Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Jaka prędkość maksymalna naCMK?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Data publikacji:
27-03-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Robert Wyszyński

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Jaka prędkość maksymalna naCMK?
- Prowadzone obecnie prace modernizacyjne na linii CMK mają za zadanie uruchomienie przewozów z prędkością do 200 km/h, głównie przy wykorzystaniu nowych pociągów Pendolino. Po raz pierwszy – po 25 latach – w Polsce zostanie przekroczona eksploatacyjnie bariera 160 km/h, co stanowi znaczący krok w rozwoju rodzimej techniki kolejowej i może być także rozpatrywane jako początek „na gruncie” KDP w Polsce - mówi Piotr Malepszak, pełnomocnik zarządu PKP PLK.

Robert Wyszyński "Rynek Kolejowy": Pendolino osiąga prędkość maksymalną 250 km/h, a wciąż pada wiele argumentów, że można było kupić tańsze składy klasyczne o prędkości 200 km/h.

Piotr Malepszak, pełnomocnik zarządu PKP PLK: Biorąc pod uwagę, że poszczególne elementy modernizowanej linii CMK, jak i jej istniejąca geometria pozwalają na uzyskiwanie wyższych prędkości, należy uznać, że prędkość 200 km/h nie powinna być wartością docelową. Jest to wskazane nie tylko ze względu na infrastrukturę, która pozwoli na szybszą jazdę, lecz także na pokazanie jeszcze lepszego efektu dla pasażera i dalsze skrócenie czasu przejazdu w stosunku do najlepszych historycznie czasów jazdy.  Należy bowiem wyraźnie pokazać, że dla całej CMK, która liczy sobie 224 km długości, zwiększenie V ze 160 do 200 km/h na całej długości daje efekt w postaci 15 minut oszczędności. Uzyskanie np. efektu V = 230 km/h daje kolejne 9 minut oszczędności (czyli razem aż 24 minuty!), a uzyskanie V = 250 km/h, kolejne 4 dodatkowe minuty, czyli razem dałoby to aż 28 minut!

Na razie jednak mówi się o docelowej prędkości 220 lub 230 km/h. Tylko na tyle nas stać?

Owszem... Ale prędkość 250 km/h odpowiada takiej, na którą jest zaprojektowana pod względem geometrii CMK oraz poszczególne elementy infrastruktury, takie jak sieć trakcyjna i nawierzchnia kolejowa. Jest to także prędkość graniczna dla zasilania 3 kV. Wreszcie na koniec również Pendolino mają prędkość maksymalną 250 km/h, a sam system ETCS poziom 1 był wykorzystywany w Hiszpanii dla V = 300 km/h, czyli dla prędkości na jaką przebudowywane są istniejące obiekty inżynierskie na linii.

Tylko co z tego? My wiele projektów najpierw zakładamy na dane parametry prędkościowe i czasowe, a potem ich nie realizujemy. Przykład E65 Północ jest tu wymowny i niejako ośmieszający w sensie stosunku przyjętych założeń do osiągniętych efektów przy gigantycznych kosztach.

W przypadku CMK powinno być lepiej. Należy zatem przyjąć wzorem innych krajów, że prędkość 200 km/h stanowi punkt wyjścia do dalszego zwiększania prędkości i konieczne są kolejne etapy jej podwyższania na następnych odcinkach linii, po zebraniu już puli doświadczeń w jeździe planowej z V = 200 km/h. Kolejnym etapy mogą być bardzo stopniowe np. V = 210, 220 i dojście do 230 km/h. Osobiście jestem sceptyczny, głównie ze względu na zasilanie, co do prędkości powyżej 230 km/h w normalnej eksploatacji na CMK, ale musi to być wynikiem prób i badań, które pokażą, co jest możliwe. Najważniejsze jest dostosowanie całej CMK do wyższej prędkości, bo dopiero wtedy będzie możliwe przekroczenie pewnych granic czasowych w poszczególnych relacjach.

A jakie mają być docelowe czasy lub jakie powinny być? Bo obecnie deklarowane 2 h 10 z Warszawy do Katowic i 2 h 15 do Krakowa nie powalają, by delikatnie rzecz określić?

Ma pan rację. W przypadku relacji z Warszawy do Krakowa dopiero V = 230 km/h od Korytowa do Psar umożliwi handlowy przejazd do Krakowa w czasie do 2 godzin (z odpowiednią rezerwą). W relacji do Katowic już prędkość na poziomie 210 km/h od Korytowa do okolic Myszkowa Mrzygłodu pozwoliłaby na osiągnięcie poziomu 2 godzin. Taki rezultat stanowi właśnie znaczące odróżnienie od efektu  V = 160 na CMK, który już w 2010 r. oferował czas przejazdu odpowiednio 2 h 28 min do Krakowa i 2 h 22 min do Katowic. 

Myślę, że przy podanych czasach rzędu 2 godzin na tych relacjach będziemy mieli w Polsce pierwszy high speed z prędkością średnią równą lub powyżej 150 km/h. Na wielu relacjach wykorzystujących niemieckie „haj spidy”  o prędkościach od 230/250 do 300 km/h prędkości średnie są podobne, a czasem nawet gorsze. Dlatego jest się o co bić, nieprawdaż?

Patrząc bardzo szeroko na sprawę inwestycji w infrastrukturę kolejową, należy jasno powiedzieć, że w skali potrzeb naszej sieci muszą, absolutnie muszą, one przynosić wymierne efekty w postaci skracania czasu przejazdu i to niezależnie, czy pojedziemy stabilnie z V = 120 km/h i osiągniemy średnią na poziomie V = 100 km/h, czy popędzimy 230 km/h i uzyskamy średnią V = 150 km/h. Inaczej dalekobieżnemu transportowi pasażerskiemu w wydaniu kolejowym nie pomogą ani Pendolino, ani inne piękne pociągi i będzie on dalej marginalizowany ze względu na niekonkurencyjne czasy przejazdu.  Dlatego temat CMK, tak jak i inne modernizacyjne, wymaga zakończenia i pokazania efektu, który będzie lepszy niż kilka minut odzysku w stosunku do czasów historycznie najlepszych. Dlatego już blisko 20-letnią modernizację CMK czas kończyć – najlepiej z efektem 2 godzin w czasie przejazdu do Krakowa i Katowic.


Więcej  w najnowszym wydaniu miesięcznika "Rynek Kolejowy" nr 04/2013. Zapraszamy do prenumeraty lub salonów Empik.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

PLK obniży prędkość na CMK do 160 km/h na przynajmniej rok

Infrastruktura

PLK obniży prędkość na CMK do 160 km/h na przynajmniej rok

Jakub Madrjas 17 lipca 2023

Rozjazdy high speed dostarczone na CMK

Fotorelacje

Rozjazdy high speed dostarczone na CMK

inf. pras oprac. JM 02 czerwca 2023

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

PLK obniży prędkość na CMK do 160 km/h na przynajmniej rok

Infrastruktura

PLK obniży prędkość na CMK do 160 km/h na przynajmniej rok

Jakub Madrjas 17 lipca 2023

Rozjazdy high speed dostarczone na CMK

Fotorelacje

Rozjazdy high speed dostarczone na CMK

inf. pras oprac. JM 02 czerwca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5