Partnerzy serwisu:
Pasażer

ZTM publikuje propozycje podwyżek cen biletów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-04-2011
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Witold Urbanowicz, 26 kwietnia 2011

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
ZTM publikuje propozycje podwyżek cen biletów
Warszawski ZTM opublikował projekt uchwały dotyczącej podwyżek cen biletów. Zmiany miałyby wejść w trzech turach – pierwsza już w sierpniu 2011 r., a ostatnia na początku 2014 r. Jak przekonuje ZTM, wzrost cen biletów jest potrzebny dla zapewnienia rozwoju komunikacji.

„Założenia aktualnej Wieloletniej Prognozy Finansowej miasta nie dają możliwości dalszego zwiększania wydatków na działania rozwojowe (w tym inwestycyjne) bez jednoczesnego zwiększenia dochodów. Tymczasem nie da się ukryć, że Warszawie potrzebne są kolejne działania rozwijające funkcjonujący transport zbiorowy pod różnymi aspektami” – możemy przeczytać w uzasadnieniu do projektu uchwały.

Średni wzrost cen biletów od 16 sierpnia br. wyniósłby 30,86%. W kolejnych ratach – 24,31% od 1 stycznia 2013 r. i 18,42% od 1 stycznia 2014 r. Najniższym podwyżkom uległyby bilety 30- i 90-dniowe w celu promowania stałych pasażerów komunikacji. Za bilet 30-dniowy imienny w 2014 r. podróżni zapłacą 112 zł zamiast 78 zł. Dla porównania – bilet jednorazowy podrożeje z 2,80 zł do 5,20 zł.

ZTM uzasadnia korekty cen potrzebą utrzymania umów wieloletnich, na bazie których przewoźnicy dokonali znaczących zakupów taboru. Według zapisów, MZA nabędą w latach 2010-2017 łącznie 770 autobusów. TW już realizują umowę na 186 tramwajów, a plan rezerwowy, w zależności od możliwości finansowych, zakłada możliwość dokupienia 48 pojazdów do roku 2027. MW podpisały kontakt na 35 pociągów metra, na lata 2024-2027 zaplanowano natomiast wymianę bądź odnowę taboru. Natomiast SKM do obsługi linii lotniskowych kupuje 13 składów.

Realizowany jest też szereg inwestycji – budowa centralnego odcinka II linii metra, liczne modernizacje tras tramwajowych, niedługo ruszą linie „lotniskowe” SKM. Ponadto program inwestycyjny Tramwajów Warszawskich zakłada budowę łącznika na Powstańców Śląskich, linii na Tarchomin, torów wzdłuż Ordona i Kasprzaka (odtworzenie dawnej linii) oraz nowej trasy przez planowany most Krasińskiego. W uzasadnieniu znalazła się też zapowiedź innych inwestycji, oczekiwanych przez mieszkańców miasta: trasy wzdłuż Sobieskiego do miasteczka Wilanów, linii na Gocław, połączenia Kasprzaka, Dworca Zachodniego z Banacha oraz linii przedłużenia trasy wzdłuż Modlińskiej, z pętli Żerań FSO do budowanej trasy na Tarchomin. W opublikowanych dokumentach nie wspominano natomiast o dalszej rozbudowie II linii metra (przypomnijmy: ZTM proponował po podwyżce biletów zbudowanie całej II linii metra do 2022 r.).

Inwestycje są finansowane przede wszystkim z budżetu miasta, który zbliża się do granicy możliwości zaciągania dalszych zobowiązań z uwagi na ogrom inwestycji. Fundusze unijne wymagają wkładu własnego, a środki własne spółek komunikacyjnych, wspierane kredytami bankowymi, są ograniczone. Ponadto w ostatnim czasie wzrosły koszty obsługi – VAT na usługi transportowe został podniesiony z 7 do 8% (z możliwością dalszego podniesienia w następnych latach), istotne wzrosły też ceny paliwa i energii elektrycznej, czyli podstawowych składników kosztów funkcjonowania komunikacji. Poza tym inwestycje powodują wzrost amortyzacji, która w wielu przypadkach była już bliska zeru. Rozwój miasta i komunikacji powoduje też wzrost pracy przewozowej, czyli dodatkowe wydatki.

