Pasażerów czekających na autobusy zastępcze jeżdzące ze Skierniewic i Żyrardowa do Warszawy jest tak wielu, że czasem brakuje dla nich miejsc. PKP IC po raz kolejny zwiększa liczbę kursów obsługujących tymczasowe połączenie. Po wzmocnieniu obsługi trasy do Skierniewic przewoźnik uruchamia dodatkowe autokary do Żyrardowa.
Uruchomione we wrześniu linie autobusowe uzupełniające uszczuploną ofertę kolei na remontowanej linii Łódź – Warszawa zyskały dużą popularność. Autokary wyruszają rano ze Skierniewic i z Żyrardowa i kończą bieg na dworcu Warszawa Zachodnia, dzięki czemu nie utykają w korkach w centrum miasta. Przejazd trwa odpowiednio 85 i 65 minut. To dłużej niż rozkładowy czas jazdy pociągiem TLK (około 65 – 75 min. ze Skierniewic i około 45 – 50 min. z Żyrardowa). Komunikacja zastępcza wygrywa jednak punktualnością – na linii kolejowej często zdarzają się przestoje związane z awariami urządzeń sterowania ruchem, nawarstwiania się opóźnień na odcinkach jednotorowych itp.
Duża frekwencja, dodatkowe kursy
Zainteresowanie autobusami jest tak duże, że organizujący uzupełniające połączenie drogowe zdecydowali się na ponowne rozszerzenie oferty. – W związku z docierającymi do nas sygnałami o dużej frekwencji pasażerów w autobusach na trasie Żyrardów – Warszawa Zachodnia – Żyrardów, PKP Polskie Linie Kolejowe zdecydowały o uruchomieniu dwóch dodatkowych kursów – potwierdza Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.
– Autokary odjeżdżają o 6.30 i 6.45 z Żyrardowa oraz o 17.10 i 17.40 z Warszawy – mówi Beata Czemerajda z biura komunikacji i public relations PKP Intercity. – Jeden z autobusów wyjechał w trasę w środę, od wczoraj wprowadziliśmy na stałe oba kursy – dodała. Oznacza to zwiększenie liczby pojazdów obsługujących tę relację do dwunastu.
Autokar co kwadrans i na czas
W szczycie porannym z Żyrardowa i popołudniu w odwrotnym kierunku autokary kursują z piętnastominutową częstotliwością, przy czym w godzinach największego zainteresowania podstawiane są dwa autobusy naraz. Przypomnijmy, że na początku miesiąca PKP IC i PKP PLK zwiększyły liczbę kursów w kierunku Skierniewic. Od tamtego czasu na dłuższej linii zastępczej realizowanych jest dziesięć zamiast pięciu par kursów dziennie. Obie trasy funkcjonują tylko w dni robocze.
Bardzo duża frekwencja w autobusach dowodzi, że uruchomienie dublującej niepewne kursy kolejowe komunikacji drogowej było posunięciem, które pozwoliło przynajmniej częściowo zachować i tak mocno nadszarpnięte zaufanie podróżnych do przewoźnika. Pasażerowie wyraźnie gotowi są zaakceptować teoretycznie dłuższy czas przejazdu, jeśli dzięki temu uzyskają większą niezawodność popartą dużą częstotliwością wykonywanych kursów. Być może naukę tę należy potraktować jako lekcję nie tylko w kontekście linii Łódź – Warszawa, ale i w szerszym – przykład ten pokazuje bowiem wyraźnie, że tym, co dla wielu klientów firm przewozowych najistotniejsze, jest rzetelność i przewidywalność.