Bombardier Transportation i Alstom Transport otrzymały zamówienie od Deutsche Bahn Regio AG (DB) na dostarczenie 83 elektrycznych zespołów trakcyjnych serii ET 430. Wartość zamówienia szacowana jest na około 452 mln euro (605 mln dolarów). Udział Alstom wynosi około 112 mln euro (150 mln dolarów). Kontrakt zawiera opcję na dostarczenie dodatkowych, maksymalnie 83 elektrycznych zespołów trakcyjnych.
W europejskim przetargu, który odbył się na początku marca 2009 roku, DB Regio AG otrzymało zamówienie od rady regionalnej niemieckiego miasta Stuttgart (VRS) na dalszą obsługę miejskiej sieci S-Bahn. Nowe zespoły trakcyjne DB Regio będą kursowały na sześciu podmiejskich liniach kolejowych, przewożąc dziennie około 330 tys. pasażerów.
W porównaniu do obecnie kursujących na liniach stuttgarckiej kolei S-Bahn pojazdów z serii ET 420, nowe pociągi są niemal 40% bardziej wydajne pod względem zużycia energii. Zespoły trakcyjne wyposażone są w przyjazne środowisku elektryczne hamulce, które w trakcie hamowania są w stanie oddać nadmiar energii do sieci trakcyjnej. Ciepło uwalniane przez różne podzespoły, takie jak transformatory czy przetworniki, jest wykorzystywane do ogrzewania pojazdów, co z kolei powoduje znaczne oszczędności, zarówno kosztów eksploatacji jak i energii elektrycznej.
Projekt elektrycznych zespołów trakcyjnych typu ET 430 przygotowano w bliskiej współpracy z przewoźnikiem S-Bahn Stuttgart. Czterowagonowe jednostki wyposażone są m.in. w 24 pary drzwi odskokowo-przesuwnych o napędzie elektrycznym z wysuwnymi pomostami pozwalającymi na zapewnienie większego bezpieczeństwa w trakcie wsiadania i wysiadania z pojazdu. Szerokie przejścia międzywagonowe oraz wygodne przejścia pomiędzy siedzeniami umożliwiają komfortowy, niekłopotliwy oraz bezpieczny przepływ pasażerów wewnątrz i pomiędzy wagonami. Doskonałą widoczność pełnej długości wnętrza pociągu osiągnięto dzięki prześwitom nad oparciami siedzeń. Ten wysoki poziom przejrzystości wnętrza oraz zapewniające bezpieczeństwo kamery wideo – cztery w każdym wagonie – zwiększają bezpieczeństwo pasażerów. Monitory widoczne na pokładzie pociągu wyświetlają informacje w czasie rzeczywistym informacje dotyczące rozkładu jazdy.
Pociągi mogą osiągać maksymalną prędkość 140 km/godz. i charakteryzują się wysokim przyspieszeniem. Zaprojektowane zostały zgodnie z najnowszymi europejskimi dyrektywami: „Techniczne Specyfikacje Interoperacyjności “ (TSI), „Dostęp do kolei dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się “ (TSI PRM) oraz „Bezpieczeństwo w tunelach“ (TSI SRT). Biorąc pod uwagę obowiązujące wymagania dotyczące odporności na zderzenia, wszystkie pociągi zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa. Pojazdy zostaną zbudowane w zakładzie Bombardier w Hennigsdorf oraz zakładzie Alstom w Salzgitter, zlokalizowanych w Niemczech. Dostawa będzie miała miejsce między lutym a grudniem 2012 roku.

* Fot. Bombardier.