NUMER 03/2023
NUMER 03/2023
Temat numeru:
Kolej na Mazowszu
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Ziemia Wieluńska: Znaczenie kolei nadal marginalne

| Kasper Fiszer 10.11.2018 3,6k

Ziemia Wieluńska: Znaczenie kolei nadal marginalne
Przystanek kolejowy w Wieluniufot. Kasper Fiszer
Powiatowe miasta Wieluń i Wieruszów położone w południowo-zachodniej części województwa łódzkiego pozostają wciąż na marginesie układu krajowej sieci komunikacyjnej. PKP Intercity utrzyma tam dotychczasowy poziom oferty – w obu miejscowościach nadal zatrzymywać się będzie jedna para kursów dziennie. Nowością będzie możliwość bezpośredniego dojazdu do Szczecina czy Rzeszowa, ale zabraknie ważnego połączenia z Katowicami i innymi miastami GOP.
Nowy rozkład jazdy przynosi pewne zmiany w obsłudze rejonu, którego potrzeby w kontekście komunikacji kolejowej zauważane są bardzo rzadko. Mowa o południowo-zachodniej części województwa łódzkiego przy granicy z Wielkopolską i województwami opolskim oraz śląskim. Układ linii kolejowych – a w zasadzie przebieg jedynej linii oznaczonej numerem 181 – nie sprzyja budowaniu szerokiej oferty pozwalającej na dogodne przemieszczanie się po kraju. Mimo to warto odnotować, że ruch utrzymywany jest tam na poziomie minimalnym.

„Spodek” zniknie, ale pojawi się „Osterwa”

O ile do Wielunia docierają przynajmniej pociągi regionalne z Tarnowskich Gór, o tyle jedynym połączeniem zatrzymującym się na przystanku Wieruszów Miasto jest obecnie TLK „Spodek” z Poznania do Katowic i z powrotem. Będzie tak jeszcze przez niespełna miesiąc, bo – jak potwierdza PKP Intercity – zniknie on z wieruszowskiego rozkładu jazdy.

Nie oznacza to jednak, że narodowy przewoźnik całkowicie rezygnuje z prowadzenia przewozów na tym odcinku linii nr 181. – Nie planujemy likwidacji postojów w Wieluniu i Wieruszowie-Mieście – potwierdza Agnieszka Serbeńska, rzecznik prasowy PKP Intercity. – W tych lokalizacjach będzie zatrzymywać się TLK „Osterwa” relacji Szczecin Główny – Przemyśl Główny – dodaje.

Wieruszów na mapie miast niemal wykluczonych transportowo

Pojedzie on jednak znacząco inną trasą niż dzisiejszy „Spodek”. Zamiast przez Tarnowskie Góry i Bytom pojedzie on przez Częstochowę-Stradom, skąd dalej wyruszy przez Koniecpol i Kraków do Przemyśla. Nie umożliwi więc on podróżowania na naturalnym ciągu w kierunku Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego, co wydaje się szczególnie istotne w kontekście sytuacji transportowej mieszkańców Wieruszowa. Z Wielunia można się bowiem dostać w tamtym kierunku pociągami Regio Przewozów Regionalnych.

Choć w Wieluniu wciąż działa relatywnie prężne Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej, kursy autobusów są słabym ekwiwalentem w relacjach, które mogłaby obsługiwać kolej dalekobieżna. Do Katowic odjeżdża obecnie jedna para kursów, do Częstochowy – również jedna (nie licząc przelotowych kursów nocnych). Również w komunikacji regionalnej oferta nie jest zbyt rozbudowana – Wieluń z Wieruszowem łączy obecnie pięć par kursów PKS.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2023
NUMER 03/2023
W numerze 3/2023 naszego Miesięcznika przyjrzeliśmy się temu, dlaczego rekordy kolei pasażerskiej nie stały się udziałem Mazowsza. Dużo uwagi poświęcamy też udanym działaniom Kolei Małopolskich. Oprócz tego jak zwykle wiele ciekawych rozmów i ważnych tematów - jak inwestycje wojskowe i logistyka wojenna. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5