Wpływy ze sprzedaży biletów w niewielkim stopniu pokrywają – w porównaniu do innych miast – koszty funkcjonowania komunikacji. Natomiast rozwój komunikacji i rozbudowa infrastruktury sprawiają, że koszty te cały czas rosną. Co za tym idzie – przy stałych cenach biletów, stopień pokrycia wydatków wpływami, i tak jeden z najniższych w Polsce, z roku na rok spada (2008 r. – 38,40%, 2010 r. – 34,05%). Po podwyżce cen, pokrycie prognozowanych wydatków można by zwiększyć do 42,96% w 2014 r.

Jak zauważa ZTM, ceny w Warszawie są niższe niż w innych miastach. Bilet 30-dniowy imienny ważny na I strefę, upoważniający do podróżowania wszystkimi liniami dziennymi i nocnymi, a także pociągami, kosztuje 78 zł. Natomiast w Poznaniu pasażerowie płacą 81 zł, w Lublinie – 84 zł, w Gdyni – 86 zł, w Olsztynie – 98 zł. Analogiczne bilety, obowiązujące także na liniach przyspieszonych, kosztują w Szczecinie 138 zł, a w Toruniu 140 zł. Droższe bilety dobowe znaleźć można m.in. w Łodzi, Gdyni, Szczecinie, Bydgoszczy, Katowicach i Poznaniu.

ZTM podkreśla, że zwiększenie wydatków jest konieczne w celu zapewnienia zrównoważonego rozwoju transportu. „Jeśli miasta «nie będzie stać» na rozwój transportu zbiorowego, konieczne stanie się zwiększenie nakładów na infrastrukturę transportu indywidualnego, co paradoksalnie, przy malejących wpływach spowoduje wzrost wydatków na transport oraz kosztów związanych z potrzebą działań w celu ochrony środowiska” – czytamy w uzasadnieniu uchwały.

W uzasadnieniu znalazły się też drobne błędy. Modernizacja trasy tramwajowej Dw. Wileński – Rondo Waszyngtona uznano za kluczową z punktu widzenia mistrzostw EURO. Tymczasem, jak wynika z dotychczasowych planów, torowisko wzdłuż al. Zielenieckiej będzie w tym czasie nieczynne z uwagi na bliskość stadionu. Budowę linii na Tarchomin wpisano do planów inwestycyjnych Tramwajów Warszawskich, tymczasem inwestycję realizuje ZTM. Wreszcie – napisano, że dzięki zakupom taboru po skończeniu budowy I linii metra na trasę w godzinach szczytu wyjeżdżają 32 pociągi, dzięki czemu częstotliwość kursowania została zwiększona do 2 minut i 30 sekund. Jednak według rozkładu czas następstwa w porannym szczycie wynosi 2 minuty i 50 sekund.

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pocałuj i Jedź w Warszawie

Zintegrowany transport

Pocałuj i Jedź w Warszawie

wu, Transport-Publiczny.pl 04 listopada 2015

Wołomin: Racja jest po naszej stronie. Zapraszamy ZTM do rozmów

Pasażer

Gazeta Stołeczna organizuje debatę. ZTM obroni cięcia?

Warte uwagi

Gazeta Stołeczna organizuje debatę. ZTM obroni cięcia?

wu, Rynek Kolejowy 10 kwietnia 2013

Warszawskie związki zawodowe w monolicie: Chcemy na razie rozmawiać

Zintegrowany transport

ZTM: Nie wydaliśmy dyspozycji zmiany Jasieńskiego w metrze

II linia metra

ZTM: Nie wydaliśmy dyspozycji zmiany Jasieńskiego w metrze

wu, Transport-publiczny.pl 27 marca 2015

Zobacz również:

Pocałuj i Jedź w Warszawie

Zintegrowany transport

Pocałuj i Jedź w Warszawie

wu, Transport-Publiczny.pl 04 listopada 2015

Wołomin: Racja jest po naszej stronie. Zapraszamy ZTM do rozmów

Pasażer

Gazeta Stołeczna organizuje debatę. ZTM obroni cięcia?

Warte uwagi

Gazeta Stołeczna organizuje debatę. ZTM obroni cięcia?

wu, Rynek Kolejowy 10 kwietnia 2013

Warszawskie związki zawodowe w monolicie: Chcemy na razie rozmawiać

Zintegrowany transport

ZTM: Nie wydaliśmy dyspozycji zmiany Jasieńskiego w metrze

II linia metra

ZTM: Nie wydaliśmy dyspozycji zmiany Jasieńskiego w metrze

wu, Transport-publiczny.pl 27 marca 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5