kultury bezpieczeństwa, istnieje cały wachlarz przepisów, wytycznych, instrukcji w tym zakresie. Niestety w praktyce często okazuje się, że w ślad za odpowiednimi zapisami i deklaracjami nie idą konkretne działania lub też działania te są pozorowane.
Oby nie trzeba było doświadczeń „pisanych krwią” w miejsce rozsądnej prewencji.


Mountain View

V Kongres Infrastruktury Polskiej

Data: 19 czerwca 2017 r. 
Miejsce: Hotel Sheraton, ul. B.Prusa 2, Warszawa

Zapraszamy do udziału w piątej edycji wydarzenia organizowanego przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR. Kongres ponownie stanie się miejscem wymiany opinii i informacji na temat kondycji szeroko pojmowanego polskiego rynku infrastruktury. W tym roku uczestnicy dyskutować będą w czterech blokach tematycznych:

  • budownictwo infrastrukturalne
  • żegluga śródlądowa
  • technologie w infrastrukturze
  • program Mieszkanie Plus

Uczestnictwo jest darmowe, ale podlega akredytacji.
Szczegółowy program oraz możliwość zgłoszenia udziału w wydarzeniu – tutaj.

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (471)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Komentarze
zdjęcie autora

Piotr Faryna - Prezes Zarządu Tor-Audytor

Wiecej z regionu:

Polska (471)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 06/2017
NUMER 06/2017
W bieżącym numerze nasz raport poświęciliśmy odpowiedzi na pytanie, czy kolej ma szansę na dotrzymanie kroku szybko rozwijającym się miastom. Ponadto w tym wydaniu można znaleźć rozmowy z prezesami Przewozów Regionalnych, Urzędu Transportu Kolejowego, Pesy Bydgoszcz, Trakcji PRKiI oraz Kolei Ukraińskich. Obszernie podsumowujemy rok nowego zarządu PKP PLK a w dziale pasażer wyjaśniamy, dlaczego to Dolny Śląsk, a nie Mazowsze staje się najbardziej "kolejowym" regionem w Polsce. Nasi felietoniści zerkają natomiast na transport szynowy w Wielkiej Brytanii.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS