Kilka dni temu pisaliśmy o zmodernizowanej lokomotywie spalinowej SM42, którą na targach TRAKO 2009 będzie prezentował nowosądecki Newag. Dziś więcej szczegółowych informacji na temat tej maszyny.
Efektem wieloletnich doświadczeń Instytutu Pojazdów Szynowych Politechniki Krakowskej w zakresie odnowy parku pojazdów trakcyjnych było wykonanie w oparciu o przyjęte modele decyzyjne kompleksowego projektu modernizacji lokomotywy spalinowej 6D (SM42) na zlecenie przedsiębiorstwa ISD Huta Częstochowa - firmy która konsekwentnie realizuje swoją strategię rozwoju w oparciu o innowacyjne rozwiązania techniczne, znacząco wpływające na jakość oferowanych usług. W 2007 roku Spółka Akcyjna Newag z Nowego Sącza wykonała zgodnie z projektem Instytutu Pojazdów Szynowych, prototypową modernizację manewrowej lokomotywy spalinowej typu 6D.
W wyniku dokonanej modernizacji powstała pierwsza zarówno na rynku polskim, jak i europejskim lokomotywa z silnikiem spalinowym nowej generacji, spełniającym normy emisji spalin, które zaczęły obowiązywać od 1 stycznia 2009 r. Lokomotywa została wyposażona w nowoczesną kabinę z ergonomicznymi pulpitami sterowniczymi oraz rozwiązania techniczne wpływające na znaczące oszczędności kosztów eksploatacji.

W październiku 2009 Spółka firma Newag SA. wykonała przy współpracy z Instytutem Pojazdów Szynowych Politechniki Krakowskiej, czwarty egzemplarz lokomotywy z przeznaczeniem dla przedsiębiorstwa PKP Cargo SA. W porównaniu do poprzedniej wersji uległ zmianie między innymi design zewnętrzny lokomotywy, drobne zmiany w wyposażeniu i rozmieszczeniu urządzeń. Największe zmiany wprowadzone zostały w kabinie maszynisty, którą wyposażyliśmy w dwa nowoczesne, ergonomiczne pulpity sterownicze z ekranem diagnostycznym, regulowany automatycznie podnóżek oraz fotel przymocowany na prowadnicy do ściany bocznej, umożliwiający schowanie go pod pulpit. W kabinie znalazło się również bogate wyposażenie socjalne w postaci: lodówki, ceramicznej płyty grzewczej, umywalki z ciepłą woda, schowka i szafki ubraniowej. Kabina jest klimatyzowana, a jej ogrzewanie zapewniają dwie nagrzewnice - po jednej na pulpit.

Projekt kabiny maszynisty jest zastrzeżony przez Instytut Pojazdów Szynowych w Urzędzie Patentowym RP.
Lokomotywa 6Dg wykonana dla ISD Huta Częstochowa została zaprezentowane na Międzynarodowych Targach Kolejowych TRAKO 2007 w Gdańsku, a Newag otrzymał dwie nagrody: wyróżnienie w konkursie im. inż. Ernesta Malinowskiego oraz tytuł "Lokomotywy Rynku Kolejowego".
Maszyna zdobyła również nagrody w innych międzynarodowych konkursach.


* Wszystkie fot.: Instytut Pojazdów Szynowych Politechniki Krakowskiej.
Więcej zdjęć ze strony Instytutu Pojazdów Szynowych Politechniki Krakowskiej.