Partnerzy serwisu:
Zintegrowany transport

Zamęt przy modernizacji tramwaju do Nowej Huty - wykonawca odrzucony

Dalej Wstecz
Data publikacji:
20-06-2012
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

ZINTEGROWANY TRANSPORT
Zamęt przy modernizacji tramwaju do Nowej Huty - wykonawca odrzucony
Jeszcze przez długi czas nie rozpocznie się duża krakowska inwestycja - przebudowa linii do Nowej Huty. Zaakceptowana przez ZIKiT oferta Strabagu została uznana przez KIO rażąco niską. Izba nakazała miastu odstąpić od podpisania umowy i wybrać inną ofertę.  

Najniższą ofertę w przetargu na przebudowę krakowskiej linii tramwajowej od ronda Mogilskiego do placu Centralnego złożył Strabag. Opiewa ona na 127,8 mln złotych. Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie zaakceptował ofertę, mimo że była ona niższa od harmonogramu - urzędnicy zakładali bowiem, że modernizacja będzie kosztować 214 mln zł (209 mln złotych brutto po odliczeniu zamówień uzupełniających). Jednak wybranie najkorzystniejszej oferty rozpoczęło walkę w Krajowej Izbie Odwoławczej.

Do Izby zwrócił się z odwołaniem drugi najtańszy wykonawca - Budimex, który w przetargu przedstawił ofertę wartą 139,4 mln złotych brutto. Stwierdził on, że oferta Strabagu była rażąco niska i jako taka, nie może zostać zaakceptowana. Budimex wnioskował zatem w KIO o odrzucenie oferty Strabagu i zaakceptowanie jego własnej oferty. Mało tego, trzecie w przetargu konsorcjum ZUE i Mostostalu Warszawa, które przedstawiło tam ofertę wartą 171 mln złotych, również zwróciło się do KIO - domagając się odrzucenia jako - rażąco niskich - ofert zarówno Budimexu, jak i Strabagu.

Krajowa Izba odwoławcza uwzględniła obydwa odwołania i nakazała ZIKiT unieważnienie wyboru najkorzystniejszej oferty i odrzucenie oferty Strabagu uznając, że nie udowodnił, iż jego cena nie jest rażąco zaniżona. ZIKiT musi też ponownie zbadać, czy oferta Budimexu jest, czy też nie jest rażąco niska, bo poprzednie zamawiający zrobił to - według KIO - w złym trybie. To wszystko potrwa, a według nieoficjalnych przewidywań krakowskich urzędników, raczej nie zakończy sprawy. Jeżeli oferta Budimexu zostanie zaakceptowana, konsorcjum ZUE i Mostostalu prawdopodobnie odwoła się od tego rozstrzygnięcia. Jeżeli natomiast ZIKiT stwierdzi, że Budimex złożył rażąco niską ofertę, i ją odrzuci - to tej firmie również będzie przysługiwało odwołanie. Mało tego - wyrzucony już z postępowania Strabag także może dochodzić swoich praw i domagać się uchylenia wyroku KIO - w sądzie.

Ile będziemy jeszcze czekać na podpisanie umowy i rozpoczęcie prac? - Trudno powiedzieć - mówi Krystyna Adamek z ZIKiT. Do Nowej Huty szybki tramwaj ma dotrzeć w 2014 roku - wykonawca będzie miał na wykonanie prac 2 lata od podpisania umowy. Odwołania i walka w KIO opóźni więc nie tylko rozpoczęcie, ale i zakończenie inwestycji. Na razie nie będą to duże opóźnienia i nie zagrożą pozyskaniu funduszy unijnych  - Mamy jeszcze zapas czasowy - zapewnia Krystyna Adamek z ZIKiT. Inwestycja musi zostać rozliczona do końca 2015 roku. Opóźnienie to nie jedyny koszt przedłużającego się procesu - ZIKiT musi opłacić w KIO koszty procesów, które już wynoszą kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Przebudowa linii do nowej Huty to duża inwestycja. W sumie do wykonania są 3 zadania: Pierwsze zadanie to przebudowa ciągu tramwajowego na odcinku Rondo Mogilskie – al. Jana Pawła II – Plac Centralny o długości ok. 6,5 km podwójnego toru, wraz z systemem sterowania ruchem i przebudową ulic. Drugie zadanie to rozbudowa skrzyżowania ulic Lema – Meissnera – Al. Jana Pawła II wraz z budową ekranów akustycznych. Ostatnie zadanie to budowa stacji prostownikowej trakcyjnej „Wieczysta" wraz z sieciami energetycznymi. Pasażerowie dostaną do dyspozycji nowe perony i wiaty, wyremontowany zostanie również most na Białusze. Całość przebudowy dofinansuje Unia Europejska kwotą około 90 mln złotych.

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kraków. ZIKiT do likwidacji. Bo nie był lubiany

Zintegrowany transport

Kraków. ZIKiT do likwidacji. Bo nie był lubiany

Jakub Dybalski 11 czerwca 2018

Dlaczego linia numer 8 nie jeździ do Bronowic?

Infrastruktura

Dlaczego linia numer 8 nie jeździ do Bronowic?

ZIKiT w Krakowie 23 listopada 2012

Komunikacja w Krakowie w okresie Świąteczno-noworocznym

Zintegrowany transport

ZIKiT w Krakowie: Zmiana organizacji ruchu w noc Sylwestrową

Pasażer

Kraków zamawia badanie komunikacji miejskiej

Zintegrowany transport

Kraków zamawia badanie komunikacji miejskiej

jm, Rynek Kolejowy 27 lutego 2013

Zobacz również:

Kraków. ZIKiT do likwidacji. Bo nie był lubiany

Zintegrowany transport

Kraków. ZIKiT do likwidacji. Bo nie był lubiany

Jakub Dybalski 11 czerwca 2018

Dlaczego linia numer 8 nie jeździ do Bronowic?

Infrastruktura

Dlaczego linia numer 8 nie jeździ do Bronowic?

ZIKiT w Krakowie 23 listopada 2012

Komunikacja w Krakowie w okresie Świąteczno-noworocznym

Zintegrowany transport

ZIKiT w Krakowie: Zmiana organizacji ruchu w noc Sylwestrową

Pasażer

Kraków zamawia badanie komunikacji miejskiej

Zintegrowany transport

Kraków zamawia badanie komunikacji miejskiej

jm, Rynek Kolejowy 27 lutego 2013

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5